Ventilation
netram: [citat] Nja, grejen här var ju just att jag inte vill ha aggregatet i köket eller tvättstugan, såväl av buller- som utrymmesskäl. Och de (moderna) aggregat jag har hört har inte precis varit ohörbara. (Duh... :) )
Slim Shady: Jag pratade med Fresch och de hade fått några samtal om samma sak. De visste inte vad det berodde på utan bad mig reklamera den. Fick alltså en ny och på denna kan man bara höra ett litet ljud om man håller örat nära. Det kan nämnas att jag nog har Sveriges känsliga öron och hatar ljud som inte borde finnas men som sagt så verkar det finnas ett fel som dyker upp på vissa exemplar.
Tallguy196: Jag svarar mig själv... eftersom skovelhjulet är pressat på motorhuset så måste jag hitta igen en likadan, och axeln där lagret satt fast... den var ju stukad så projekt reservdelsletning fick avslutas.:o En god vän och kollega dirigerade mig till EBM.Papst, där en otroligt kunnig och hjälsam kille hjälpte mig att hitta en komplett motor med skovlar som passade direkt i det gamla huset
jtl: Om kanalen är isolerad hela vägen så borde du kunna få ett grundflöde genom självdrag, eventuellt behöver du plocka bort de kallrasskydd som finns i fläkten. Självdra har som i alla andra fall både fördelar och nackdelar. En nackdel är att det fungerar dåligt på sommarhalvåret när temperaturen är högre ute än inne.
mev: [citat] Ja visst, men är den kopplad mot immkanalen, rökgången eller vart? Verkar som det kommer svag värme ur den ibland. Men kan det bli sug i den också?
marcusen: Men nu är det ju ett öppet hål istället och suger nått sån in i helvete nu :-) Finns det förhöjningsringar till 100 annars eller får man såga till nått själv? //M
Micke64: [citat] Känns som lite spirorör och en http://www.pax.se/html/flaktar/varmeforflytt_.html värmeförflyttare ska göra susen, om du inte vill bygga en själv för att prova först.
goldfish1977: Ingen som är insatt och har någon synpunkt på ovanstående?
cagu: Husk, å suge luft ut av et tett rom er ikke veldig efektivt. Mulig du må ha en ekstra ventil fra stugan så det blir sirkulasjon ?
Consensus: Det knepigaste är att få till rördragningen till anslutningarna på aggregatets ovansida. Det är trångt. Därefter kommer kondensisoleringen - som är superviktig att den utförs diffussionstät.
Micke64: Varför är badrumsfläktar så otroligt ljudliga och fruktansvärt dyra? En 120mm fläkt till en dator fläktar lika mycket men är nästan alltid betydligt tystare. Eftersom de är 12v borde det gå enkelt att bygga en egen utan elbehörighet :) Något som jag gjorde till ventilationen till vår studio (behövde ventilera bort lukt från oljefärg och thinner...)
smurfen72: Har hört nått liknande jag med men det beror nog på har man kall brine återvinner ju aggregatet mera och jag tror att det ger mest när inte vp går kontinuerligt. Men den verkade ju ge ca 0,4 grad när kompressorn går men då hade jag rätt varm brine.
Patrick E: Jag köpte mitt system från Ventilationsbutiken på nätet. De gjorde projekteringen och tog fram ritningar. Har för mig att jag betalde runt 40000:- för projektering, material och injustering. Hus på 170 m2 med vind. Ingen FTX-ventilation i källarutrymmen. I mitt fall installerade jag aggregatet på vinden, men om du anlitar en projektör är jag säker på att de hittar bästa plats för
fredrikru: Normalt har man frånluften i badrum, kök och tvättstuga. Är du ute efter riktigt bra luftkomfort så titta på FTX system. Läs mera på energimyndighetens hemsida.
Consensus: Vad göra? Lätt som en plätt, åberopa garantin som ju fortfarande gäller.
Stenolofanders: Men om de är de enda döttrarna man har?
Consensus: Ventilation tenderar att vara styvmoderligt behandlat. Om värmesystemet lägger av, struntar du i att byta anläggning då också? Det blir ju hyfsat varmt inne ändå, speciellt när vi kör brödbak i köket... Självdrag funkar så länge det finns en motor för självdraget. Eldar man i öppen spis, med olje- eller vedpanna, så funkar det utmärkt. Men sällan annars. En köpare av huset
Oldboy: Ett FTX-system är väl en god idé. Det kräver lite jobb och investering, men ger lägre driftskostnad än bara självdrag el förstärkt självdrag (= mekanisk frånluft). Det ger bäst värmekomfort iom uppvärmd tilluft. Se bara till att använda många ljuddämpare i ett väl genomtänkt system så du får det så tyst som möjligt. Annars frånluft i badrum och kök, där du redan har
Flaws: Ok tack för det! Ja huset är byggt 63 och tänkte även tillägsissolera vinden efter jag dragit in ventilationen. Problemet är dels att jag har en del radon som jag vill få bort som kommer från blåbetong som kåken är byggd med. jag hade samma fundering angående att värmen inte kanske räcker till för att värma tilluften men kan man ha en en vatten värmeväxlare och
perkaby: Ja, det är ju i för sig ett rätt smart alternativ. Får ta mig en funderare på vad som blir enklast och snyggast. Tack!
Strulputten: Tackar! Hittar dock ingen info om ljuddämpning. Har du egna erfarenheter av att YSO dämpar bra?
elmont: Gör som det står i "manualen" det brukar alltid fungera bäst. I ditt fall skulle jag välja en Pax Pasad 60 med en grundvetilation som går hela tiden men ökar om luftfuktigheten stiger.
fredrikru: Fick höra att man skulle ligga under 80% av besiktningsmannen. Har en enklare Woods luftavfuktare som jag kör när det är varmt ute och det blir för fuktigt.
fredrikru: Nu i morse så var det - 5 grader ute och temperaturen på utluften från FTX aggregatet låg på +3 grader. Nu har jag nog högre verkningsgrad än med enklare frånluftvärmepumpar. Luftvärme pumpars största svaghet är att det blir isbilning och dom är känsliga mot fuktig luft. Därför tror jag att det kan bli problem att köra ut fuktig luft från en FTX växlare till en luftvärmepump.
hahalj: Måste väl finnas nån ventilationskunnig här som kan säga om jag har tänkt rätt? :)
Kaliz: Hej! Har ett beskymmer (eller ett eventuellt bekymmer) i vad det gäller att ventilera bort radonluften. Radonsugen är som vilken radonsug som helst. Luft ska sugas under bottenplattan för att skapa ett undertryck. Radonluftpumpen ska sitta installerad på källarväggen. Ett rör går i vanlig ordning ut genom väggen. Det är här problemet börjar. Markinvån är något högre än vad
hanniss: Finns det någon som har byggt in köksfläkten från Thermex Integrata lift Fantasia-Line eller någon annan liknande i betongplattan i samband med nybyggnation? [bild] Vill gärna ha tips hur ni gjorde och tänkte. Beskriv gärna hur ni gjöt rören till fläkten i plattan och hur resultatet blev...
fgo: Har tänkt att slippa lite ljud från min kära stad, som kommer in via tilluftsdonen. Satt och surfade runt lite på nätet och fann dessa http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=96d509f62ab6ae666dc517e279ad95b6 Är det någon som testat dessa? :thumbup::thumbdown: Har freshventiler som sitter i på lite olika ställen i huset så jag tänkte