Bor i en bostadsrätt.

För snart ett år sen satte vi in en köksfläkt som är inkopplad direkt i husets ventilationssystem. Det är tryckstyrda fläktar, så man får lov att göra det, så länge man stryper utblåset tillräckligt. Detta gjordes av fackman som var insatt i hur det fungerar.

Utöver det så har vi en ventil i badrummet och ytterligare tre i andra rum. Eftersom det blir galet kallt i lägenheten så har vi stängt de tre ventilerna helt under vintern, de är justerbara. Har inte fått information om att man inte skulle få göra det.

För ca 2 veckor sen började ett problem uppstå. Varje gång vi drar fläkten på max och toalettdörren är öppen så börjar det först lukta avlopp inne i badrummet och sen i hallen. Stänger vi av fläkten tar det en stund, så försvinner lukten. Stänger vi toalettdörren uppstår inte problemet, öppnar vi en av de andra ventilerna uppstår inte problemet, och håller jag handen framför ventilen i badrummet så är det fullt blås in i lägenheten när fläkten är igång (svagt ut annars). Därför känns förklaringen ganska enkel, tänker jag. Två grejer jag inte får ihop då bara:

- Detta började ganska precis efter jag tömde vattenlåset. En packning längst ner ser ut att ha lossnat lite, men när jag drog ur hela röret ser det ut som att den alltid har varit så. (Det heter nog inte packning, mer som ett kort gummirör, räfflad på sidorna och med en fläns överst.)
- Vad vi kan komma ihåg har det inte varit så tidigare någon gång under tre års tid, men då har vi förstås inte haft den här fläkten, förutom sista året.

När vi står i badrummet så luktar det ingenting under handfatet, men lite, lite svagt från ventilen.

Någon som har en bra gissning?

Jag är ingen expert men kan det inte tänkas att du drar in hela fastighetens toalukter in genom er lägenhet tack vare ert kraftiga utsug i köket?

Det var ju min gissning (som jag nu ser att jag inte skrev ut). Men varför har det då inte uppstått tidigare?

Luften du trycker ut måste ju ersättas. Tidigare så sögs den nog in genom ventilerna men när dom är stängda så finns ju definitivt möjligheten att den sugs in via en avloppsgenomföring i kök och tvättställ.

Öppna ett fönster i köket och testa igen!

Jojo, men ändå, det började för två veckor sen! :)
Precis när jag velade med avloppet.

Sätter jag igen ventilen i badrummet istället (tejpar ett a4 över det) så kommer det ingen lukt. Det gör ju att det verkligen borde vara den luften som är i ventilationsröret jag får in, inte någon glipa i en genomföring. Det är inte ur handfatet/duschen/toaletten heller (att något vattenlås liksom "blåses tomt").

(Om jag öppnar vardagsrumsventilen så uppstår det inte, och jag antar att det är samma sak om vi öppnar ett fönster. Blir så sabla kallt nu bara, så jag får vänta med test.)

täta med silikon i alla skarvar mellan tvättställets vattenlås och det utgående avloppsröret.
Kör inte köksfläkten i onödan då den suger in så mycket kalluft från ventilerna.

Det var faktiskt en tanke jag hade. Jag testar nog det, det är bara två ställen.

Ang köra fläkten i onödan: jaja, det är ju självklart, men det är en annan fråga.

Om föreningen har gemensamt uppvärmingssystem så hade jag insisterat på en dräglig temperatur även utan att ventilerna är stängda.

Jo det är sant också, förstås. Kanske även skulle dra i den tråden...

Misstänker bara lite att det är våra mörkläggningsgardiner (!) som effektivt stoppar all värmecirkulation. Grejerna är ju 5mm tjocka.

Menar du att det blåser ut ur badrumsventilen även när fläkten är avstängd? Borde inte den ventilen vara en insugs/frånluftsventil för att försäkra sig om att det inte drar ut lukt ur badrummet till övriga lägenheten? Nu har vi inte helt jämförbart läge hemma men vi har aktiv frånluft i badrummen, köket och tvättstugan och passiv tilluft i övriga rum. De rum med frånluft har inte tilluftsventiler. På så sätt får man hela tiden (om man inte trasslar med öppna fönster) flöde av luft mot rummen som alstrar fukt och lukt.

Har ni tjocka gardiner som täcker radiatorerna?

OlaF skrev:
Menar du att det blåser ut ur badrumsventilen även när fläkten är avstängd?
Nej, bara när köksfläkten är igång.

OlaF skrev:
Borde inte den ventilen vara en insugs/frånluftsventil för att försäkra sig om att det inte drar ut lukt ur badrummet till övriga lägenheten? Nu har vi inte helt jämförbart läge hemma men vi har aktiv frånluft i badrummen, köket och tvättstugan och passiv tilluft i övriga rum. De rum med frånluft har inte tilluftsventiler. På så sätt får man hela tiden (om man inte trasslar med öppna fönster) flöde av luft mot rummen som alstrar fukt och lukt.
Detta har jag föga kunskaper om. I tre rum sitter ventiler som jag kan öppna och stänga, och jag tror de kallas tilluftsventiler, så de låter ju som "passiva tilluftsventiler". Sen har vi en i köket och en i badrummet, som rimligen är frånluft. Vad "aktiv" betyder här vet jag inte, men eftersom det är fläktar på taket kopplade till dem så antar jag att det i princip ska vara ett visst undertryck i röret?

Tilluftsventilerna är stängda eftersom det blir så kallt annars.

OlaF skrev:
Har ni tjocka gardiner som täcker radiatorerna?
Ja, en av dem.

Läste fel. "svagt *ut*" skrev du ju. Det är hursom inget konstigt med hur din ventilation beter sig. Luften ut måste som tidigare skrivit ersättas och eftersom du stängt alla "rätta" inlopp så blir det avlopp :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.