Jag överväger en FTX installation för att helt enkelt få bättre inomhus luft.

- Huset är byggt 1973
- Enplans med källare
- Självdrag
- Inga ventiler (bara otäta fönster)
- Kallvind med relativt gott om plats
- Även gott om plats i pannrummet (bara en bergvärmepump)
- Tre rör går upp på vinden 2xbadrum och 1xköksfläkt (röda på skissen)
- De tre rören ansluter till skorstenen på kallvinden, utlopp på skorstens sidor i det fria.
Finns ytterligare en oanvänd ventilationsgång i skorstenen.
- Har utrymme att dra rör till pannrummet från vinden om jag vill (blått på skissen)

Jag vill gärna höra vad ni tycker jag skall göra, allt från metod till val av hårdvara. :)

Egna funderingar:
- Antar att det är bäst att ha aggregatet på vinden, finns det någon fördel att sätta det i pannrummet?
- Om ändå källaren är ett alternativ så skulle jag kunna dra till/från-luften genom väggen, där oljeledningen för påfyllning just nu fortfarande sitter kvar (får borra upp lite så klart)
- Jag borde väl vilja suga ut luft i källaren och köket och pumpa in frisk luft i sovrummen, eller?
- Kan jag använda den extra luftkanalen i skorstenen till FTX systemet (slippa en genomföring)?

Forum, what say you?:wow:

Huset FTX.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bump

Frånluft från källare: motionsrum, ack.tank, tork/tvätt, klk, mat, bastu, dusch
markplan: kök, bad
Tilluft till källare: gillestuga
markplan: vardagsrum, sovrum, matplats, sovrum, sovrum.

Placera aggregatet där det är lättast att serva det.
Placering av tillufts-/frånluftsdonen ska ske så att luften passerar diagonalt genom rummen. Frånluften i bad bör placeras över badkaret, samma gäller i dusch. Frånluftsdonet i köket skulle jag antagligen placera ungefär mitt i ö:et (i ordet kök).

Uteluft ("friskluft" till FTX) och avluft (frånluft från FTX) bör placeras på var sin sida av huset och över/vid sidan av taket. Du bör inte använda kanalerna i skorstenen, dels av åvanstående dels för att uteluft och frånluft bör aldrig vara intill varandra (kan bli rundgång).

Tack för ett mycket utförligt svar!

Placera aggregatet så långt från sovrummen som möjligt. Trots att det är tyst kommer du inte ifrån en del stomljud och annat. Om du placerar det på vinden är det lämpligt att ställa det ovanför köket eller kapprummet.
Vid projekteringen av min anläggning placerades alla tilluftsdon i mitten av rummen för att få en jämn spridning av luften och förhindra att varm luft lägger sig i "fickor" uppe i taket. Här verkar det finnas olika skolor ;) Frånluftsdonen satt där de satt sedan tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.