bild(5).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi ska ha en PAX-fläkt i taket i ett badrum. Det blir ett rör upp genom innertak, 90 grader böj och sedan ut genom fasaden. (Se bild.)
Frågor:
1. Ska man ha isolering runt röret inne i innertaket?
2. Vi tänkte ha fläkt som bara går på vid fukt och annars är av. OK?
3. I så fall ha kallrasspjäll eller ej?
4. Visst ska röret luta lite utåt/nedåt backen? Jag tror att det nu lutar lite uppåt.
5. Bör det sticka ut en bit på utsidan eller räcker med ett vanligt PAX-galler?
6.Andra synpunkter/förslag?
 
Redigerat:
Fläkten bör gå hela tiden.Gärna med olika hastighet men alltid. Då behöver kanalen heller inte isoleras. Står fläkten stilla kommer röret att kylas ner av luft utifrån som försöker ta sig in, och det blir kondens utanpå röret om det inte isoleras. Kallrasspjäll i fläkten kommer inte att hjälpa tillräckligt. När luften når gallret finns en viss risk att det bildas rimfrost av fukten som senare smälter och då får inte vattnet få möjlighet att rinna in i väggen och för mig skulle det ha kännts bättre med: http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ABC-YGGL.pdf
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.