Hej,
Har precis monterat en PAX 760 i badrum. Hus med självdrag. Fläkten går kontinuerligt på lågvarv och högvarv vid fuktkänning (t ex dusch).
Monterat sänkt innertak och fläkt därefter. Ventilationsröret är ca 3 meter långt och 150mm i diameter. Monterat täckbricka med förminskning till 100mm och därefter fläkt.
Problemet är att jag anser att den inte suger/trycker ut luften. Jag känner i princip inget sug med hand. A4-papper suger inte fast. Röken från tändsticka ser ut att försvinna ut om den tänds/släcks precis under, annars inte. Har innerdörr öppen för tilluft.
Vid testdusch idag var spegel immig i ca 10 min. Kakel fuktigt.
Fråga: Orkar fläkten helt enkelt inte trycka upp luft i kanalen? Kall luft som vill ner?
Sorry för rörigt inlägg. Bjuder på en bild som kanske gör det tydligare?
/J
Har precis monterat en PAX 760 i badrum. Hus med självdrag. Fläkten går kontinuerligt på lågvarv och högvarv vid fuktkänning (t ex dusch).
Monterat sänkt innertak och fläkt därefter. Ventilationsröret är ca 3 meter långt och 150mm i diameter. Monterat täckbricka med förminskning till 100mm och därefter fläkt.
Problemet är att jag anser att den inte suger/trycker ut luften. Jag känner i princip inget sug med hand. A4-papper suger inte fast. Röken från tändsticka ser ut att försvinna ut om den tänds/släcks precis under, annars inte. Har innerdörr öppen för tilluft.
Vid testdusch idag var spegel immig i ca 10 min. Kakel fuktigt.
Fråga: Orkar fläkten helt enkelt inte trycka upp luft i kanalen? Kall luft som vill ner?
Sorry för rörigt inlägg. Bjuder på en bild som kanske gör det tydligare?
/J
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, får testa detta, men det känns som att det finns tillräckligt med tilluft. Återkommer efter en ångande dusch 
/J
/J
Har nu hunnit med en test med fritt flöde av tilluft. Något bättre resultat som troligen beror på att den fuktiga luften smiter ut från badrummet.
Kan det helt enkelt vara så att fläkten inte orkar trycka upp luft i kanalen? Kall luft trycker ner i kanalen?
Någon som vet vilken "effekt/volym" en fläkt måste klara för att pressa (kall-)luft i ett 150mm rör på ca 3 meter?
PAX 760 är specad till:
Kapacitet friblåsande: 63 m3/h
Maxtryck: 29Pa
Känns lite klent då en Fresh klarar 132 m3/h...
Help,
J
Kan det helt enkelt vara så att fläkten inte orkar trycka upp luft i kanalen? Kall luft trycker ner i kanalen?
Någon som vet vilken "effekt/volym" en fläkt måste klara för att pressa (kall-)luft i ett 150mm rör på ca 3 meter?
PAX 760 är specad till:
Kapacitet friblåsande: 63 m3/h
Maxtryck: 29Pa
Känns lite klent då en Fresh klarar 132 m3/h...
Help,
J
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det ska orka trycka den längden.
Kanske dum fråga, men vart sätter du papperet? Trycker du in det i springan mellan fläktdelen och fronten? Att enbart lägga den mot fronten fungerar inte.
Och du kan se att det inte finns något i trumman upp till takhuven?
Kanske dum fråga, men vart sätter du papperet? Trycker du in det i springan mellan fläktdelen och fronten? Att enbart lägga den mot fronten fungerar inte.
Och du kan se att det inte finns något i trumman upp till takhuven?
Hej Anders,
Kanelen är fri hela vägen till huv.
Papper fäster inte i närheten även om jag trilskar in det direkt mot fläkt i konstruktionen.
När finns det behov av Freshs 132 m3/h kan man då undra?
Tack,
J
Kanelen är fri hela vägen till huv.
Papper fäster inte i närheten även om jag trilskar in det direkt mot fläkt i konstruktionen.
När finns det behov av Freshs 132 m3/h kan man då undra?
Tack,
J
Ja kör med frech den är överjävligt bra, är immfritt på spegeln nästan direkt efter man duschat, kan jag varmt rekommendera, fast surt nu när du monterat en annan. Men ja tycker ingångshålet ser väldigt litet ut på din pax, ska de va så ?
Det är endast en "designplatta". Det är öppet runt denna ram också.
Känns surt att behöva skrota en 1400 kr fläkt och köpa ny.
J
Känns surt att behöva skrota en 1400 kr fläkt och köpa ny.
J
Någon som vet var man kan köpa luktfri rök för att se flöde? Skorstensfejjarna har väl sådan?
/J
/J
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden