7 404 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Stänga av frånluftsfläkt på vintern?
Hej!
Är det ok att stänga av fläkten på taket vintertid? Vi har mellan 20-30% rh inne, ibland torrare än så på nedervåningen. och mellan 60-85% RH på kallvinden.
Huset är tvåvånings + kallvind med frånluftsventiler i tvättstuga, kök samt badrummen.
Jag tänker mig att om man stänger av dagtid då ingen är hemma kan man få upp luftfuktigheten och samtidigt spara uppvärmningskostnader.
Kanske har någon andra förslag på åtgärd? Har problem med torr hy och att det är torrare än Sahara hjälper inte precis.
Med vänlig hälsning, Realdoolar
Är det ok att stänga av fläkten på taket vintertid? Vi har mellan 20-30% rh inne, ibland torrare än så på nedervåningen. och mellan 60-85% RH på kallvinden.
Huset är tvåvånings + kallvind med frånluftsventiler i tvättstuga, kök samt badrummen.
Jag tänker mig att om man stänger av dagtid då ingen är hemma kan man få upp luftfuktigheten och samtidigt spara uppvärmningskostnader.
Kanske har någon andra förslag på åtgärd? Har problem med torr hy och att det är torrare än Sahara hjälper inte precis.
Bump bump! Är det en dålig idé??
Bostadsrättsförening, 3-våningshus, 15 lägenheter.
Vi stänger av ventilationen om vintern. Mest för att lägenheterna längst upp blir kalla. Har haft så lite som 14 grader och fick 19 när fläkten stoppades.
I våning två är de bara halvnöjda eftersom det där blir för fuktigt.
Jag tycker du ska testa.
Vi stänger av ventilationen om vintern. Mest för att lägenheterna längst upp blir kalla. Har haft så lite som 14 grader och fick 19 när fläkten stoppades.
I våning två är de bara halvnöjda eftersom det där blir för fuktigt.
Jag tycker du ska testa.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Dåligt injusterade flöden kanske?haavard skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag instämmer med Lordi, kanske med en utveckling av tankegångarna.
Det verkar lite magert att du bara har två lägen på ventilationen, på eller av.
Kanske en varvtalsregulator skulle vara nyttig, så du kan få ett "medelflöde".
Helt utan ventilation ökas nog risken att rumsluften letar sig upp på kallvinden,
och ökar luftfuktigheten där.
Se'n vet jag inte om det blir så mycket bättre att stänga av ventilationen när ingen är hemma.
Då produceras väl ingen fukt (om ni inte torkar kläder och liknande), så effekten kanske blir liten.
Förutom att risken för t. ex. kondens och mögel på fönster och i badrum ökar.
Själv har jag nu RH 25%. Visst, det är torrt. Det är priset vi får betala för att bo här uppe i norr.
Inte konstigt att folk åker till Thailand
Lite handkräm då och då hjälper lite i alla fall.
Och snart är det VÅR
Det verkar lite magert att du bara har två lägen på ventilationen, på eller av.
Kanske en varvtalsregulator skulle vara nyttig, så du kan få ett "medelflöde".
Helt utan ventilation ökas nog risken att rumsluften letar sig upp på kallvinden,
och ökar luftfuktigheten där.
Se'n vet jag inte om det blir så mycket bättre att stänga av ventilationen när ingen är hemma.
Då produceras väl ingen fukt (om ni inte torkar kläder och liknande), så effekten kanske blir liten.
Förutom att risken för t. ex. kondens och mögel på fönster och i badrum ökar.
Själv har jag nu RH 25%. Visst, det är torrt. Det är priset vi får betala för att bo här uppe i norr.
Inte konstigt att folk åker till Thailand
Lite handkräm då och då hjälper lite i alla fall.
Och snart är det VÅR
Kan vara en dålig ventilationsfirma, men enligt dem är den justerad i botten så det finns bara en lösning: stänga av.lordi skrev:
Vi ska göra som daugaard föreslår. Med en timer kan vi köra fläktarna två timmar om morgonen när folk duschar och två timmar när de ska koka potatis.
Vi hade samma i Brf där jag bodde förut, en fläkt som gick på ett enda varvtal. Vi stängde av fläkten mellan 23 och 06 eller så. Gillades inte av OVK-killen.
Att koppla in tyristorstyrning ville styrelsen inte. (De bodde alla i andra hus, utan problemet.)
Att koppla in tyristorstyrning ville styrelsen inte. (De bodde alla i andra hus, utan problemet.)
Redigerat:
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Frågan var om det var OK, men enligt mina OVK-regler är det inte det, men självklart försöker man hålla värmen
i 1a hand, Ventilationen är till för att föra bort föroreningar ,både från byggnaden och från oss människor.
OVK besiktningen tillkom för att se till att ventilationen fungerar som den ska så att det inte "skapades" fler allergiker,
i 1a hand, Ventilationen är till för att föra bort föroreningar ,både från byggnaden och från oss människor.
OVK besiktningen tillkom för att se till att ventilationen fungerar som den ska så att det inte "skapades" fler allergiker,
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Visst,självdrag funkar alldeles för bra när det är svinkallt,
men ni har ju 9inte det,utan F-ventilation, det kan ju hända att den funkar genom självdrag när det är kalltäven om den är avstängd, det varierar,
men ni har ju 9inte det,utan F-ventilation, det kan ju hända att den funkar genom självdrag när det är kalltäven om den är avstängd, det varierar,
Vi hade självdrag innan det här (skit)systemet monterades. (På årsmötet var det bara jag som röstade emot...)
Jag trodde de bara monterade en fläkt på den befintliga kanalen och att det därmed återgår till självdrag när fläktarna stängs. Men det är ingen automatik i det alltså?
Jag trodde de bara monterade en fläkt på den befintliga kanalen och att det därmed återgår till självdrag när fläktarna stängs. Men det är ingen automatik i det alltså?
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Nu sitter väl fläkten där och bromsar självdraget, så det funkar mycket sämre.
men det strider mot OVK-reglerna i alla lägen,
men det strider mot OVK-reglerna i alla lägen,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden