EndZone skrev:
Intressant. Enligt Östbergs själva har eftervärmaren enbart en komfortmässig funktion och behöver aldrig vara påslagen såvida man inte själv tycker att det blir för kallt inomhus...? Jag kontaktade dem nämligen själv om det här för ett år sedan angående vårt Heru-aggregat. Ville säkerställa att jag inte gjorde bort mig som alltid har värmaren avslagen.
Om jag hinner så ska jag koppla in egen elmätare till FTX aggregatet och mäta hur mycket el denna grej drar. Jag har en priolista på vad som ska göras hemma. Vad jag vet är den inställd på 15 grader innan den går igång och aggregatet har 80% verkningsgrad så det bör nog vara rätt kallt ute när den aktiveras och då går nog min elpatron i bergvärmepumpen ändå.

Tack nu börjar det klarna om hur man ska göra.

Hur var det med kylbatteriet som man kopplar till bergvärmepumpen, ni som har, är ni nöjda, ger den tillräcklig effekt?

Dax att lära sig räkna på luftflöden och dimensioner :confused:.

Dock är mitt största problem att komma underfund med vart alla kanaler ska dras utan att huset ser ut som en fabrik.

Sotaren har inte varit på besök en så jag vet inte om skorstenen är ett alternativ.

Någon som vet vad konsekvenserna blir om man använda 160 kanal fram till skorsten, drar 125 kanal i skorsten, och sedan återigen går upp till 160 kanal, innan man fördelar luften ut till respektive rum?
Från källare till bottenvåning kontra övervåning borde det väll vara ca 3meter kontra 6 meter

Man börjar alltid med större rör vid aggregatet men efter några avstick så kan man gå ner i dimmension för där är flödet mindre. Min anläggning så går det ner från 160mm=>125mm efter tre till-luftventiler. Sista två tillluft ventilerna så är slingan 100mm

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.