Hade för snart ett år sedan ett problem där frånluftsröret från vårt FTX-aggregat på vinden var bristfälligt isolerat. Detta ledde till att kondensvatten rann utefter röret ned på spånskivorna som utgör kallvindens golv. Jag upptäckte det hela i januari 2013 och då var röret väldigt blött på utsidan.
Röret isolerades om och allt verkade bra, men jag tycker mig ha upptäckt en ny fuktfläck av mindre format som skulle kunna tyda på att isoleringen fortfarande inte är helt bra.
Men...ska det verkligen bli kondens på ett frånluftsrör på kallvind, vintertid? Jag tänker mig att röret bör vara varmare än omkringliggande luft. Är det inte tvärtom, att ett kallt rör med omkringliggande varmare luft blir blött av kondens på utsidan?
Hur kan det komma sig att det är tvärtom här?
Röret isolerades om och allt verkade bra, men jag tycker mig ha upptäckt en ny fuktfläck av mindre format som skulle kunna tyda på att isoleringen fortfarande inte är helt bra.
Men...ska det verkligen bli kondens på ett frånluftsrör på kallvind, vintertid? Jag tänker mig att röret bör vara varmare än omkringliggande luft. Är det inte tvärtom, att ett kallt rör med omkringliggande varmare luft blir blött av kondens på utsidan?
Hur kan det komma sig att det är tvärtom här?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har du en värmeväxlare (FTX)? Då har ju luften som flödar i röret avgett sin värme till den inkommande luften redan och kan vara avsevärt kallare än omgivningen.
Det är som du påstår, en yta avsevärt kallare än omgivande (fuktig) luft skapar kondens på den kalla ytan. Man når daggpunkten som är en temperatur där luftens fuktighet uppnår 100% och faller ut som vätska.
Lösningen är du redan inne på väl isolerat, gärna med isolermaterial som dels tål lite fukt, dels hindrar fuktig luft att flöda mot utsidan på kanalen och skapa kondens. Är det springor/otätheter kan lite fogskum hjälpa dig.
Det är som du påstår, en yta avsevärt kallare än omgivande (fuktig) luft skapar kondens på den kalla ytan. Man når daggpunkten som är en temperatur där luftens fuktighet uppnår 100% och faller ut som vätska.
Lösningen är du redan inne på väl isolerat, gärna med isolermaterial som dels tål lite fukt, dels hindrar fuktig luft att flöda mot utsidan på kanalen och skapa kondens. Är det springor/otätheter kan lite fogskum hjälpa dig.
Japp, det är ett FTX-aggregat inblandat. Jag fick för mig att det var väldigt kallt ute då jag upptäckte kondensen på frånluftsröret, men jag kan ha fel. Jag menar, om det var minusgrader på kallvinden så bör ju röret rimligtvis varit varmare än omkringliggande luft.
Tack för förklaringen, det ligger nog något i att det kanske var ett kallare rör än omkringliggande luft trots allt. Blir nog en smula fogskum för att lösa vissa otätheter i en annars bra gjord isolering.
Tack för förklaringen, det ligger nog något i att det kanske var ett kallare rör än omkringliggande luft trots allt. Blir nog en smula fogskum för att lösa vissa otätheter i en annars bra gjord isolering.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl troligt att det är något varmare på vinden än ute, i alla fall om utetemperaturen är i fallande.EndZone skrev:
Och värmeväxlaren kyler ner frånluften så att avluften får uteluftstemperatur i stort sett.
Så, som Norrbottenstorpet skriver, kan det kondensera på minsta oisolerade rörbit.
Att kondensisoleringen på avluftröret skall vara tät mot vattenånga vet du säkert.
Alltså lindas in i plast eller någon folie.
Sätt gärna upp en termometer, helst fjärravläst, på vinden så ser du hur tempen är.
Det kan också vara till hjälp om man funderar på att öka eller minska ventilationen på kallvinden.
Jag har själv inte installerat vare sig FTX eller kanaler för till- och frånluft, det gjordes av en ventilationsfirma för ungefär ett år sedan. De gjorde om isoleringen efter att jag upptäckt kondensvatten på vindsgolvet. Det är någon form av isolering med en yttre folie på, kan det räcka mot vattenånga?
Annars får man väl rätta till det där själv, jag vågar ta mig tusan inte lita på någon annan än mig själv snart när det gäller att utföra jobb här hemma...
Fjärravläst termometer med RF har jag redan på vinden
Annars får man väl rätta till det där själv, jag vågar ta mig tusan inte lita på någon annan än mig själv snart när det gäller att utföra jobb här hemma...
Fjärravläst termometer med RF har jag redan på vinden
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då spelar vi nog i ungefär samma divisionEndZone skrev:Jag har själv inte installerat vare sig FTX eller kanaler för till- och frånluft, det gjordes av en ventilationsfirma för ungefär ett år sedan. De gjorde om isoleringen efter att jag upptäckt kondensvatten på vindsgolvet. Det är någon form av isolering med en yttre folie på, kan det räcka mot vattenånga?
Fjärravläst termometer med RF har jag redan på vinden![]()

Är det folie utanpå isoleringen så skall det vara OK.
Men det är nog viktigt att det är heltäckande.
Och om du i menyn till FTX-aggregatet kan läsa av temperaturen på avluften så kan du kanske se om den är varmare eller kallare än temperaturen på vinden.
Och det borde rimligtvis indikera om det är risk för kondens.
PS
Terminologin är inte lätt för oss amatörer. Så här skall det tydligen heta enligt arbetsmiljöverket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.av.se/teman/ventilation/ordlista/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Så det är alltså avluften vi diskuterar
Informativt svar som vanligt KnockOnWood, alltid lika uppskattat! Jag tror faktiskt att det inte har läckt något mer sedan isoleringen gjordes om trots allt. Hittade en gammal bild från då skadan upptäcktes. Tog en ny bild idag och jämförde. Det man kan se är att fuktrosen inte har vuxit, det är exakt samma gränser som tidigare, men de har blivit mörkare och tydligare. Det kanske blir så med tiden på fuktansatt golvspån, vad vet jag...?
Ska hålla koll på avluft (tack för hänvisning om rätt ordval!) och vindstemperatur. Tycker dock ofta att avluften visar ganska högt så jag har väl aldrig riktigt vågat lita på FTX:ens egen temp-mätare. Kanske sitter sensorn fel, men det vet jag inte hur jag ska kolla.
Ska hålla koll på avluft (tack för hänvisning om rätt ordval!) och vindstemperatur. Tycker dock ofta att avluften visar ganska högt så jag har väl aldrig riktigt vågat lita på FTX:ens egen temp-mätare. Kanske sitter sensorn fel, men det vet jag inte hur jag ska kolla.
Klicka här för att svara