ullberg
johannaj skrev:
Summan av kardemumman, jag vet att det är skillnad på absolut och relativ luftfuktighet, men om jag har en givare ute och en i garaget som båda mäter samma, troligen RH, blir väl förhållandet samma iaf?
Nej det är det inte, förutom i specialfallet då det är samma temperatur inne som ute (som också framkommit i tråden)

johannaj skrev:
Kan det då spela någon roll om givarna mäter relativ eller absolut luftfuktighet?
Ja

Sen kan det mycket väl vara så att det i sig inte är den stora boven.

Jag tycker själv att uppgifterna i denna tråd är ganska samstämmiga (utom möjligtvis varför du har så hög fukthalt att stål rostar), antingen höjer du temperaturen, eller så kör du avfuktare. En väl styrd ventilation kan vara ett stöd / alternativ, men då får man se till att göra det på rätt sätt (EDIT: inklusive att ventilationen inte motverkar uppvärmning/avfuktning).

Redigerat:
Vill poängtera att svaren här kan hålla hög kvalitet men det är ingen garant att svaret kommer från sakkunnig. Dessutom är det svårt att ge svar utan att man vet att nan fått all indata. hör gärna av dog och rapportera om det förbättras och hur du gjorde.

Jo, det är helt riktigt att det finns många uppfattningar om hur man får torra utrymmen. Du har fått en hel del information så det är nog dags att du börjar reda ut begreppen och metoderna själv för att få fram vad som är riktigt!

Jag har frågat dig som en hint vad du vill uppnå med ventilationen som du infört.

Om vi leker med tanken att du har en helt tät låda med en avfuktare i. Ingen uppvärmning. Då kommer avfuktaren starta vid utgångsläget och se till att luften få rätt fukthalt. Blir det kallare kommer avfuktaren gå igång igen för att RH har ökat men till slut när lägsta temperaturen som kan uppstå nåtts så behöver luften inte avfuktas mer. Lådan kan mao stå i oändlig tid utan kostnad med en mycket låg initial kostnad för avfuktning.

Detta är en situation som man kan försöka skapa, men beroende på förutsättningarna kan det vara lämpligt att göra annorlunda i vissa situationer. Mitt råd är att testa denna metod först.

• Gilla
johannaj
  • Laddar…
Ja, jag vet att nivån på kunskap varierar här, men det gör den hos de "experter" jag frågat också. Det är ett svårt ämne! De flesta experter, som "kan" och jobbar med ventilation och fukt dagligen, har varit säkra på sin sak, även om det varit en helt annan åsikt än en annan expert haft...Och säkra har de varit tills jag frågade om min pappas oisolerade garage och varför det inte rostade/möglade hos honom. De har ingen lyckats ge ett bra svar på, utan endast en gissning. Kanske finns det inget bra svar heller....

Hur som helst, jag är väldigt tacksam för alla svar jag fått! Det är det som är meningen med ett forum. Man ska ha olika åsikter, annars blir det ingen diskussion! ;)

Idag ska jag iaf kila iväg och hyra en adsorptionsavfuktare för att testa ett par dygn. Måste bara hitta en sådan som tar både absolut och relativ luftuktighet...hehe! ;) Stänger av fläktar och pluggar vent ett par dygn, så får vi se! Ska även passa på att logga hur mycket ström som går ut per dygn, när den väl kommit ner i inställt värde. Med en massa tur, kan det vara så att den inte behöver vara igång så många timmar per dygn, för underhåll och då är det ju ekonomiskt med en sådan, trots att den dra myyycket ström, när den väl går. :)

S
bara fram med näsolja då.
det kan faktiskt bli för blöt så möglet ej gillar din fars garage,

Förresten, är det någon skillnad på en adsorptionsavfuktare eller sorptionsavfuktare? Antar att det senare bara är ett latare sätt att skriva...Men det ser ut som ett motsatsförhållande av något slag....-En avfuktare som fuktar luften...haha!

Om du inte räknar om den relativa fuktigheten till aktuell ånghalt så blir det fel. Räknar du om den relativa fuktigheten till aktuell ånghalt som funktion av relativ fuktighet och temperatur?

Återigen - du kan inte reglera hastighet enbart genom att veta varvtalet, eller hur? Hastigheten är en funktion av varvtal och utväxlingsförhållande. Vet du bara den ena kan du inte få fram det du söker.

RF är alltså inte ett mått på någonting utan att man sätter det i relation till temperaturen - därav namnet relativ fuktighet.

Tydligare än så går det inte att vara, nu är det din tur - räknar du om din uppmätta RF i % till en ånghalt i g/m3 eller inte?

Av ditt inlägg #17 ff. verkar det som om du inte begripit skillnaden och envisas med att inte vilja förstå heller.

Locke, detta är ett forum där det är frivilligt att svara och hjälpa varann! Om man inte vill vara till hjälp eller vill tillföra positiv energi, låter åtmintone jag hellre bli att svara! Det är ingen intelligenstävling eller tävling vem som kan mest. Hade jag vetat svaret på det jag frågar efter, hade jag aldrig skrivit denna tråd!

• Gilla
KryceK
  • Laddar…
johannaj skrev:
Locke, detta är ett forum där det är frivilligt att svara och hjälpa varann! Om man inte vill vara till hjälp eller vill tillföra positiv energi, låter åtmintone jag hellre bli att svara! Det är ingen intelligenstävling eller tävling vem som kan mest. Hade jag vetat svaret på det jag frågar efter, hade jag aldrig skrivit denna tråd!

Jag tror inte Locke på något sätt ville vara elak, jag håller med honom. Nyckeln till framgång för dig är att förstå skillnaden mellan relativ fuktighet och absolut fuktighet. Relativ luftfuktighet är relativ till, just det, temperaturen.

Jag funderar på om det kan vara så att din pappas garage har fönster åt söder? Det kan göra jättestor skillnad med lite solinstrålning som höjer temperaturen med bara någon/några grader över utomhustemperaturen. RH åker direkt neråt då.

johannaj skrev:
Du behöver inte positiv energi - och det har jag heller ingen att dela med mig av. Det du däremot behöver begripa är skillnaden mellan relativ fuktighet och aktuell ånghalt och det har jag med flera försökt hjälpa dig att förstå men du verkar lida av en väldigt envis okunnighet.

Lycka till med pappas garage, jag skall låta bli dina trådar hädanefter.

Du har ju fått massor av information om hur man mäter fuktighet och vad termerna betyder men ändå tror du att du kan får mindre fukt inomhus genom att blåsa in uteluft.
Använd fläktarna och ventilera när temperaturen utomhus är minst 6 grader lägre ute än inne och relativa fuktigheten ute inte är högre än 70 så torkar du bort fukten ute. Annars ha inga fläktar igång.
Går inte de villkoren att programmera in i datmanicken så slipper du flera problem.

Din farsa försör inte inneluften med fläktar och får därför mindre fukt.

Framåt nyår när temperaturen stadigt ligger under noll kommer jag att öppna en tallriksventil i källaren för att få in torrare luft, annars så lite ventilation som möjligt för att hålla fukten borta.

Här är en bra länk förresten, sitt och lek genom att dra i reglagen så fattar du snabbt vad det är alla pratar om här:
http://www.dpcalc.org/

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.