9 804 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Stänga ventilation på vintern?
Jag bor i ett äldre hus - byggt 1933. Huset är väl ventilerat och har många ventilationsluckor. Jag har nyligen flyttat in och detta blir första vintern i huset. Av tidigare ägare har jag förstått att energiförbrukningen är relativt hög.
Är det lämpligt att stänga några ventilationsluckor på vintern för att få ner värmekostnaderna? Min tanke är att huset förmodligen läcker en hel del ändå samt kompenseras av att jag har luckorna öppna på sommaren. Är detta korkat tänkt?
Är det lämpligt att stänga några ventilationsluckor på vintern för att få ner värmekostnaderna? Min tanke är att huset förmodligen läcker en hel del ändå samt kompenseras av att jag har luckorna öppna på sommaren. Är detta korkat tänkt?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hej!
I vårt hus har vi ventilation över varje fönster.
Dessa måste jag stänga vintertid annars blir det super kallt.
Så mitt svar är Ja.
Vi eldar varje dag i kamin.
Som frånluft har vi badrumsfläkt, köksfläkt.
Sedan har vi en frånluftsvärmepump som är ovanlig. Den friskluftsventilerar. Dock är jag tveksam till att den ventilerar ordentligt.
Om jag förstått det rätt vill man skapa undertryck i huset vintertid.
Detta för att hålla kvar värme och inte pressa värmen ut i väggarna.
Det går inte med massa ventiler öppna.
I vårt hus har vi ventilation över varje fönster.
Dessa måste jag stänga vintertid annars blir det super kallt.
Så mitt svar är Ja.
Vi eldar varje dag i kamin.
Som frånluft har vi badrumsfläkt, köksfläkt.
Sedan har vi en frånluftsvärmepump som är ovanlig. Den friskluftsventilerar. Dock är jag tveksam till att den ventilerar ordentligt.
Om jag förstått det rätt vill man skapa undertryck i huset vintertid.
Detta för att hålla kvar värme och inte pressa värmen ut i väggarna.
Det går inte med massa ventiler öppna.
Klicka här för att svara