Hej
Behöver er hjälp med att fatta hur ett framtida ventilation bör vara utformad istället för det självdrag jag har idag.

Hus från 1940 totalt ca 250kvm i tre våningar inkl källare. I källaren tänkte vi bygga 2 uthyrningsrum, så vi ser källaren som bostadsdel. Familjen består av 2 vuxna och 3 ungdomar. Har möjlighet till frikyla via borran till bvp.

Har ni några råd?

1. Har lite problem med att se hur stammarna ska kunna dras mellan våningarna utan att hela huset ska behöva byggas om. Har därför tidigare varit inne på att köpa några Lunos E2 men tror det faller både på pris och att det inte går att kyla luften, vilket i och för sig kanske inte behövs när ventilationen blir bättre. Hur är era erfarenheter räcker det med bra ventilation på sommaren eller vill man gärna kyla luften oxå?

2. Stämmer det att man ska ha 0,31 l/s tilluft till vardagsrum mm. Gäller det även för sovrum läste på någon sida att man ska ha mer i sovrum och då beräkna per sovplats. Vad gäller?

3. stämmer det att beräknad frånluft ska vara:
kök 10 l/s
Pentry /kokvrå 15 l/s
Bad/Dusch, med öppningsbart fönster 15 l/s
Bad/Dusch, utan fönster 10 l/s med forsering till 30 l/s
Toalett 10 l/s
Tvättstuga 10 l/s

4. Kan man dra ventilationsrören mellan våningarna i skorstenen? finns det några nackdelar med det? någon som vet vilken dimension det brukar vara på skorstensrören? Jag vet inte dimensionen idag men jag har mailat skorstensfejaren och bett dom höra av sig för att göra en inspektion.

5. För att slippa dra rörstammar mellan våningsplanen funderar jag på om det kan vara en bra ide att ha ett aggregat i källaren som löser behovet i källaren samt ett aggregat på vinden för att fixa ventilationen till övervåningen. Kan det vara en bra ide eller blir det strul med injustering mm om man har 2 aggregat i samma byggnad. Tänker mig oxå att det inte behöver vara så grova stammar mellan våningsplanen om man "bara" ska dra stammar till ett våningsplan utöver det där aggregatet står. Funderingar?

Se gärna bifogad pdf, där jag har försökt mig på att beskriva huset, våningarna, rumen och hur mycket till och från luft som behövs. vart efter att ni kommer med era kluriga tankar och kommentarer så kommer jag att uppdatera dokumentet.

tacksam för råd och stöd

Per

Om ni ska hyra ut 2st rum så bör du kolla upp om du måste dela av i brandceller?
Isf måste vent.systemet även anpassas, dock ej nödvändigtvis delas upp.

Dimensionering brukar utgå dels ifrån kravet på 0,35 l/s per m^2,
dels behovsstyrt, som du redan har räknat upp; Rum för rum

Skaffa en ventilationsritining. Du sparar tid....

Tack hakaner, det måste jag givetvis kolla upp.

Någon annan som har några spontana kommentarer?

Hej Per,

Några praktiska saker,

Montera aggregatet servicevänligt för att tex kunna byta filter och rengöring
Isolera samtliga rör noga och minst 60mm
Köp ett vent.aggregat som är en storlek större - då kan du minska fläkthastigheten = mindre oljud
Montera flexibla ljuddämpare vid varje in och ut don
Köp inte en elektrisk luftvärmare köp ist värmepaket och koppla till värmepumpen
Vill du ha kyla - köp separata tex fläktkonvektorer. Inte kyla i FTX
Dra grova rör så slipper du oljud
Placera till & frånluftsdonen så "långt" in i rummen som möjligt
Välj energisnålt aggregat som möjligt

• Gilla
AxxChild och 1 till
  • Laddar…
Bra tips!

AxxChild skrev:
Bra tips!
Tack

Några svar på Per:s frågor,

Stammar brukar ofta ha storlek 160 mm, viktigt är att inte glömma den totala diametern inkl isolering
Förgreningar görs sedan i 125 mm och sedan till donen 100 mm

Att dra stammar i skorsten låter svårt att få plats med både rör och isolering

Mina ventilationsrör är nergrävda i lösullen som jag har på vinden. Angående att koppla på Varmvattenbatteri till FTX så kostar det mera in installation än vad det kan ge tillbaka. Dagens FTX är rätt effektiva och har hög verkningsgrad och varför det finns en liten elvärmare är att till-luften inte får understiga 15 grader för då kan man få kondensproblem i till-luftrören. Dom riktigt kalla dagar så denna el-tillsats kan komma till användning är få och då kanske även din värmepump även behöver använda eltillsatsen för att fungera.

Har frikyla med FTX och effekten är inte så hög men för mig som har ett välisolerat hus (byggt 1992) har det fungerar riktigt bra i somras. Jag har lyckats hålla temperaturen något lägre inne och fördelen är att jag får in 16gradig luft i alla rum i huset under sommaren dygnet runt när det har varit som varmast. Tror jag kan få ut max 700watt kyla om jag kör fläktarna på snabbare läget.

Tack för alla råd, kanon.

Trodde att ett kylbatteri kopplat till bvp kunde vara bra, blir så när man inte kan räkna på grejerna. Men nu vet vi bättre och kan spara de pengarna till något annat.

Har en följdfråga, vill minnas att jag på något forum läst att flexibla ljuddämpare inte är att föredra, kontra cirkulära. Har jag läst fel, är det någon skillnad på de olika typerna?
Priset spelar givetvis in om man ska ha en till varje ventil, de flexibla verkar billigare.

Länkarna till Östbergs var kanon, mycket bra läsning.

Letade på Östbergs om hur mycket av den gamla luften som åker till baka in i huset, hittade ingen uppgift, någon som vet?

Sune73 du skriver att man ska isolera alla rör, vad är anledningen till det, ljud, temperatur?

Du har en fast ljuddämpare kopplat innan aggregatet på till-luften och från-luften så kommer inte ljudet från fläktarna höras ut i rören. Sen skulle jag rekommendera att koppa en böjbar ljuddämpare till varje till-luft ventil för att få riktigt tyst system och att slippa ljud från ett rum vandrar till ett annat rum via ventilationssystemet.

Själv har jag även fast ljuddämpare till utluft och in luft så man inte hör aggregatet på utsidan.

Angående rörisolering så måste rören isoleras på något sätt. Själv så är mina rör nergrävda lösullen på krypvinden och när jag byggde om systemet och dimensionerade om rören så fick jag lägga på mera isolering för den sjunk ihop och rören är större dimension. Har 145mm reglar där 100mm och 125 mm rör var dragna ovanpå. På detta hade dom sprutat 500mm lösull på. Nu byggde jag om systemet och ersatte 125mm rör med 160mm och 100mm med 125 mm och jag har lagt lite extra ovanpå för att lösullen har sjunkihop lite efter jag har grävt och större rör. Märke att jag tappade temperatur på frånluften när det var riktigt kallt ute..

Tack Fredrikru

Hittade din tråd på värmepumpsforum, en himla massa bra idéer och info i den.
Har jag uppfattadet det korrekt att du är väldigt nöjd med kylbatteri kopplat till bvp?

Varför går man ner från 125 rör till 100 don? borde det inte vara bättre att använda 125 don. Jag tänker att det borde bli lite lägre ljud av det oxå, eller tänker jag fel?

När jag läste kommentarer om att alla rören skulle isoleras, så trodde jag han även menade rören som går till respektive rum (t.ex. inne i huset mellan sovrummen i källaren).

Lufttillförseln är inte så stor vid donen så det behövs inte. Sen är ljuddämparna effektivare om du har mindre diameter.

Per Hagman skrev:
Tack för alla råd, kanon.

Trodde att ett kylbatteri kopplat till bvp kunde vara bra, blir så när man inte kan räkna på grejerna. Men nu vet vi bättre och kan spara de pengarna till något annat.

Har en följdfråga, vill minnas att jag på något forum läst att flexibla ljuddämpare inte är att föredra, kontra cirkulära. Har jag läst fel, är det någon skillnad på de olika typerna?
Priset spelar givetvis in om man ska ha en till varje ventil, de flexibla verkar billigare.

Länkarna till Östbergs var kanon, mycket bra läsning.

Letade på Östbergs om hur mycket av den gamla luften som åker till baka in i huset, hittade ingen uppgift, någon som vet?

Sune73 du skriver att man ska isolera alla rör, vad är anledningen till det, ljud, temperatur?
Isolera ska du göra för att få energiförlusterna till ett minimum. Tänk dig att varm luft går i ett metallrör - avkylningen blir ganska stor.

Flexibla ljuddämpare gör det enkelt att montera / placera donen. Men framförallt gör de stor skillnad i ljud. Jag monterade endast cirkulära ljuddämpare vid aggregatet från början enl rekommendation från de som ritade min anläggning, usch vilket oljud. Sedan kompletterade jag med flex ljudd i efterhand vi donen, vilken skillnad - dessutom var dessa billiga.

fredrikru skrev:
Dagens FTX är rätt effektiva och har hög verkningsgrad och varför det finns en liten elvärmare är att till-luften inte får understiga 15 grader för då kan man få kondensproblem i till-luftrören.
Intressant. Enligt Östbergs själva har eftervärmaren enbart en komfortmässig funktion och behöver aldrig vara påslagen såvida man inte själv tycker att det blir för kallt inomhus...? Jag kontaktade dem nämligen själv om det här för ett år sedan angående vårt Heru-aggregat. Ville säkerställa att jag inte gjorde bort mig som alltid har värmaren avslagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.