Ventilation
KnockOnWood: Det finns massor med certifierade OVK-besiktningsmän (OVK = Obligatorisk VentilationsKontroll). Se här, klicka på din region: http://www.ovkbesiktning.se/ Resultatet verkar lite magert, så det kanske år bättre att googla på ovk besiktning. Och även om du inte behöver göra en OVK finns här säkert den kompetens du eftersöker.
Tjoa: Ring och fråga. Google gav det här---> Telefon: 0171-467020 Orgnr: 556447-6181 Adress: 746 00 BÅLSTA http://www.allabolag.se/5564476181/MK_Teknik_i_Katrineholm_AB
slurppe99: [citat] Du skrev i ditt andra inlägg att ljudet med ftx skrämmer dig. Trodde då att du hade lyssnat på det samt att rör eller kanal var svårdraget på sista två alernativen.
fredrikru: Jag var så missnöjd över prisnivån på dom luddiga offerterna så jag gjorde jobbet själv. Det är inte så svårt men jag rekommenderar att du skaffar en bra ritning att utgå ifrån så kan du köpa allt du behöver i ett paket så får du ner priset och i praktiken får du ritningen med i köpet. I mitt fall så hade jag en till/frånluftvärme pump som jag bytte mot FTX- Bergvärme.
brolija: Nu har det gått en god tid sedan detta skrevs. Husmor må ha rätt ofta, men detta rådde hon inte på. Ättika hjälpte inte alls, slutsatsen jag drog var att rummet var hopplöst inom ramen för mina befogenheter, varvid jag köpte en luftrensare som håller ev. argsinta mögelsporer borta. Luftfuktigheten har legat konstant mellan 65-75% sedan Maj, men jag lever ännu och har inte varit sjuk
Josth: Motsvarande motorkondensator finns t.ex. hos Elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-108-14&toc=19336
VillaAnna: Jo det är nyinstallation i ett gammalt hus! Bra att du påpekade detta så att jag kan be om protokollet.
Peter2400: Det är nog vanligare att man använder den här modellen [bild] Ser lite modernare ut och minskar risken för kallras, rekommenderas vid golvvärme.
Sump: [citat] Ok, ja det är väl kanske inte värre än så. Det låter bra.
Tjoa: Jag hade inte godkänt det. Fram tills dess att rätt kåpa sitter monterad är det ett underkänt system. Sen finns det grader i helvetet med ,och andra aspekter om vad systemet är projekterat till. Men om förutsättningarna är att det ska vara en kåpa med grundflöde med möjlighet till forcering. Och inget finns av det, då är det ett ej godtagbart system.
Gabbe1: Mitt Heru står på en 70mm S80 frigolitskiva, på govspån skruvlimmat på träbjälklag. Inga problem med stomljud.
Vixen: Hej! Bor i en 2-plansvilla med ftx ventilation från slutet av 90-talet. Sedan vi flyttade in för två år sedan har ventilationen aldrig fungerat riktigt tillfredställande - blir både lätt kvavt och ibland dålig lukt (!) från tilluftskanalerna (tänk er ungefär hur det luktar i dammsugarslangen, om än i mindre grad). Har bytt till bästa filterklass (F7) och haft en firma här som gjort
superpalten: Rexovent RDAA på -80 talet är platt värmeväxlare. Enda felet jag kan se om ni tror att det sprids i tilluftskanalerna är att gummitätningarna till växlaren i lådan inte är täta längre eller att växlaren inte har fallit in på rätt plats och sviker in frånluften till tilluften.
Krassegrand: Det verkar inte finnas en lösning än men en servicekille i Båstad sa att det nog är på gång eftersom många frågar efter det. Jörgen
LAnsgar: Det som är på bilden är två takfläktar. Mig veterligen används sådana enbart för frånluft (Avluft). Av takpappen att döma ser den vänstra ut att sitta på ny takgenomföring, medan den högra verkar vara befintlig. Jag tycker det verkar osannolikt att det är värmeåtervinning i en sån här lösning, det brukar i villor bestå av ett enhetsaggregat med inbyggda fläktar. Det spelar
Tjoa: Oftast är det inte själva tilluften som är smutsig utan luften i rummet som via turbulens och statisk elektricitet gör att det ser skitigt ut från tilluftsdonen. Men tätare filter renar ju inomhusluften ytterligare lite mer.
HiScore: Hej! Vi ska sätta en kanalfläkt på vinden för att förstärka självdraget i huset och för att få bort radon. En radonsaneringsfirma har varit här och pekat ut hur dom tycker att allt bör göras, men i slutänden gör jag jobbet själv. Det som är kvar att fixa nu är just fläkten på vinden. Vi har spån på vinden och jag funderar på om man bör göra någon form av åtgärd för att
eviljava: [citat] Att montera en freshfläkt kostar i runda slängar 1500:-. Monteringen kräver minimala ingrepp på huset (fyra skruvar och en elkabel) Dessa pengar inklusive den blygsamma arbetsinsatsen är självklart bortkastade om han väljer att installera en FTX-anläggning i framtiden. :rolleyes: Fram tills dess kommer det sannolikt att vara en bra investering.
Lostmoose: [citat] Det måste ju bero på hur installationen ser ut, hos oss så jämnar FTX:en ut temperaturen mellan våningsplanen ganska bra. Troligtvis beror det snarare på att jag får ett lägre tryck på något av våningsplanen, än luftväxlingen i själva FTX:en (övervåningen är ett enda stort vardagsrum) Vi upplever att temperaturen är mycket jämnare nu än innan vi installerade FTX.
Daydreamer: Hej, hittade ett ställe o de har en sån konding hemma http://www.ventilationsshopen.se/produkt/kondensator/958?categoryId=409 Kanoners ! mvh DD
peter_sweden: Hej Jag har en luftavfuktare i tvättstugan i källaren. Vilken luftfuktighet ska jag ställa den på? (ställbar mellan 35-80%) Mvh Peter
Nissepisse: Det beror ju på hur varmt det är i skuggsidan och hur varmt det är i huset. Är det 30grader i skuggan och 20 i huset så gör man bäst i att inte vädra alls, om syftet är att hålla nere inne-temperaturen dvs.
FrittDrag_II: När du har vredet på stora plutten och fläkten med tak lyser går takfläkten forcerat (max fart). Med vredet på den lilla plutten går takfläkten med lägsta hastighet, skall räcka för att vädra huset nornalt.
Hennke85: Att ge sig på ramen kommer nog innebära att putsen hänger med. Jag hade försökt såga bort klackarna försiktigt med bågfil eller tigersåg.
Fredrik Å: Det du ser i taket är ett don för att ansluta ett frånluft/tilluftsdon. Ta bort den och sen som ovanstående skriver köp en skarvmuff och rör. Det finns 1 m rör att köpa. Skippa Bauhaus. Deras sortiment är uselt och dyrt vad gäller vent delar. K-Rauta och Hornbach har mer om du vill handla i byggvaruhus. Fredrik
Patrik_Hed: Tjo! Mina föräldrar bygger fjällstuga och jag är ganska delaktig. Ventilationen är en liten surdeg som vi inte riktigt har löst ännu. Jag har kommit fram till (bl.a. med hjälp av forumet) att det "bästa" är att montera en kanalfläkt med varvtalsreglering och timer i badrum för forcering av fläkten. Det är tänkt att sitta frånluftsdon i hall, badrum och ev. vid ett torkskåp.
roland53: Ja, exakt, armaflex är det. Ser att det blev helt felstavat i förra inlägget men skulle skriva neoprene :(
Björn Melander: Några snabba kommentarer: KANALER Luft som förflyttar med hög hastighet i en kanal skapar turbulens. Du behöver alltså öka arean för att på så vis få ned lufthastigheten och ljudet från densamma. Det gör du effektivast genom att bygga en ljuddämpande låda på både till och frånluft sidan som har större area jämfört med nuvarande kanaler/stosar. Dimensionera lådan så stor, och