Ventilation
wolffi: Hej! Jag har köpt en fläkt som jag skall montera på väggen. Den tidigare fläkten som satt monterad var inbyggd i skåpet. Nu har jag tagit bort det skåpet och skapat utrymme åt en vägghängd. Nu undrar jag om jag kan ansluta ett flexibelt rör direkt till den fasta anslutningen som bilden visar. Eller skall man ha nått rör emellan?
wikander01: Fyra skruvar får vara godkänt lätt. :)
komet: Hej, Bor i bostadsrätt med mekanisk frånluftsventilation (med separat luft till vatten-värmepump i alla lägenheter). Har precis märkt att det dras in väldigt mycket luft via spisfläkten in i lägenheten när den är avstängd. Uppskattar att flödet av luft som kommer in via spisfläkt är nästan tre gånger högre än flödet som kommer in via friskluftsventilen i köket, som sitter
Krille4: Hej! En luftvärmepump blir nog den enklaste och billigaste lösningen. Om du har relativt öppen planlösning tror jag att det borde räcka men en luftvärmepump med en bra placerad inomhusdel. Jag har svårt att se att du skulle behöva en innemodul till varje rum. Montera bara inomhusdelen med lite eftertanke så tror jag att du blir nöjd. Vi har ca 100 kvm med öppen planlösning och vår
Josth: 1a. Kattvindarna ska ventileras med galler mot boutrymmet innanför. 1b. Stödväggen ska ej isoleras eftersom takkassetterna redan är isolerade (enl bild). 2a. Ingen särskild ventilation i innertaket upp till krypvinden behövs 2b. Innertaket får ej isoleras eftersom takkassetterna redan är isolerade (enl bild). 3. Inga tilluftsventiler på krypvinden Viktigt att frånluftsventilationen
dextrocell: Kolla hos http://www.leifarvidsson.se Jag målade själv om plast/plåt detaljer av samma anledning. Körde med sprayfärg. Ruggade upp ytan med fint sandpapper och grundade även med lämplig spraygrund
pelpet: Ta en Fresh Intellivent istället. Jag har en Pax Passad Multi och en Fresh Intellivent, och upplever att intellivent är en mycket bättre fläkt. Tystare, snyggare och dessutom den irriterade närvarosensorn som finns på Pax-fläkten. Den är riktigt irriterande - ska man bara in på muggen och tvätta händerna drar den igång.
pilotski: Tack för svar, så om jag vill byta ut hela rasket, vad finns det för alternativ då?
superpalten: Har ett Rexovent RDAA 1-4-1 på vinden och som många andra har jag problem med att den drar mycket ström. Bor i Norrbotten så -20 och neråt är vanligt två tre månader om året. Då är det många timmar på dygnet där förvärmningen är på och drar 2kw. Det är en korsvärmeväxlare som man kan ersätta med en box så den inte återvinner frånluften. Vad skulle hända om jag använde
phred: Ventilationsfrågor.. och jag är verkligen novis inom området så ursäkta om jag använder fel termer. Jag har sökt men inte lyckats hitta något liknande problem här. Köpte huset vi nu bor i för några år sedan, ett enplanshus med källare, och vi tänkte nu försöka förbättra ventilationen i källaren. Idag har vi i källaren en gillestuga på kanske 35 kvm med ett golv + en dusch
exerg: En Tulikivi brukar vanligtvis vara en Täljstensugn och även om den väger ett ton så är den avgivande värmeeffekten sällan mer än 2-3½ kw då ugnen är fulladdad. I äldre hus fanns ofta en kakelugn i varje rum för att hålla värmen. En vanlig järnkamin kan oftast ge en intensivare värme som bildar en rejälare "värmekudde" uppe vid taket som i teorin skulle kunna förflyttas till
larsbj: Kanske enkelgasfönster ? Kanske högre verklig fukthalt i luften Kanske stor temperaturväxlin mellan natt och dag. Troligast en kombination av ovanstående parametrar. När temperaturen på luft sänks så att RH överstiger 100% kommer de bli fukt som kondenserar. Om det tex är 25 grader och RH är 70% på dagen så räcker det att glasytan kyls till 18 grader för att det ska bli kondens.
hars: Fuktspärren i huset är kallasfalt som suttit där sedan 68 när huset byggdes, så eventuellt kan vi se något på väggarna då? Jag har funderat mer på det där med att vi i dagsläget tar in luft i tvättstugan: Fläkten på vinden sattes in som en radonåtgärd, men är det lite klåpigt gjort om man inte tagit hänsyn till befintliga inflöden i källarplan?
FrittDrag_II: Så länge du inte störs av ljudet från takfläkten kan du ha den forcerad.
Nisse74: Heru 90S EC är uppgraderad och heter idag 100S EC. 100S EC har starkare fläktar än vad 90S EC hade.
Extatiskt Rasande: Så radonsug och badrumsfläkt i källarbadrummet räcker inte? När jag tänker efter så finns det ett blint utrymme på badrummet på markplan. Där kan det gå en gammal ventilationskanal, eller så finns det möjlighet att göra en. I så fall gör jag så. Men om det inte går att dra ett av uttagen ner dit, hur pass illa är det att källarluft sugs upp? Försöker förstå orsaker och
Odjuret: Det är väl bra att slippa sätta in en fläkt? Om det är för dåligt sug så är det annat som är fel....
Tjoa: Fågelbo. Tänk va välventilerat och gött de har haft det där
pelpet: [citat] Jag ser två problem med den lösningen. Trycker du ut luft i en gemensam självdragskanal med en fläkt så riskerar du att vända ventilationsflödena i dina grannars lägenheter, och trycka in din luft till dem. Lösningen är en gemensam frånluftsfläkt på taket. En ombyggnad av systemet till mekanisk frånluft kan nog förbättra situationen något, men problemet är att
Amatörsnickaren: Ok den första blir det. Tack för alla bra synpunkter!
Amatörsnickaren: Då skall jag inte vara dumsnål utan satsa på den större modellen (skillnaden i pris är inte så stor heller) - tack för hjälpen!
Magnus Hedberg: Långtidsmätning utförd med resultatet 600bq. Besiktning utförd med resultatet 400bq från blåbetongen och 200 från mark. Radonsug är installerad sedan tidigare men eftersom det mesta kommer från byggmaterialet så räcker det inte med radonsugen utan det behövs även ytterligare åtgärder. Besiktningsmannen föreslog värmeväxlad från och tilluft. Offert har inkommit på hutlösa 136
zeltber: Jag mottager tacksamt tankar, vet inte ens i dagsläget om vi ska ha ett ventilerat tak eller inte. Det lutar i alla fall åt att vi kör på självdrag.
morrekuling: Hej alla kunniga! Jag har köpt en takhuv från Soliduct den skall vara till frånluft från FTX. Det är med en täckpåt som vars överkant mot nock skall tryckas in under takpappen. Sedan skall huven pressas över täckpåten. Det jag undrar är 1. Skall plåten skruvas fast? 2. Skall jag täta under plåten? 3. Skall jag täta med silikon innan jag tycker dit huven? 4. Skall huven skruvas
Liike: Hej allesammans Är nybliven husägare av en 1 1/2 plans villa på 170kvm som har en Temovex 480S installerad på Vinden. Vad jag vet så blev denna installerad -82 men har inte använts av senaste ägarna då de tyckt att den väsnas för mycket. Jag undrar lite över vem man kan kontakta om man känner att man vill se över luftflödet och eventuellt göra justeringar/åtgärder för att
jontesjostrom: Ok, det ser ut som mitt problem. Hittar dock inga förslag på några bra lösningar på problemet?