5 080 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Läckage i Rexovent?
Frugan tycker att matos sprider sig i hela huset när man använder spisen.
Är det möjligt att själva värmeväxlaren i en Rexovent kan läcka?
Jag inser att det är tekniskt möjligt men händer det i verkligheten?
Jörgen
Är det möjligt att själva värmeväxlaren i en Rexovent kan läcka?
Jag inser att det är tekniskt möjligt men händer det i verkligheten?
Jörgen
Hej.
Ja, Det är mycket möjligt.
Roterande värmeväxlare drar "alltid" runt en liten del av luften.
(På ex. Swegons villa-aggregat så har man en bypass på imkanalen bla. för att slippa detta problem)
Ja, Det är mycket möjligt.
Roterande värmeväxlare drar "alltid" runt en liten del av luften.
(På ex. Swegons villa-aggregat så har man en bypass på imkanalen bla. för att slippa detta problem)
Jag gick in på fläktwoods hemsida och där står att rexovent är RDAF eller RDAS, vilka är roterande. www.flaktwoods.se/bostadsventilation/system/rexovent/
Möjligt att de använt andra aggregat tidigare?
Möjligt att de använt andra aggregat tidigare?
Jag vet inte vad roterande innebär i detta fall men min är helt fast och jag kan inte tänka mig att den ska vara konstruerad för att släppa tillbaka lite inneluft.
Jörgen
Edit
Den är från -80 talet
Jörgen
Edit
Den är från -80 talet
Jag tror också mer på att det "läcker" vid spisen när man inte fäller ner glaskåpan.
Jörgen
Jörgen
Roterande innebär att det i aggregatet finns en plåtlåda som snurrar. (Utseende typ bikaka)
Det är inte meningen att den ska läcka, det är en följd av dess konstruktion.
Finns det inte några rörliga delar, mer än fläktarna så är den i konstruktionen tät. Då låter det i min värld otroligt att den skulle läcka i aggregatet och kanalsystemen är helt åtskilda.
Om aggregatet är så pass gammalt så borde det inte vara ett nytt fenomen? Är det ett gammalt problem är det troligtvis en miss i konstruktionen, alltså otillräcklig kåpa eller att det blir kortslutning på av och uteluft (där aggregatet tar in luft utifrån och blåser ut inneluften)
Om det är nytt, kan man fundera över vilka fel som kan ha uppstått. Igensatta kanaler/växlare som gör att fläkten fungerar sämre? Dåliga filter som gör att fläkten fungerar sämre? (Antingen i kåpan, eller i aggregatet) trasig fläkt så att ventilationen stannat helt? (Borde vara enkelt att känna om det suger)
Det är inte meningen att den ska läcka, det är en följd av dess konstruktion.
Finns det inte några rörliga delar, mer än fläktarna så är den i konstruktionen tät. Då låter det i min värld otroligt att den skulle läcka i aggregatet och kanalsystemen är helt åtskilda.
Om aggregatet är så pass gammalt så borde det inte vara ett nytt fenomen? Är det ett gammalt problem är det troligtvis en miss i konstruktionen, alltså otillräcklig kåpa eller att det blir kortslutning på av och uteluft (där aggregatet tar in luft utifrån och blåser ut inneluften)
Om det är nytt, kan man fundera över vilka fel som kan ha uppstått. Igensatta kanaler/växlare som gör att fläkten fungerar sämre? Dåliga filter som gör att fläkten fungerar sämre? (Antingen i kåpan, eller i aggregatet) trasig fläkt så att ventilationen stannat helt? (Borde vara enkelt att känna om det suger)
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är ungefär vad jag tänkte från början!
Tack för Era bidrag!
Jörgen
Tack för Era bidrag!
Jörgen
Rexovent RDAA på -80 talet är platt värmeväxlare.
Enda felet jag kan se om ni tror att det sprids i tilluftskanalerna är att gummitätningarna till växlaren i lådan inte är täta längre eller att växlaren inte har fallit in på rätt plats och sviker in frånluften till tilluften.
Enda felet jag kan se om ni tror att det sprids i tilluftskanalerna är att gummitätningarna till växlaren i lådan inte är täta längre eller att växlaren inte har fallit in på rätt plats och sviker in frånluften till tilluften.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden