Hej!
Jag är alldeles ny på detta forum.
Vi har haft ventilation med värmeväxlare (Svenska Fläkt) sedan mitten på 80-talet och nu när fler och fler börjar elda med ved så luktar det ibland riktigt mycket rök inne i huset.
Grannar som inte har forcerad ventilation kanske inte känner detta när man sitter inne och tittar på TV på kvällen.
Finns det filter som tar bort dessa gaser och partiklar?

Jörgen
Halmstad

Har tyvärr inget svar på din fråga, men det borde finnas ett filter som tar bort grannar som inte kan elda, utan pyreldar gammalt skräp. Det är inte kul, när det ser ut som vid slaget vid Lutzen när grannen fyrar upp.

Ja det är just det det handlar om!
Våt ved och pyreldning!

Jörgen

Pyreldning ska man verkningen låta bli. Det kommer att straffa sig för grannen då hans skorsten kommer att sota igen. Värsta fall så finns det risk för ökad brandrisk för din granne.....

Du kanske ska ge honom boken "Ved" så han lär sig hur man eldar.....

Redigerat:
Det finns kolfilter och andra lösningar för att ta bort lukt i luften, men dessa lösningar är rätt kostsamma och fungerar inte till 100%.
Har du grannar som eldar "fel" säg till dem eller anmäl till kommunen (miljö och hälsa).

Jag var inne på ELFIs hemsida.
Det finns i alla fall lite.
Jag har skickat ett mejl till en lokal återförsäljare.
Kanske får jag ett svar?

Jörgen

Det verkar inte finnas en lösning än men en servicekille i Båstad sa att det nog är på gång eftersom många frågar efter det.

Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.