:rolleyes:

Min surfplatta fick något frispel märkte jag. Så jag skriver från telefonen

ett källarum i vårt hus från -74, luktar lite instängt, väggar är tyvärr isolerade på insidan men vanlig isolering, brutit bort en del panel och själva väggen är torr och fin. Men luktar lite istängt.

Sitter en vanlig ventil i ena änden av rummet (är ~30kvadrat) undrar på om man skulle satt någon fläkt som drar in eller ut? Är så osäker på just om den isåfall ska blåsa in eller dra ut luft? Sätta en i varje kortände av rummet?

Vad är det för ventillation i resten av huset?
Vad har ni för uppvärmning?

Ursäktar mig. Inser att mitt inlägg var väldigt tunt och luddigt. Är självdrag i huset med oeginalfönster. Några friskluftsventiler har installerats.

Eldas med pellets via pannrummet brevid de berörda rummet. Murstocken går genom huset, 3kanaler en för pellets, en för öppen spis som finns i berörda rummet en pluggad från tidigare torktumlare

Har lite liknande upplevelser och hoppas på fler svar och idéer ! 😃

Fixa utsug på annat håll eller stryp flödet på annan tilluft så att du får mer flöde i den som sitter.
Är nog inte bra att trycka in luft med en fläkt. Och utsug bör ju ske i bad/tvätt/kök.
Självdraget funkar ju dåligt på sommaren, och antar att ni inte eldar så mycket heller. Badrumsfläkt som alltid går på lågfart kanske går att montera i tvättstuga/badrum?

Så här års kommer du aldrig att få självdrag att fungera.
Den enda gången du får flöde är på vintern och då ett okontrollerat flöde
Just detta är anledningen till att man bör konvertera till mekanisk frånluft eller FTX (mekanisk till och frånluft med återvinning)
Grundprincipen är att man suger ut luft ur rum där den förorenas kök, badrum, tvättstuga osv och tilluft tas i vistelserum.
Vid ett korrekt justerat och konstant flöde får du drag i tilluftsventilerna året om pga det blir undertryck i huset dvs man suger ut något mer luft än vad tilluften kan leverera.

Knallat runt lite nere i källaren. Rummet i fråga luktar mycket bättre bara av att ha öppnat den ventil som finns & ställt ena fönstret lite på glänt.

Dock inser jag att lukter troligen till viss del kommer från duschen/bastun här nere. Ska borra upp ett hål och montera in en fläkt.

är det paxfläktarna som rekomenderas? Eller duger biltemas imax fläkt? Duschen ska rivas och byggas om inom några år.

Fresh Intellivent brukar anses som marknadsledande just nu. Snyggare också. Om man snokar runt lite blir den inte heller så mycket dyrare än Biltemas.

Fortfarande är inget av pax eller intellivent en vidare bra produkt för att ventilera en villa.Fläktarna ska sitta på taket och systemet ska justeras in för 0,5 luftomsättnng/timme.
Inget av detta klarar dessa fläktar

Fredrik Å skrev:
Fortfarande är inget av pax eller intellivent en vidare bra produkt för att ventilera en villa.Fläktarna ska sitta på taket och systemet ska justeras in för 0,5 luftomsättnng/timme.
Inget av detta klarar dessa fläktar
Ibland måste man göra alternativa lösningar, kanske inte de mest optimala men tillräckligt bra och ekonomiskt bättre.
Har själv källare i självdraghus och har satt utsug med fläkt, går alltid på lågvarv, i tvättstuga och badrum.
Tilluft i övriga rum i källaren.
Fungerar bra för oss.

• Gilla
twester
  • Laddar…
Jo visst är det så men TS behöver förmodligen ordna med korrekt ventilation i övriga huset också för att minska risken för mögel på vind, dålig luft och fuktproblem.
Lika bra att göra det korrekt på en gång.
Att göra det halvdant och sedan göra om brukar bli dyrare än att göra det korrekt på en gång.
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Jo visst är det så men TS behöver förmodligen ordna med korrekt ventilation i övriga huset också för att minska risken för mögel på vind, dålig luft och fuktproblem.
Lika bra att göra det korrekt på en gång.
Att göra det halvdant och sedan göra om brukar bli dyrare än att göra det korrekt på en gång.
Fredrik
Att montera en freshfläkt kostar i runda slängar 1500:-. Monteringen kräver minimala ingrepp på huset (fyra skruvar och en elkabel)

Dessa pengar inklusive den blygsamma arbetsinsatsen är självklart bortkastade om han väljer att installera en FTX-anläggning i framtiden. :rolleyes:

Fram tills dess kommer det sannolikt att vara en bra investering.

Redigerat:
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.