Demmpa
Demmpa: Eftersom du kommer åt några av rören så borde du komma åt några skarvar! Är det fyrkantiga eternitkanaler eller är det runda spirokanaler?
10 svar · 2,5k läst
T
tobbew: De som levererar ventilationssystemet klargjorde att ventilationen och avloppsavluftningen inte får kombineras pga bakteriespridning. Det låter ju logiskt, men frågan är vad som duger. Om det skulle duga om de var i en varsin pipa vet jag inte just nu. Jag tänkte undvika att ta upp avloppsventilationen genom taket. Jag har en sån här fejkad takpanna med en rörgenomföring. Det fungerar
3 svar · 1,6k läst
P
pelle242: Jag tror det är något åt detta hållet som ni behöver för att styra aggregatet men det bero på tillverkare och modell: http://www.luftbutiken.se/244-varvtalsstyrning
3 svar · 2,1k läst
J
johbej: Locket satt någon decimeter in i röret. Känner man bara med handen är det lätt att missa. Tur att den inte satt någon meter in då hade det blivit besvärligt. Mailade med hantverkaren och jag ska få lite rabatt på nästa arbete. Tyckte det löste sig väl!
10 svar · 3,1k läst
·
M
myrstack: Värmeisolering ja, kondensisolering nej. Den med papp är väl ungefär lika bra som nätmattan ur ett kondensperspektiv
1 svar · 1,2k läst
R
Roland112: ok tack
12 svar · 7,4k läst
J
Jaxx: Efter mycket funderande har jag bestämt mig för att byta badrumsventilation från en Pax fläkt och ett långt flexrör genom sidovägg till en takfläkt rakt ovanför badrummet. Mest intressant verkar Vilpe ECO 190P som går att styra med smarthemlösning och är energisnål. Det tråkiga är att den kostar ca 5,5 kkr i Sverige. Jag har hittat den på nätet för ca 400 EUR. Har någon tips
0 svar · 2,7k läst
A
Anders 2: Hej igen. Har nu löst det själv ,eftersom ingen annan svarade på det måste jag göra det själv. Jag hittade inga reservdelar till mitt gamla x-well system. Men Kantherm har kompletta spjällhus som passar direkt när man har monterat bort sitt gamla x-well aggregat. Det var mycket enkelt och bra , fungerade direkt. Mvh Anders 2
1 svar · 3,0k läst
T
TuXy: Det finns en sommarväxlare man kan byta ut mot i aggregatet som inte återvinner värmen utan bara tar in ny luft och drar ut den gamla rakt ut. Någon automatisk inställning för det finns inte utan man får öppna aggregatet och byta en kassett. Alltid bra med massa tips här på forumet :)
7 svar · 4,6k läst
H
HarlösaHus: Av olika anledningar finns det inte tillgång så det går att dra tilluft till de rum som skulle behöva det. Det beror mest på bristande projektering från början av mig men även en del andra orsaker. Jag har hittat följande ventil, borde inte den gå att koppla i taket och dra egna rör bakom som mynnar i takfoten? http://www.flaktwoods.se/0/0/2/a3f9ead8-a737-4759-9f6d-f71fd7a0cfe8
2 svar · 2,9k läst
P
pelle242: Till ett nybygge måste du väl ha järnkoll på energiberäkningen? ;) Hur som helst , ditt FTX har kanske en återvinning på 90% och sedan kanske COP 4 på att värma upp det som är kvar. Inte mycket kan man nog lungt säga utan att räkna...
6 svar · 3,3k läst
H
Hemmanisse: Om det är en sovplats i varje rum så räcker det med ca 10 l/s i varje rum så du klarar lätt behovet i båda rummen med en fläkt. Du har inte plats att ovan taken till rummen sätta en fläkt? För isf kan du köpa en kanalfläkt på biltema tex och dra spirorör till varje rum. Systemair balance don är helt ok som frånluftsdon och duger för ditt ändamål. Som friskluftsventil skulle jag
1 svar · 5,8k läst
·
H
Hemmanisse: Du kan testa med att sätta ett överluftsdon mellan hallen och garderoben och se hur det verkar. Annars får du nog installera en fläkt på samma sätt som man skriver om när det gäller värmeflyttare i hus.
1 svar · 2,3k läst
·
R
RättochSlätt: [citat] Tack för svaren. Efter att ha pratat med föreningen så är det mycket riktigt som sägs här; jag måste behålla kryddhyllefläkten. Så det blir att tänka om angående väggen då den där fula fläkten måste täckas på något vis, förmodligen blir det med ett skåp då det verkar finnas ett ganska begränsat utbud vad gäller fläktkåpor som är gjorda för att styra fläkten.
4 svar · 4,5k läst
·
M
morrekuling: ah så jag kanske är på rätt väg i af tack
2 svar · 1,1k läst
A
Anhyan: Ingen som jobbar med ventilation som har lite input kringblösningsförlag?
5 svar · 3,3k läst
·
G
Gambino: Hej Jag behöver hjälp, dels med val av lösning/fläkt, dels en inköpslista(material jag behöver). Jag har idag ett källare på 72kvm. Huset har självdragsventilation, bergvärmepump och ett skorsten som i princip används bara för ventilation. Just nu planerar vi ett utbyggnad men tills dess så är mitt första projekt tvättstugan i källaren. [bild] Efter en del dividerande fram och
0 svar · 1,4k läst
·
Lostmoose
Lostmoose: Hur skulle ett kolfilter liknande de man använder i köksfläktar klara biffen med lukten tro? Ang. Fläktar så skulle jag välja så stor/stora fläktar med så lågt varvtal som möjligt.
6 svar · 9,7k läst
·
O
Originalet: Jo det låter ju vettigt ja. Dock är det på övervåning där fönstren är bytta jag isåfall skulle behöva ventiler. Dock är elementen aldrig igång så jag skulle nog ändå känna drag. Använder enbart luftvärmepump på första våning för att värma upp, så därför har jag stängt av elementen.
4 svar · 2,3k läst
M
Mikael_Swe: [citat] Det hade inte varit enkelt att justera. Bära bort element och skruva bort galler. För mycket jobb (5 rum).
4 svar · 1,9k läst
·
hahalj
hahalj: Tack. Kommer inte ihåg var jag köpte mina, möjligen var det http://www.ventilationsbutiken.se/ eller https://www.soliduct.se/ Googla på 'ytterväggskåpa' så hittar du flera alternativ.
10 svar · 18,1k läst
·
X
xl15: OK, tack. Kör på det. Måste renovera dörrarna efter det lilla regnet vi hade i Malmö. Ser till att det blir en springa.
7 svar · 16,0k läst
·
A
Avemo: Som jag förstått hjälper inte ventilation mycket för att förebygga kondens på vinden. Man måste se till att fukten inte kommer dit eller höja temperaturen. 71 var det nog ganska tätt. Jag skulle inte oroa mig.
3 svar · 3,2k läst
M
morrekuling: Hej på er alla kunniga! Jag måste nu isolera till och från - kanalerna då jag installerat FTX på vinden. Problem 1 är att jag är tvungen att stänga av allt under installationen. Det skall dit en vindstrappa osv. Fläkten kommer att stå stilla 2-3 veckor. Jag har hört om att det kan bli kond i rören. Men jag har pluggat alla kanaler inne och uppe på vinden så det kan inte komma ned ny
0 svar · 1,4k läst
V
VictorAhlström: Funkar med vad som helst. Nätmatta 50mm hade jag valt.
2 svar · 1,9k läst
V
VictorAhlström: Fresh intelligent och flertalet paxfläktar funkar ok om dom sitter monterade i en vägg eller tak med HELT fritt blås. Minsta lilla mottryck och flödet är lika med noll. Jag har nästan aldrig fått ut mer än 15 l/s ur någon, även när de går på max. Satsa på något vettigt från östbergs eller dylikt, gärna centralt.
8 svar · 10,4k läst
T
TheGame: Klädkammare är ett rum som ska ha frånluft. Men för er kanske det blir tilluft eftersom ni ha fläkt som drar nån annanstans
7 svar · 3,3k läst
J
Josth: Man måste hålla isär uppvärmning och ventilation när man pratar om olika lösningar och system. En luftvattenvärmepump (LVVP) kan ge uppvärmning av huset via det vattenburna värmesystemet. LVVP kostar ganska mycket inkl installation så det är bra räkna på energiförbrukning och möjlig besparing innan. En LVVP ventilerar inte huset men det går åt mer uppvärmningsenergi ju mer man
1 svar · 2,0k läst
J
jimbomas: Se där, man lär sig något nytt varje dag. :) Aggregatet får jag inte byta, inte så sugen heller på att lägga de pengarna för något jag inte får igen (billig bostadsrätt). Men nu fick jag lite mer att välja på och den modellen du länkade kanske inte är den vackraste jag sett, men avsevärt mycket bättre än den nuvarande. Tack!
6 svar · 14,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.