Tjo!
Mina föräldrar bygger fjällstuga och jag är ganska delaktig.
Ventilationen är en liten surdeg som vi inte riktigt har löst ännu. Jag har kommit fram till (bl.a. med hjälp av forumet) att det "bästa" är att montera en kanalfläkt med varvtalsreglering och timer i badrum för forcering av fläkten. Det är tänkt att sitta frånluftsdon i hall, badrum och ev. vid ett torkskåp. Frågan är dock vilken kanalfläkt som man bör ha och storleken? Monteringen är också ett frågetecken.
Stugan är på ca. 100 kvm, varav ca. 20 kvm är loft. Innertaket är "ryggåstak", fast med plant tak i mitten i stället för en limträbalk. Som det går att se på bilden så ska det byggas mellanväggar på sidorna för att takhöjden inte ska bli för låg och för att få förvaring. Där på vänster sida är tanken att montera en kanalfläkt, och då är frågan hur man ska göra.
Kan man gå med spirorör i mellanbjälklaget och sedan vika upp inne i vinden och sedan ner i mellanbjälklaget igen och ut genom väggen? Förrådet är ju isolerat med tak och yttervägg och mellanväggen blir väl troligtvis oisolerad, kan det tänkas bli kallt där inne så att rören och kanalfläkten behöver isoleras mot kondens?
Sedan när det gäller fläkten så är frågan vilken typ man bör välja och vilken storlek?
Läste i
denna tråden om en boxfläkt. Den ska vara mycket tystare än en vanlig kanalfläkt och inte heller behöva isoleras om det är något som krävs.
Kan det tänkas vara ett bättre alternativ? För mekanisk frånluft med kanalfläkt kan ju låta något fruktansvärt, vilket naturligtvis är önskvärt att undvika om det är möjligt!
Sett till storleken och att det är en fjällstuga, vad kan tänkas vara passande storlek/effekt på en fläkt?
Oerhört tacksam för svar! Är det någon information som saknas så är det bara att fråga!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Patrik