Ventilation
Moving: [citat] Har varit och är omlagt, men nu är det igentäppt med nytt golv så röret ut är under och ventgaller sitter över nya golvet.
Bricco: Skulle man kunna komplettera med ett tygfilter för att få renare luft eller riskera man följdproblem då? Grovmaskat metallfilter som denna pjäs har känns så där :)
Fredrik Å: Jag körde med latex. Var noga med måtten så blir det hyffsat tätt utan latex.
slurppe99: [citat] Nej så bra minne har jag inte. Om du googlar på motorn så kanske du hittar svaret där. Firman i Norrtälje som sålde motorn hade en äldre man som kunde allt om motorn. Kommer tyvärr inte ihåg vad dem hette. Där du då såg vad du kunde köpa motorn kanske du kan få uppgifterna där.
Peter_K: Ska flytta köket till matrummet som ligger i en tillbyggnad i ett plan medans resten av huset är 1 1/2 plan så frågan är hur man bäst löser ventilationen/köksfläkten. Antingen drar man den genom väggen vilket kan ha sina nackdelar vad jag förstått eller rakt upp genom taket och sätter en huv på det låga platta taket men läser man på imkanal.se så står det att den ska sluta
PNG: Hej! Vad gäller underhåll av frånluftsfläktar så är det enda du kan göra se till att fläktbladen är hela och rena samt att lagerna är friska. Det samma gäller egentligen även tilluftsfläkten fast här får du vara lite noggrannare med att rengöra och byta filter lagom kontinuerligt. Se även till att ditt intagsgaller till tilluften är rent.
DennisCA: Bilen har biltak, där ska den stå. Jo och att koppla ihop de två uppvärma utrymmerna är jag inte pigg på pg.a. dammet osv. som kommer från det större utrymmet. Jag har själv funderat på en tilluft och en frånluftsventil till varje rum. Genom väggen, finns ju färdiga sådana med kondensskydd att köpa.
KnockOnWood: Hej comics, välkommen till bygga Hus-forumet! Visst är det en snygg fläkt, liknar vad Gorenje producerar. Sedan OEM-tillverkades Gorenjes fläktar också, kanske därför du inte hittar något namn. jag tror jag hade en sådan, som jag sedan sålde för att den lät förskräckligt. Men om du skruvar av någon kåpa bör du kunna hitta ett firmamärke. Annars finns ju möjligheten att prova
Tjoa: Jag hade kört på 160 där det går. Behövs ingen renslucka för ljuddämparens skull. (Dock för böjarna) Suget hänger på vilken fläkt du kommer hänga på längst upp. Finns ju olika starka motorer till dimension 160mm
Ric5: Eterniten innehåller ju inte 100% asbest, någon får gärna rätta mig men jag tror det typ är 10 - 15%. Dammet du så och städade upp behöver ju inte innehållit fibrer...
chxbyggarn: Hej, Har precis påbörjat projekt no.2. Enplans, 160m2, murad tegelvilla där vi kommer att bygga på ett våningsplan. Idag uppvärmt med elpanna. Det blir nytt vattenburet system, golvvärme bottenvåning och radiatorer ovanvåning. Fjärrvärme är beställt, men inte installerat. Börjar nu fundera om fjärrvärme var "rätt val". Nu till frågan: Planen var FTX för ventilationen i
-=fullmoon=-: Tja. Köpte mig en lgh. Stött på massa klåp och mek. Iaf. tyckte att fläkten sög dåligt eller att den snarare sög luft till vänster och blåste luft till höger. Tog bort kåpan som täckerkanalen och ser att flexröret mot ventilationesröret inte tätar ordentligt. Tänkte aja. bara köpa en stegmuff. När jag sen kollade vidare så har de låst en av två av spjällen med en
ogget: Ljuddämparslangar är perforerade för att släppa ut ljud där de är monterade, så det borde minska ljudet precis där den är monterad om du byter till en vanlig alu slang, dock ökar ljudnivån i vid själva donen etc om du inte har någon ljuddämpare.
Robin_: Om jag ska byta själva fläktkåpan ovan spis. Vad ska jag då ha för sort.? osäker på dom olika namnen.
fuw: [citat] Ja, detta är kanske en förenkling, men inget annat är dock omtalat i offerten. Full installation ingår dock, och där räknas väl även injustering. Rensning och övrig komplettering av ventilationssystemet nämns inte i offerten och installatören har heller inte pratat om det. Vanligt trähus, så ingen komplicerad håltagning.
Prosit: Det får bli så här nu: jag sätter en ventil från intilliggande hobbyrum för att få in lite luft som inte är utomhustemperatur, sen blir det ett frånluftsdon till FTXen som suger lite luft i andra änden av förrådet. Detta för att få lite luftcirkulation där inne. Det är små flöden jag kommer att ha och jag kan helt stänga ventil och don om jag vill. Jag vill inte dra in uteluft
Larsa: Våra såg ut som dom vita djupa i denna länk http://www.leifarvidsson.se/se/startsida/ventiler.aspx
cykelbud: Kollade ikväll, ventilhålet vid duschen drar utåt (mot fasaden), så det verkar vara självdrag. Kanske bara ska koppla på ett kallrasskydd? Det borde funka bra på vintern ialla fall, får se hur det funkar på sommaren när draget blir sämre...
Tjoa: Vill minnas att det står att den ska stängas av vid minusgrader. Hittar dock inte den informationen nu.
ERJ: Håller på och flyttar några väggar och då detta påverkar dragningen av ventilationsrören (eternit) så jag bestämde mig för att plocka bort alla gamla rör och sätta in nya i plåt. Är dock lite osäker på hur jag ska bygga de nya och vill ha era synpunkter. Takhuven är en fyrkantig träkonstruktion med plåt på utsidan. I denna satt det fyra stycken rör där två gick till
Tjoa: Vanligtvis så gör man som du gjort. Har du ändrat gränsen för vad tryckgivaren ska bryta på. Det brukar man ju ställa mellan 20-300pa.
Tjoa: Det finns en tråd för något år sen om att ta uteluft genom markrör och på så sett använda jorden som kyl element. Sök och du skall finna. Finns firmor som säljer kompletta satser med markrör och dräneringsbrunnar osv.
Patrick E: Butiker som säljer båttillbehör kanske har något. Ett annat alternativ kan vara reservdelar till husvagnar.
GoForIt: Rekommenderar också en ny genomföring genom taket för att undvika kondensproblem på vinden.
haganorra: Kallskafferier i kök fyller ingen ventilationsfunktion. Tilluft inhämtas alltid i Sovrum och Vardagsrum och frånluft i kök och badrum. En öppen ventil i köket försämrar ju luftcirkulationen då flödet inte behöver gå igenom lägenheten. Jag skulle om det är torrt inne i ventilen och ett bra galler/nät som hindrar fåglar etc bara tryckt in lite glasull och sen sett till att luckan
Rikard S: Vill du ha sjävldrag gissar jag på att du behöver ha inlopp vid golvet och utlopp vid taket, eftersom varm luft stiger uppåt. Inloppet skulle till exempel kunna vara genom att dörren är tröskellös och du har en springa in, däremot behöver nog springan vara ganska stor (kanske 6-10 mm) för att få någon form av vettigt flöde. Alternativet är, som du är inne på, att sätta ett rör
KnockOnWood: https://www.soliduct.se/fresh-17-overluftsdon/p-2034.htm Det finns massor med lösningar för detta, med diverse ljudfällor. Det vanligaste i bostäder är nog dock att man lämnar en springa mellan dörr och tröskel. Så har vi det här hos oss: Inga trösklar alls i huset så luften har någon centimeters fri passage vid alla dörröppningar. Och tvättmaskinsljudet stoppas rätt bra ändå.
miknyg: Tack för alla svar! Ett FTX system kanske är den bästa lösningen isf i kombination med luft/vatten värmepumpen. Tanken är att värmepumpen skall stå i källaren och det blir en massa rördragning ifall jag skall få ner ventilationsrör dit. Någon som har erfarenhet om hur mycket utrymme som behövs för tillluftsrören ? Som sagt så kommer jag isf behöva gå från ena kattvinden där