2 173 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Från självdrag till mekanisk i hus från -29
Medlem
· Västragötalandslän
· 3 inlägg
Hej! Det här är mitt första inlägg på Bygga Hus. Jag och min familj bor sedan drygt ett år tillbaka i ett ca 230m2 + källare ca 50m2. Huset är byggt -29 och har nu självdrag genom murstocken. Vi känner att vi skulle vilja åtgärda ventilationen på något sätt. Uppvärmningen består av en värmepump (installerad av oss) som står i källaren och vattenburet system med radiatorer sedan huset byggdes.vi har nyligen byggt en ny wc med dusch på nedanvåningen och kommer att bygga ett större badrum/tvättstuga på ovanvåningen.
Jag skulle vilja ha tips på val av ventilationstyp.
Jag har övervägt följande lösningar.
F-system med fläkt på vinden
+lätt att dra kanaler
+mycket liten estetisk påverkan på huset
- ingen återvinning
- kallras
F-system med återvinningsmodul till som värmer brine. Aggregat placerat i källaren i anknytning till VP
+återvinning (måttlig pga vältilltagen markslinga och stor VP vilket ger korta gångtider.)
+ganska lätt att dra kanaler
- kallras
FTX placerat på vinden
+återvinning
+bättre komfort( än bara F)
-besvärligt att byta filter
-omständlig kanaldragning
FTX placerat i källare
+återvinning
+möjlighet till vattenburet värmebatteri ev kylbatteri
+lättåtkomligt service vänligt
-mycket besvärlig rördragning
Det jag önskar är åsikter vad som låter vettigast. Gärna tips på lämpligt aggregat. Allmänna reflektioner. Jag har snöat in lite på aggregat med motströmsväxlare. Det som prioriteras med installationen är komfort, driftsäkerhet, ljudnivå. Aggregatet skall ha låg elförbrukning. Jag skall troligen installera själv.
MVH Jonas Nilsson
Jag skulle vilja ha tips på val av ventilationstyp.
Jag har övervägt följande lösningar.
F-system med fläkt på vinden
+lätt att dra kanaler
+mycket liten estetisk påverkan på huset
- ingen återvinning
- kallras
F-system med återvinningsmodul till som värmer brine. Aggregat placerat i källaren i anknytning till VP
+återvinning (måttlig pga vältilltagen markslinga och stor VP vilket ger korta gångtider.)
+ganska lätt att dra kanaler
- kallras
FTX placerat på vinden
+återvinning
+bättre komfort( än bara F)
-besvärligt att byta filter
-omständlig kanaldragning
FTX placerat i källare
+återvinning
+möjlighet till vattenburet värmebatteri ev kylbatteri
+lättåtkomligt service vänligt
-mycket besvärlig rördragning
Det jag önskar är åsikter vad som låter vettigast. Gärna tips på lämpligt aggregat. Allmänna reflektioner. Jag har snöat in lite på aggregat med motströmsväxlare. Det som prioriteras med installationen är komfort, driftsäkerhet, ljudnivå. Aggregatet skall ha låg elförbrukning. Jag skall troligen installera själv.
MVH Jonas Nilsson
Hej
Kallraset fixar du med moderna tilluftsventiler.
Fresh har vi och kallraset är obefintligt det finns säkert fler tillverkare.
Gör en ROI kalkyl på FTX alternativet.För oss fick vi inte tillbaka pengarna förens aggregatet var avskrivet...
Kallraset fixar du med moderna tilluftsventiler.
Fresh har vi och kallraset är obefintligt det finns säkert fler tillverkare.
Gör en ROI kalkyl på FTX alternativet.För oss fick vi inte tillbaka pengarna förens aggregatet var avskrivet...
Medlem
· Västragötalandslän
· 3 inlägg
Jag räknar inte att få någon ekonomisk vinst med något alternativ. Målet med det hela är att få ett så bra system som möjligt. Dvs bra luft, termiskkomfort och lågtljud. Ljudet är det som skrämmer mig mest med ftx.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Då har du bara de två första alternatven kvar. På vintern har du lite ventilation då det krävs att murstocken är uppvärmd och det är den inte mer. Om du inte har ordnat så att llte rumsluft strömmar in i murstocken så den ej blir kall och fuktig.
Medlem
· Västragötalandslän
· 3 inlägg
Menar du att ljudet kommer att vara så pass påtagligt hur man än bygger systemet att FTX inte är något alternativ om man är kräsen vad gäller ljudkomfort? Jag har tyvärr inget FTX-hus att besöka för att lyssna.
Mvh / Jonas
Mvh / Jonas
F-Luft susar lite där man suger ut luften.
Jag gissar att det ändå inte är helt tyst i badrummet och toaletten så det gör väl det samma.
Tänk på att låta en ventfirma justera flödet. Man klarar det inte som amatör iom att man i regel inte har något instrument att mäta flödet med.
Det är väl investerade pengar.
Fredrik
Jag gissar att det ändå inte är helt tyst i badrummet och toaletten så det gör väl det samma.
Tänk på att låta en ventfirma justera flödet. Man klarar det inte som amatör iom att man i regel inte har något instrument att mäta flödet med.
Det är väl investerade pengar.
Fredrik
Jag kör numera med återvinnings agg till brine och det ger en del. Nu ligger brine på drygt 9 grader och som högst 12 i somras har för mig att det låg som lägst på ca 1,5 vilket är ca 2 grader varmare än tidigare år utan återvinning och har haft som högst 5,6 grader tidigare på sommaren. Det som är viktigt tycker jag är att skaffa ett agg som har snål fläkt samt cp så man kan köra återvinning hela tiden utan att det drar så mycket energi. Min cp drar 9-10 watt när vp står still och det räknar jag som försumbart.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du skrev i ditt andra inlägg att ljudet med ftx skrämmer dig. Trodde då att du hade lyssnat på det samt att rör eller kanal var svårdraget på sista två alernativen.Jonas Nilsson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden