Vi har problem med att vår luftvärmepump inte får ut värmen till övriga våningsplan. Det blir liksom som ett lock i trappan där varm/kalluften stannar. Nu funderar vi på om det kan ha att göra med husets ventilation?

Vi har mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler. Vi vet faktiskt inte riktigt hur tilluft kommer in, via fönster & dörrar?

Tack på förhand

Spaltventiler i fönster i sovrum och allrum?
Har ni ingen tilluft bör ni försöka ordna detta.
Hur gammalt är huset?

Hej,
Nej, inga spaltventiler. Huset är byggt -77. Frånluft från tvättstuga/badrum samt kök.
Vi har tänkt sätta ventiler för tilluft i sovrum/vardagsrum, men tänker att vi bör ta hem någon som tittar på detta först, så vi inte sabbar nåt med ventilationen.

Ja, be någon duktig ventilationstekniker att kika på detta samt lägga åtgärdsförslag.
Ber du om åtgärdsförslag som offert så får du säkert förslagen gratis.
Ta gärna in en andra firma också så du vet att de är rätt på det.

Sätt en "tropikfläkt" i trappan så får du rotation på varmluften.

elmont skrev:
Sätt en "tropikfläkt" i trappan så får du rotation på varmluften.
Om det saknas tilluft i kåken så löser ju inte en tropikfläkt problemet..

En tropikfläkt har inget med till och frånluft att göra den "bryter" bara upp "locket" som bildas i trappen så att luften kan cirkulera mellan över och undervåning. För problemet var att man inte fick upp värmen och inte nått som hade med ventilation att göra. Låter man fläkten lyfta upp den varma luften kommer den kallare på övervåningen att "rinna" ner under den uppåtgående luftströmmen.

En tropikfläkts funktion är jag medveten om.
Som jag tolkar det (och jag kan ha fel) är symptomen att luften inte cirkulerar, grundproblemet då (IOM ts kommentar att tilluft saknas) bedömer jag är för lite friskluft in.
Men som sagt innan, ta dit en firma som kikar på't.

Problemet med att få värmen mellan våningarna är mycket vanlig om man har en L/L VP och en tropikfläkt är ett enkelt och billigt sätt att förbättra problemet. Ökad ventilation i huset ger troligen inte den önskade effekten då man vill ha från och tilluft på alla våningar och luftströmmarna mellan våningarna brukar bli relativt små.

Tack för hjälpen! Har kontaktat ventilationstekniker så får vi se vad de säger.

Men om tilluften inte kommer lösa problemet med värmespridningen undrar jag ifall ni har fler tips. Tropikfläkten fattar jag trycker ner luften, men hjälper den till att få upp den genom trappan? Vad kan det bero på att det är ett "lock" i trappen?

Man kör fläkten åt det håll att den "lyfter" upp den varma luften, när den väl passerat trappan sprider den sig lika på den övre våningen som den nedre. Det är samma "fenomen" som vid inversion i vädret. tyngre (kallare) luft lägger sig som en kaka på varmare luft som inte har energi nog för att bryta igenom.

Ett stort och dyrt, men väldigt bra alternativ är ju att kika på en ftx-anläggning...
Edit: eller, tja... Att kika kostar ju förstås inget;)

Ett FTX hjälper föga med att sprida värme/kyla i huset, Jag har FTX och det hjälper INTE till att "lyfta" upp min kyla från källarvåningen till markplanet, den inverkan som "källarluften" har på själva FTX aggregatet är försumbar.
Däremot har det andra fördelar.

elmont skrev:
Ett FTX hjälper föga med att sprida värme/kyla i huset, Jag har FTX och det hjälper INTE till att "lyfta" upp min kyla från källarvåningen till markplanet, den inverkan som "källarluften" har på själva FTX aggregatet är försumbar.
Däremot har det andra fördelar.
Det måste ju bero på hur installationen ser ut, hos oss så jämnar FTX:en ut temperaturen mellan våningsplanen ganska bra.
Troligtvis beror det snarare på att jag får ett lägre tryck på något av våningsplanen, än luftväxlingen i själva FTX:en (övervåningen är ett enda stort vardagsrum)
Vi upplever att temperaturen är mycket jämnare nu än innan vi installerade FTX.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.