R
Rashka: Hej Undrar hur ni låste ventilationen? Har ett hus som är byggd 1936 och har samma bekymmer med luften.
15 svar · 4,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Var behöv det en slang? Ansluter du inte röret direkt i kaminen?
4 svar · 1,4k läst
J
jerk: Vi har valt vanlig slimmad och det blir lite smuts men inte värre ön att det går att borsta bort med dammvippa. Vi monterade även flexljuddämpare vid varje in/utdon för att få så tyst som möjligt och det har funkat kanon.
4 svar · 2,5k läst
·
S
SnickareHobb: Jag gjorde klart jobbet igår kväll. Då jag ändå höll på med popnittången för att fixera nipplarna i röret kom jag på hur jag skulle fästa röret i väggen. Jag tog ett litet vinkeljärn jag hade liggande, borrade sedan hål i röret och fäste vinkeljärnet med en popnit. Skruvade sedan fast vinkeljärnet i väggen. Mitt fogskum var förstås söndertorkat (som vanligt). Valde i
4 svar · 3,3k läst
N
Noseone: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1578
19 svar · 15,1k läst
·
I
injonil: Tack, det var bra info! :) Jag har även köpt ett vanligt backspjäll som jag tänkte skulle förhindra kallras när fläkten inte är igång. Vet inte riktigt var jag ska sätta detta i konstruktionen. Kanske närmast där köksfläktens kanal ansluter till ventilationstrumman? Då skulle man kunna montera bort backspjället vid rengöring. Är det en bra idé tro?
2 svar · 4,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Ok...funderar bara hur man gör med upphängningen när man har strumpa? Förmodar att man får göra 2 hål och trä i runt..
26 svar · 9,5k läst
·
H
Hemligt: På Bacho ACF tar man bort sommarluckan (som är en metallplatta) samt täcker över ena sidan på växlaren. Sommarluckan sitter i mitt fall på vänster sida där jag har frånluft och avluft så jag antog att syftet med sommarluckan var att hindra frånluften från att gå in i växlaren och istället sugas ut direkt som utluft. Men jag ska forska lite mer. Så här står det om Combiwin
6 svar · 14,0k läst
·
D
Dsl: Visst kommer du få högre uppvärmningskostnader, men för att få bra luft måste man ventilera och då räcker det inte med fönsterventiler. Takfläkt är det billigaste. Vill du hålla nere uppvärmningskostnaderna är det FTX som gäller och eftersom det bara är ett rum kanske något sådant här skulle passa: http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1442-airstar-comfort-30-vit.html eller
1 svar · 2,5k läst
K
Kakelfog: Tack FG!
4 svar · 3,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Tilluften skall i första hand tas in i sovrummen, där människor vistas länge och andas ut CO2 och vattenånga.
4 svar · 6,2k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Lite konstig rubrik men försöker förklara. Skall dra en extra från luft från vinden ned till mitt gamla garage i huset som så småningom skall bli ett badrum/tvätt stuga. Jag kommer då ha en skiljevägg och kommer dra rör ned med en 90 graders vinkel där ca 1,5 m horisontellt rör kommer bli så en frånluft hamnar i lilla tvättstuga delen samt den andra närmare badet. Frånluft
0 svar · 1,8k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag har svårt att se hur asbestdamm skulle skilja sig från annat damm när det gäller att filtrera luft. Eller har jag missat något? Visst kan väl asbestfibrer vara små, men det är ju partiklar i rök och pollen också. Så vad är skillnaden mellan asbestluftrenare (om det ens finns något sådant) och andra luftrenare? Mitt tips är en luftrenare med HEPA-filter för kontinuerlig drift
6 svar · 4,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Skulle inte ens vara där 24/7 om det är mögel där du sover...
1 svar · 2,3k läst
spararen
spararen: Tack för tipset om 3-pack ventilationsfilter till Heru! Hittade dem fraktfritt hos https://www.ventilationsfilter.se. Var först lite skeptiskt så jag köpte bara ett filterset men det funkade perfekt! Slutade med att jag även köpte ett 3-pack.... :cool:
17 svar · 6,2k läst
MathiasS
MathiasS: Om det är markradon du sanerar så är det oerhört viktigt att du har ordentligt med tilluftsmöjligheter i källaren/bottenvåningen när du drar igång extra fläktar. Annars för du ett undertryck som bara drar fram mer radon.
7 svar · 12,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja det borde väl fungera ...!? Fast du vill kanske kunna slå av funktionen på sommaren, då du istället vill ha så svalt som möjligt på vinden ..., eller kanske inte ..? det beror väl lite på om det är varmare i uterummet eller på vinden. Är det svalare i uterummet så kan det inte värma upp vinden något mer, värmeväxlaren fungerar inte då, eller tja, den kanske t.o.m
7 svar · 3,7k läst
J
Joblo: Erfarenheter: bra/dåligt? Peace!
0 svar · 2,3k läst
F
fredand44: Hej! Håller på med en furstukvist. På fasaden på huset som blir innervägg i furstukvisten finns ett vantilations-utblås från ett badrum. Som ni ser på bilden vätter detta tyvärr lite ut i vägg-konstruktionen. Jag har tänkt mig att ventilationen byggs på med någon form av rör som jag hoppas finns. Så på väggen som röret får löpa efter (ca 2m) tänker jag mig att jag bygger en
0 svar · 3,3k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Bytte själv till Heru 130 S EC till ca 180-200kvm
10 svar · 3,0k läst
T
Tjoa: [citat] Människan tar inte alltid den enklaste vägen. Ofta pga okunskap. ;-)
12 svar · 36,8k läst
J
johbej: Jag ska placera ett frånluftsdon i badrummet (och sedan vidare till FTX på vinden). Det blir ett litet badrum med WC, handfat samt duschhörna/kabin. Vart placerar jag lämpligast fråndonet? Då badrummet har sluttande tak så har jag egentligen bara två val: Antingen direkt ovanför dörren eller direkt ovanför duschen. Är det dumt att placera det i taket ovanför duschen?
0 svar · 3,4k läst
2
2433711: Jag har en frånluftsvärmepump. enda som återvinns är utluftensvärme som blir till varmvatten. Det är ingen uppvärmd tilluft. en comfortzone e50
2 svar · 3,4k läst
Demmpa
Demmpa: Jag misstänker att en kanal ifrån en kolfilterfläkt räknas som imkanal. En imkanal bör ha så få böjar som möjligt, den ska även vara rensbar. När imkanalen lämnar rummet så ska den brandisoleras. En imkanal bör/ska inte gå neråt. Att släppa ut luften från en kolfilterfläkt precis vid centralafläktens frånluftsdon gör varken till eller från när det gäller hur mycket stekos
1 svar · 4,5k läst
M
Måke: Hej, på denna tråd verkar det finnas den kunskap som jag behöver. Jag ska koppla, Pax Fukt- och tidstyrning i mitt badrum till ett spjäll på vinden, som stryper ventilationen till resterande huset, när fukthalten blir för hög i badrummet (på så sätt drar fläkten, Pax 125, men all kraft ut fukten). Funderar dock på hur man kopplar fuktstyrningen. Är det, som jag tror, att jag kopplar
32 svar · 27,3k läst
·
ricebridge
ricebridge: Ja, det är väl det som är problemet. Nu på sommaren eldar vi inte alls; tappvarmvatten kommer från elberedare. Så jag antar att det blir till att fixa till ventilationen själv, några tips? (Fast det är konstigt att det märks mest just i arbetsrummet tycker jag.) För att svara på dina frågor: Ritning finns inte tyvärr. 127 kvadrat, kallvind, på ÖV tre rum, litet gästrum samt hall,
2 svar · 2,7k läst
Byggtrixx
Byggtrixx: Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd men hoppas på att få hjälp här! Jag har tänkt att göra om ett förråd (ca 5kvm) till ett litet barnrum, men behöver lösa ventilationen så att det går att sova där inne med stängd dörr. Förrådet står mitt i en lägenhet och har gipsväggar se bilden på planritningen så ser ni förrådet och rummen runt om. [bild] I
0 svar · 2,9k läst
·
L
Luffarrock: Hej alla fixare, Har lite frågor angående ventilation av gammal villa jag skulle vilja ha lite synpunkter på. Vi bor i en 1 1/2 plansvilla från 1914, stommen är riktigt grovt timmer men tyvärr blev den tilläggsisolerad och plåtbeklädd någon gång under tidigt 80tal, nåväl att ändra detta är ett framtidsprojekt. Villan har skorsten / självdrag och huvuduppvärmingen är en vedspid i
0 svar · 2,0k läst
M
Micke_Ju: Intressant! Jag hade ingen aning om att det fanns normer för detta, det hade jag behövt veta för ett år sedan... När vi hade slutbesiktning på vårt hus förra hösten så påpekade jag att de hade placerat avloppsluftningen snett nedanför takfönstret (ca 1 meter i sida, ca 0,5 meter nedanför) och undrade om det verkligen skulle vara så. Jag fick svaret av besiktningsmannen och
1 svar · 3,9k läst
·
J
JimmyLundkvist: Hejsan! Har lite problem med att veta vad för typ av köksfläkt jag skall köpa. Problemet ligger i att när min kompis rev ner fläkten så upptäckte jag sedan efteråt att den inte hade någon motor. Okej tänkte jag, köksfläkt med extern motor. Men då är problemet att det sitter 3 st luft-ventiler, en st i garderob, en i toaletten och en i tvättstugan. Satte jag igång fläkten så
0 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.