2 116 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Unket sovrum, åtgärder?
Flyttade in i ett sovrum som luktar unket, rummet är en utbyggnad från orginalhuset och det är inte isolerat. Det verkar vara uppbyggt såhär: Träplankor som innervägg, 20 cm betong och sen träplankor som fasad utanpå. Således blir det kyligt och mitt 1500W element får jobba hårt (ca 12 kvm).
Nu är min plan inte att bo här i mer än 6 månader, men fräsch luft är trevligt. Jag har satt in en väggventil från Clas Ohlson (http://www.clasohlson.com/se/Väggventil/30-8028). Vet inte om det är rätt typ av produkt att använda sig utav, men den kändes mest logisk till det priset. Hur som haver, lukten är fortsatt kvar, finns det sätt att eliminera lukten för en billig peng? Och räcker det med en tilluftsventil som jag stänger om natten och öppnar om dagen?
Att kontakta hyresvärden är lönlöst, det här är Norge och det skulle ta honom 6 månader att ens titta på problemet. Tack för eventuella lösningar!
//
Nu är min plan inte att bo här i mer än 6 månader, men fräsch luft är trevligt. Jag har satt in en väggventil från Clas Ohlson (http://www.clasohlson.com/se/Väggventil/30-8028). Vet inte om det är rätt typ av produkt att använda sig utav, men den kändes mest logisk till det priset. Hur som haver, lukten är fortsatt kvar, finns det sätt att eliminera lukten för en billig peng? Och räcker det med en tilluftsventil som jag stänger om natten och öppnar om dagen?
Att kontakta hyresvärden är lönlöst, det här är Norge och det skulle ta honom 6 månader att ens titta på problemet. Tack för eventuella lösningar!
//
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Du måste dels ha både till och frånluft och något som driver ventilationen, självdrag drivs av den sk. skorstenseffekten, dvs att varm luft stiger uppåt. Sätt således en tilluftsventil lågt bakom en radiator, och frånluften diagonalt motsatt sida på hela rummet om det går, samt högt upp. Då driver uppvärmningen av rummet ett ventilationsflöde genom rummet (förutsatt att det inte ständigt blåser mot frånluftsdonet).
Är det ingen isolering kan det vara röta/mögel på panelen inomhus eftersom då fukt kommer genom betongen in i träet inomhus.
Testa det som norrbottenstorpet tipsar om. DU kan också sätta en PAX fläkt som suger ut luft om det blir dåligt självdrag.
Testa det som norrbottenstorpet tipsar om. DU kan också sätta en PAX fläkt som suger ut luft om det blir dåligt självdrag.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tänker lite efter Anders07s linje.
En fläkt (kan lika gärna vara Fresh som Pax) som drar ut den "skämda" luften.
Men var skall tilluften tas? Och hur skall den värmas?
Hur är huset i övrigt ur uppvärmnings- och ventilationssynpunkt?
Det kanske är mer ekonomiskt att ta tilluften därifrån för stackaren i den oisolerade utbyggnaden.
En fläkt (kan lika gärna vara Fresh som Pax) som drar ut den "skämda" luften.
Men var skall tilluften tas? Och hur skall den värmas?
Hur är huset i övrigt ur uppvärmnings- och ventilationssynpunkt?
Det kanske är mer ekonomiskt att ta tilluften därifrån för stackaren i den oisolerade utbyggnaden.
Tack för era inputs. Köpte mig en hygrometer och den står på 51%, vilket jag googlat fram är helt ok? Således verkar tilluftsventilen från clas fungera? Jag har ännu inte sätt några isbjörnar regna ner. En fläkt hade ju varit kanon, men lagen i Norge kräver att en godkänd elektriker ska installera fasta ting.
Hittade även ett husmorsråd om att ställa ut ättika i rummet, testar på det och hoppas på det bästa. Återkommer med svar för framtida sökningar.
KnockOnWood, uppskattar funderingarna, som det är nu har jag 600W via oljeelement om dagarna och 1000W om natten, dörren står öppen in till "huset" så jag tar fin värme från resterande kollektiv.
Hittade även ett husmorsråd om att ställa ut ättika i rummet, testar på det och hoppas på det bästa. Återkommer med svar för framtida sökningar.
KnockOnWood, uppskattar funderingarna, som det är nu har jag 600W via oljeelement om dagarna och 1000W om natten, dörren står öppen in till "huset" så jag tar fin värme från resterande kollektiv.
51% är väldigt högt för årstiden!
Vi har nu 10% inne (men det är under köldknäpp)...
Om du tar ett hål i nedre delen på väggen (motsatt mot det tillufthål du tog) och så kan du ställa en vanlig lite golvfläkt på låg fart som suger in luft genom elementet. Då behöver du inte installera något el (bara en skarvsladd ev.). Du måste dock hitta en fläkt som är rätt svag eftersom du inte vill suga in hur mycket luft som helst...
Vi har nu 10% inne (men det är under köldknäpp)...
Om du tar ett hål i nedre delen på väggen (motsatt mot det tillufthål du tog) och så kan du ställa en vanlig lite golvfläkt på låg fart som suger in luft genom elementet. Då behöver du inte installera något el (bara en skarvsladd ev.). Du måste dock hitta en fläkt som är rätt svag eftersom du inte vill suga in hur mycket luft som helst...
Nu har det gått en god tid sedan detta skrevs.
Husmor må ha rätt ofta, men detta rådde hon inte på. Ättika hjälpte inte alls, slutsatsen jag drog var att rummet var hopplöst inom ramen för mina befogenheter, varvid jag köpte en luftrensare som håller ev. argsinta mögelsporer borta.
Luftfuktigheten har legat konstant mellan 65-75% sedan Maj, men jag lever ännu och har inte varit sjuk under tiden.
Husmor må ha rätt ofta, men detta rådde hon inte på. Ättika hjälpte inte alls, slutsatsen jag drog var att rummet var hopplöst inom ramen för mina befogenheter, varvid jag köpte en luftrensare som håller ev. argsinta mögelsporer borta.
Luftfuktigheten har legat konstant mellan 65-75% sedan Maj, men jag lever ännu och har inte varit sjuk under tiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden