J Josth skrev:
LLVP = LuftLuftVärmePump. Ger värme på vintern och kyla på sommaren. Kostar relativt lite för att vara värmesystem och är mycket populärt att installera. Exempel: [länk] Alltså en innerdel och en utedel med smala rör och kablar emellan.
Ser ju helt klart intressant ut. Vad kostar ett sånthär kalas cirka? 🙂

Inte svar på din fråga om uppvärmning, men vi köpte och installerade en värmepump enbart för kyla. Vi har bergvärme annars, men att ordna kyla den vägen hade kostat oss mer. Så en IVT LLVP, installerad och klar för 18000kr har gjort mitt liv betydligt bättre sommartid.

• Gilla
Pernilla Bengtsson3
  • Laddar…
Pernilla Bengtsson3 Pernilla Bengtsson3 skrev:
Värmen kan jag tåla, men känslan av att inte kunna andas pga klibb ger mig många sömnlösa nätter.
Vad hade du för uppvärmning innan om det sänkte kostnaden såpass, om man får fråga?
Om huset har t.ex. oljepanna eller elpanna eller elradiatorer plus elektrisk varmvattenberedare kan man spara mycket energi och pengar med att komplettera med en LLVP. Man matar in 1 kWh el och får 3-4 kWh värme. Men många satsar också på bergvärme eller luftvattenvärmepump som ett helt komplett nytt system.

• Gilla
Pernilla Bengtsson3
  • Laddar…
Ser ju helt klart intressant ut. Vad kostar ett sånthär kalas cirka? 🙂
Räkna med mellan 20 till 30 tkr inkl installation för en bra modell från en välkänd tillverkare.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Fundera på den ska ersätta hela ert klimatbehov, både värme och kyla? Eller om det bara är för kyla. Då kan det skilja mellan modell och effekt.

• Gilla
Pernilla Bengtsson3
  • Laddar…
J Josth skrev:
bor man tropikerna kan man behöva tänka till.
man vänjer sig, en vanlig golvfläkt och det är helt ok.

Här i Afrika undviker man mögel genom att inte ha en massa organiskt material i huset, betong, kakel & klinkers, och så lite fläkt på det så blir det behagligt.
Väderprognos för Kampala med temperaturkurva, nederbörd 0%, luftfuktighet 94% och växlande molnighet. Temperaturer från 17°C till 29°C under veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt på dagen vid 29 grader är luftfuktigheten 43% så det svänger ordentligt.
Men visst, hemma i Dar es Salaam har jag AC i två rum 😉😎

Vi har fjärrvärme plus varmvattenberedare men inte bott en vinter ännu så har inte kläm på uppvärmningskostnader. Kanske lätt att säga idag med vädret som råder men låter helt klart som en summa värd att betala för enbart kylningseffekten.
Tack för väldigt bra svar och info!

• Gilla
Josth
  • Laddar…
D Dilato skrev:
man vänjer sig, en vanlig golvfläkt och det är helt ok.

Här i Afrika undviker man mögel genom att inte ha en massa organiskt material i huset, betong, kakel & klinkers, och så lite fläkt på det så blir det behagligt.
[bild]

Mitt på dagen vid 29 grader är luftfuktigheten 43% så det svänger ordentligt.
Men visst, hemma i Dar es Salaam har jag AC i två rum 😉😎
Häftigt vilken hög luftfuktighet för att vara 17 grader....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
fortsättning: här finns knappt några tapeter (dom tål inte konstant hög luftfuktighet), det är målade väggar som gäller.

N
Värmen kan jag tåla, men känslan av att inte kunna andas pga klibb ger mig många sömnlösa nätter.
Vad hade du för uppvärmning innan om det sänkte kostnaden såpass, om man får fråga?
Finns vattenburet system med vedpanna och elpatron i huset. Från början när orken och tiden fanns var det ved som gällde.

Senare gjorde främst tidsbrist men även orken till viss del att det blev eluppvärmning som gällde. Dock inte med elpatron utan elradiatorer.
Då låg förbrukningen på runt 12000 kWh/år inklusive "allt" d.v.s. värme, varmvatten och hushållsel.
2009 införskaffades den första LLVP (Panasonic) och sedan dess har förbrukningen legat stabilt runt 6500 kWh/år och då snålas det inte med värmen på vintern. Håller 22 grader på nedervåningen och 20-21 på den övre.

2021 bytte jag till en ny LLVP då jag fick ett bra erbjudande på en pump från Mitsubishi.
LLVP klarar all uppvärmning utom på ena rummet på övre våningen om det blir riktigt kallt. Då stöttar en elradiator där.

I och med att jag har ett vattenburet system kvar skulle jag kunnat valt en Luftvattenvärmepump (LVVP) men platsen finns inte riktigt och kostnaden är betydligt högre. I och med att LLVP funkar så bra finner jag ingen anledning att byta system.
Dessutom kan inte en LVVP bistå med kyla/avfuktning.

Att skaffa värmepump är tillsammans med att dra in kommunalt vatten det bästa jag gjort under alla de år jag bott här (långt ute på landet så vattnet är via samfällighet).

• Gilla
Pernilla Bengtsson3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.