Vi ska renovera vårt badrum som idag saknar ventilation helt. Vi kommer installera en pax-fläkt (eller liknande av annat märke om det finns bättre?) men jag undrar hur ljudnivån i rummet/huset påverkas av dessa.

Tex Pax Calima har ju ett konstant grundflöde har jag förstått?

Vått badrum ligger i direkt anslutning till vårt sovrum med dörren in dit. Jag är väldigt ljudkänslig och är rädd att jag ska få ett surrande/brummande ljud konstant i sovrummet om vi sätter in en pax...

Jag har en i badrummet som ligger väldigt nära mitt sovrum och jag hör den inte. Man kan justera hastigheten på den oxå, så skulle du höra den så kan du ju alltid dra ner hastigheten på den lite mer än vad som är default.

M m4n63 skrev:
Jag har en i badrummet som ligger väldigt nära mitt sovrum och jag hör den inte. Man kan justera hastigheten på den oxå, så skulle du höra den så kan du ju alltid dra ner hastigheten på den lite mer än vad som är default.
Går det att stänga av den tillfälligt, tex sätta schema att den är helt avstängd nattetid?

N Nyponbuske skrev:
Går det att stänga av den tillfälligt, tex sätta schema att den är helt avstängd nattetid?
Har för mig att det inte går att helt stänga av grundflödet. Det finns ett schema där man kan avaktivera så inte ljus/fukt sensor triggar en högre hastighet på natten, men hela grejen med den är ju att den ska gå konstant.

• Gilla
Xioz
  • Laddar…
M m4n63 skrev:
Har för mig att det inte går att helt stänga av grundflödet.
Man kan ju alltid bryta strömmen till den med valfri metod de tider man vill ha det tyst.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
M m4n63 skrev:
Har för mig att det inte går att helt stänga av grundflödet. Det finns ett schema där man kan avaktivera så inte ljus/fukt sensor triggar en högre hastighet på natten, men hela grejen med den är ju att den ska gå konstant.
Jo, jag förstår att det egentligen är grejen. Just nu har vi ju ingen fläkt alls så jag tänker att om vi får till en fläkt men som ev stängs av några timmar under natten ändå är bättre än ingenting alls... Chatgpt hävdar att grundflödet går att stänga av i appen, men oklart om detta stämmer.

Finns det andra pax-fläktar eller liknande fläktar som inte står på hela tiden?

Alfredo Alfredo skrev:
Man kan ju alltid bryta strömmen till den med valfri metod de tider man vill ha det tyst.
Såklart. Men det känns lite omständligt varje natt...

N Nyponbuske skrev:
Jo, jag förstår att det egentligen är grejen. Just nu har vi ju ingen fläkt alls så jag tänker att om vi får till en fläkt men som ev stängs av några timmar under natten ändå är bättre än ingenting alls... Chatgpt hävdar att grundflödet går att stänga av i appen, men oklart om detta stämmer.

Finns det andra pax-fläktar eller liknande fläktar som inte står på hela tiden?
Dom har nyligen uppdaterat appen så jag ska kolla hur det ser ut när jag parat om dom med den. Återkommer.

• Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
N Nyponbuske skrev:
Det behöver inte göras manuellt utan det går ju att koppla timer till fläktens strömförsörjning.

S Svante Svenson skrev:
Det behöver inte göras manuellt utan det går ju att koppla timer till fläktens strömförsörjning.
Jo, men det blir ju samma som ett strömavbrott och konsekvensen efter ett strömavbrott blir att de går tillbaka till standard läge och behöver koppla upp sig mot appen för att få tillbaka eventuella inställningar man gjort igen. Så denna approach är lite opraktisk.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi har en PAX Calima i badrummet som ligger vägg i vägg med sovrummet. Med grundventilationen igång, alltså normalläget, behöver man gå in i badrummet för att höra fläkten. Det är bara när fläkten kör på högvarv, i ca 5 min efter en dusch, som vi hör fläkten susa ifrån sovrummet.

Så jag skulle prova först, installera fläkten och höra hur hög ljudnivå det blir i sovrummet, så man vet om fläkten stör eller inte.

OK, nu har jag kollat i nya appen.
Den minsta hastigheten som går att sätta på grundhastigheten är 42%.
Appskärm som visar fläkthastighetsinställningar för grundventilation på 42%, ljussensor på 75% och fuktsensor på 100%.
Det går dock att i appen helt stänga av grundventilatione om man vill, eller att bara köra helg/vardag. (men inte tider av någon anledning)
Skärmdump av appinställning för ventilationslägen: kontinuerligt, vardagar och helger, med varning om sämre luftkvalitet om kontinuerligt läge stängs av.
Den "schemafunktion" med silent hours som finns hanterar endast de andra lägena (ljus/fukt), och alltså inte grundflödet.
Appskärm med fläktens schemafunktion, visar "Silent Hours" inställda från 23:30 till 06:00, där fukt- och ljussensorer ignoreras.
Hoppas detta är till hjälp.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nyponbuske skrev:
Med exempelvis ett tidur blir det inte så omständligt.

M m4n63 skrev:
konsekvensen efter ett strömavbrott blir att de går tillbaka till standard läge
Är den så korkad kan man väl montera tiduret så det bryter spänningen till bara fläktmotorn och inte till hela enheten. 🤓

Eller så kanske det finns, eller går att skriva, en integration till Home Assistant. 🤓🤓🤓

Är det någon som har Fresh intellivent sky? Går denna att stänga av grundflödet helt på?

På Klimatfabrikens Klimat K7 finns denna funktion:
Läge 4: Fukt- och närvarosensor.
Startar automatiskt vid närvaro eller när fuktnivån höjs i rummet.
–Närvarosensor rörelse (IR)/ljus (mellanvarv 60 m³/h). Startfördröjning 2,5 minuter. Eftergångstid 15 minuter.
– Självjusterande fuktautomatik (högvarv 95 m³/h).

https://klimatfabriken.se/produkter/klimat-k7/

Jag är dock lite osäker på dess kvalite. Känns rejäl och gedigen men har fått byta ut min K7 på garanti efter att den börjat strula med fuktautomatiken. Den ökade till högvarv vid dusch men återgick aldrig till grundflöde. Den nya utbytta fläkten fungerar fint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.