Hej.

Har en ny ELECTROLUX EXP34U338CW inköpt igår.
Har en annan tråd om att den läcker kondensvatten.

Denna tråden är till för att någon smart person på forumet kanske kan hjälpa mig lista ut varför den läcker :)

Finns 2st tömningsutlopp.
Dessa har ett skruvlock med inbyggd packning. Men sen sitter det även en svart liten "plugg" som är konad/räfflad i hålet för tömningsutloppet.

Ska denna pluggen vara kvar under locket som ju har en egen packning?
skruvlocket går inte att bottna då pluggen sticker ut och tar i packningen inuti skruvlocket.

Hittar inget i manualen om detta. Enda som står är bifogad bild från manualen.

Det är från tömnignsutloppen som det läcker. Det översta verkar läcka.

Ska den ligga svarta pluggen vara kvar eller ska den tas bort tror/vet någon?

Se bilder:
Närbild av ett tömningsutlopp på en Electrolux EXP34U338CW med en konad svart plugg och skruvlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tömningsutloppet med svart plugg och skruvlock på en ELECTROLUX EXP34U338CW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart konad plugg på en vit kökspappersduk bredvid en vit enhet mot trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionssid från manual för Electrolux luftavfuktare, med diagram över tömningsutlopp.
 
Dålig manual. Verkar vara maskinöversatt så man inte kan förstå vad de egentligen menar. Du måste skaffa en bit slang som passar att trycka på på tömningsanslutningarna. Pluggen ser ut att passa för att täta änden på slangen du skaffar. Jag brukar sticka in slangen i en 1,5-liters PET-flaska som jag lutar och tömmer kondensvattnet i. Är slangen grövre får man ta ett annat uppsamlingskärl med större öppning.
 
J Josth skrev:
Dålig manual. Verkar vara maskinöversatt så man inte kan förstå vad de egentligen menar. Du måste skaffa en bit slang som passar att trycka på på tömningsanslutningarna. Pluggen ser ut att passa för att täta änden på slangen du skaffar. Jag brukar sticka in slangen i en 1,5-liters PET-flaska som jag lutar och tömmer kondensvattnet i. Är slangen grövre får man ta ett annat uppsamlingskärl med större öppning.
Riktigt dålig manual.

som jag förstår det har min modell ”kondens-evaporing”. Dvs den förångar kondensen och skickar ut i röret. Skulle det blir för mycket kondens larmar den och man får då tömma.

men problemet nu verkar vara att tömningsutloppet där man gör detta inte är helt täta. Och pluggar och packningar passar inte riktigt ihop som jag ser det. :(
Har nu plockat bort den lilla svarta pluggen och då bottnar skruvlocket med inbyggd packning.
Testkör den ett tag nu för att se om det läcker.
 
Frågan är vad man menar med detta som står längst ner?

”byta tömningslocket” ?
Mot vadå?

:)

Närbild av text som behandlar instruktioner för att byta tömningslock för att uppnå maximal prestanda.
 
Vi har en AC av samma modell som helt slutat kyla.
Men oklart vad orsaken är, om kanske kylmedlet läckt ut eller om felet kan vara nåt annat.
Kompressorn tycks starta som den ska iaf.

Någon som vet om det är möjligt att fylla på med mer kylmedel?
 
Climber77 Climber77 skrev:
Vi har en AC av samma modell som helt slutat kyla.
Men oklart vad orsaken är, om kanske kylmedlet läckt ut eller om felet kan vara nåt annat.
Kompressorn tycks starta som den ska iaf.

Någon som vet om det är möjligt att fylla på med mer kylmedel?
Jag har samma problem. Använde vår en sommar. Ställde undan den och nästa år kylde den inte. Fick en ny på garantin.
Nu när vi startat igång den igen verkar det vara samma problem, den kyler inte.
Kompressorn går, men kommer ingen kyla alls.
 
  • Gilla
Climber77
  • Laddar…
Samma här. Köpte min begagnad för ett år sedan (först inköpt 2022), men nu har den i stort sett slutat kyla. Kalluftutblåset kommer som lägst ned i 20 grader och varmluftutblåset inte högre än 30.
Är det någon som har fått problemet åtgärdat?
 
Låter nästa som att det är ett modell/seriefel för en viss fabrikat/modell.

Dessa är hermetisk slutna, i alla fall tänkt så, så har de förlorat köldmedel så finns det en läcka och att fylla på ger bara en temporär funktion och snart försvinner igen.

Den är typen av maskiner har inga påfyllningsanslutningar utan det är en klämd och sedan krimpad med hatt eller hårdlödd ända på en servicerör ofta kopplad till kompressorn eller dess torkfilter i slingan - på samma sätt som vitvaror (kyl/frys).

Att ta ut en kylnisse eller lämna in till en vitvarureparatör som finner läckan - plocka isär det hela och lappar den med hårdlödning om det alls är åtkomligt och sedan fyller upp maskinen, kommer kosta mer än maskinen kostar som ny...

Så tyvärr det är bara att åka med den till ÅVC, alternativ om tid och kvitto finns kvar, reklamera maskinen
 
  • Gilla
Climber77
  • Laddar…
V viktornilsson01 skrev:
Samma här. Köpte min begagnad för ett år sedan (först inköpt 2022), men nu har den i stort sett slutat kyla. Kalluftutblåset kommer som lägst ned i 20 grader och varmluftutblåset inte högre än 30.
Är det någon som har fått problemet åtgärdat?
Jag kontaktade Electrolux ang reklamation, men då det gått ca 20 dagar över tiden fick jag kalla handen. Försökte få information om de visste vad som var felande i dessa fall, men det kunde/ville de inte svara på.
Gissningsvis borde dom veta, då det verkar vara ett väldigt vanligt fel som dom fått många reklamationer på.
 
Inte bara elektrolux som har problem - ser det ut baki som i denna:

https://www.byggahus.se/forum/threa...bel-ac-isar-igen-varfoer.555589/#post-6304134

Efter en vis gångtid så är det köldmedelsbrist med största sannolikhet och bara att köra in denna till ÅVC och köpa nytt.

---

Saken är att väldigt många av dagens portabla AC under en rad olika varumärken och utseende är byggda på samma fabrik i kina och just Midea är en sådan väldigt stor tillverkare där huvudelen av deras produktion säljs under annat namn är mideas egna varumärke.

Med andra ord köper man något med helt annan varunamn så kan det fortfarande vara samma tillverkar som elektrolux-maskinen och samma ryska roulette när det gäller hållbarhet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.