Hej! Har nyss köpt ett hus 1 och en halvplansvilla från 76 med mekanisk frånluft. Har två badrum, en på nedervåningen och en på övervåningen. Huvudbadrummet på nedervåningen har bara en tilluftsventil i taket och ett också öppningsbart fönster. På övervåningen, badrummet har en bastu och där finns det en Paxfläkt installerad. I tvättstugan finns det också en tilluftsventil.
I samtliga sovrum på nedervåningen finns det tilluftsventiler.
Nu till problemet, ventilationerna i badrum och tvättstuga suger ingenting, inget toapapper fastnar i en låga står i princip still om jag håller upp den. Detta gör att det blir lite fuktigt och typ unket i de rummen, påminner om badrum på ett charter hotell.
Om jag drar igång köksfläkten så börjar ventilationen i badrummen (nere och uppe) samt tvättstuga, blåsa in luft från köket då det börjar stinka matos.
Vad jag har gjort:
Har kollat på fläkten uppe på taket, den är igång och blåser ut.
Har testat med att ha mer tilluft i form av fönster och dörrar öppna utan resultat.
Vet inte vad jag ska göra härnäst någon som har något bra tips eller liknande erfarenheter? Tänkte jag frågar här innan jag ringer ventilationsfirma
I samtliga sovrum på nedervåningen finns det tilluftsventiler.
Nu till problemet, ventilationerna i badrum och tvättstuga suger ingenting, inget toapapper fastnar i en låga står i princip still om jag håller upp den. Detta gör att det blir lite fuktigt och typ unket i de rummen, påminner om badrum på ett charter hotell.
Om jag drar igång köksfläkten så börjar ventilationen i badrummen (nere och uppe) samt tvättstuga, blåsa in luft från köket då det börjar stinka matos.
Vad jag har gjort:
Har kollat på fläkten uppe på taket, den är igång och blåser ut.
Har testat med att ha mer tilluft i form av fönster och dörrar öppna utan resultat.
Vet inte vad jag ska göra härnäst någon som har något bra tips eller liknande erfarenheter? Tänkte jag frågar här innan jag ringer ventilationsfirma
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hus från den tiden ”brukar” ha mekanisk frånluft. Alltså en fläkt på taket, som styrs via vred på köksfläkten.
Alltid en viss ventilation som kan forceras vid matlagning eller dusch.
Det ska vara separat kanal för köksfläkt. Kan vara gemensam kanal för frånluft i badrum och tvättstuga.
De ventilerna du har i taket i duschen är alltså frånluft.
Låter som någon tidigare ägare har modifierat ventilationen…,
Paxfläkt vid bastun är nog inte original.
Första steget är att kolla hur ventilation verkligen fungerar, vad som är ändrat.
Mekanisk frånluft är bra! Väl ventilerat hus.
Nackdelen är att det inte är någon återvinning på värmen. Det var billigt att köpa värme på 70-talet.
Alltid en viss ventilation som kan forceras vid matlagning eller dusch.
Det ska vara separat kanal för köksfläkt. Kan vara gemensam kanal för frånluft i badrum och tvättstuga.
De ventilerna du har i taket i duschen är alltså frånluft.
Låter som någon tidigare ägare har modifierat ventilationen…,
Paxfläkt vid bastun är nog inte original.
Första steget är att kolla hur ventilation verkligen fungerar, vad som är ändrat.
Mekanisk frånluft är bra! Väl ventilerat hus.
Nackdelen är att det inte är någon återvinning på värmen. Det var billigt att köpa värme på 70-talet.
Tack för svar! Jag har ett vred med prickar som vad jag antar indikerar nivåer alltså . .. ... .... Det vredet sitter vid säkringsskåpet i ett annat utrymme och har stått på vad jag antar är max alltså fyra prickar (....).
Hur tar jag reda på hur ventilationens egentligen fungerar?
ska jag upp och kolla trummor? Vars går jag?
Hur tar jag reda på hur ventilationens egentligen fungerar?
Ja det är en vanlig köksfläkt.A A bygg skrev:
Vad har den för påverkan på ventilationen och varför?
Varför funkar inte frånluften när köksfläkten är avstängd?
Tacksam för svar!
Har du en fläkt på taket? Alltså en ”skorsten” med frånluft?
Nu gissar jag såklart… men OM det är det systemet som jag tror. Då sitter fläkten på taket. Det är en gemensam fläkt för frånluft i kök och bad. Dock separata kanaler. Hastigheten på fläkten regleras med vred i huset.
Om du då byter till en vanlig köksfläkt uppstår flera problem.
Den konstanta ventilationen försvinner, alltså ingen mekanisk frånluft i kök och bad.
När du startar köksfläkten kommer viss del av matoset ledas som tilluft in i badrum. Dvs don för frånluft blir istället tilluft från köket.
Men notera. Eftersom jag inte vet vilket fläktsystem du har blir ju ovan text gissningar…
Några bilder underlättar!
Och sen lär du upp på taket och leta efter fläkten 😊
Eller kanske enklare- fråga tidigare ägare av huset.
Nu gissar jag såklart… men OM det är det systemet som jag tror. Då sitter fläkten på taket. Det är en gemensam fläkt för frånluft i kök och bad. Dock separata kanaler. Hastigheten på fläkten regleras med vred i huset.
Om du då byter till en vanlig köksfläkt uppstår flera problem.
Den konstanta ventilationen försvinner, alltså ingen mekanisk frånluft i kök och bad.
När du startar köksfläkten kommer viss del av matoset ledas som tilluft in i badrum. Dvs don för frånluft blir istället tilluft från köket.
Men notera. Eftersom jag inte vet vilket fläktsystem du har blir ju ovan text gissningar…
Några bilder underlättar!
Och sen lär du upp på taket och leta efter fläkten 😊
Eller kanske enklare- fråga tidigare ägare av huset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo jag har en fläkt på taket som snurrar och blåser ut luft. Har varit upp och kollat och sen funkar!A A bygg skrev:Har du en fläkt på taket? Alltså en ”skorsten” med frånluft?
Nu gissar jag såklart… men OM det är det systemet som jag tror. Då sitter fläkten på taket. Det är en gemensam fläkt för frånluft i kök och bad. Dock separata kanaler. Hastigheten på fläkten regleras med vred i huset.
Om du då byter till en vanlig köksfläkt uppstår flera problem.
Den konstanta ventilationen försvinner, alltså ingen mekanisk frånluft i kök och bad.
När du startar köksfläkten kommer viss del av matoset ledas som tilluft in i badrum. Dvs don för frånluft blir istället tilluft från köket.
Men notera. Eftersom jag inte vet vilket fläktsystem du har blir ju ovan text gissningar…
Några bilder underlättar!
Och sen lär du upp på taket och leta efter fläkten 😊
Eller kanske enklare- fråga tidigare ägare av huset.
Den förra ägaren hade inte mycket att säga om det här utan hans tips var att kolla så att fläkten på taket var igång, vilket den är.
Vad ska man göra nu?
Om köksfläkten är hopkopplad med resten av systemet och har ersatt en kåpa så kan det vara så att tryckfallet där är lägre än övriga don, med resultat att takfläkten suger främst via köksfläkten. Testa att ta bort fettfiltren och knöla i en gammal kudde eller något i kanalen och se om ventilationen kommer igång i bad och tvättstuga. Du behöver nog separera köksfläkten till ett eget system för att det ska bli bra.anntoon skrev:
Efter att ha kommit hem från skärgården så måste jag få revidera eller iaf klargöra: det är en "Spisfläkt Vista Alliance" som enligt beskrivningen har möjlighet till våtrumsventilation. Det står också att "Centralfläkten går alltid på grundläge för allmän- och våtrumsventilation"
Och man kan även dra på ökad allmän och våtrumsventilation som drar igång centralfläkten på max i 60 min.
Men problematiken kvarstår, den står och blåser in matos i samtliga rum när man lagar mat och när jag drog igång "ökad våtrumsventilation" hände inget i där heller, inget toapapper fastnade i ventilationen och det känns ingenting heller.
Och man kan även dra på ökad allmän och våtrumsventilation som drar igång centralfläkten på max i 60 min.
Men problematiken kvarstår, den står och blåser in matos i samtliga rum när man lagar mat och när jag drog igång "ökad våtrumsventilation" hände inget i där heller, inget toapapper fastnade i ventilationen och det känns ingenting heller.
Om du nyligen köpt huset bör du väll kunna kräva att det fungerar som det ska. Annars är det väll ett dolt fel.anntoon skrev:
Hej! Har nyss köpt ett hus 1 och en halvplansvilla från 76 med mekanisk frånluft. Har två badrum, en på nedervåningen och en på övervåningen. Huvudbadrummet på nedervåningen har bara en tilluftsventil i taket och ett också öppningsbart fönster. På övervåningen, badrummet har en bastu och där finns det en Paxfläkt installerad. I tvättstugan finns det också en tilluftsventil.
I samtliga sovrum på nedervåningen finns det tilluftsventiler.
Nu till problemet, ventilationerna i badrum och tvättstuga suger ingenting, inget toapapper fastnar i en låga står i princip still om jag håller upp den. Detta gör att det blir lite fuktigt och typ unket i de rummen, påminner om badrum på ett charter hotell.
Om jag drar igång köksfläkten så börjar ventilationen i badrummen (nere och uppe) samt tvättstuga, blåsa in luft från köket då det börjar stinka matos.
Vad jag har gjort:
Har kollat på fläkten uppe på taket, den är igång och blåser ut.
Har testat med att ha mer tilluft i form av fönster och dörrar öppna utan resultat.
Vet inte vad jag ska göra härnäst någon som har något bra tips eller liknande erfarenheter? Tänkte jag frågar här innan jag ringer ventilationsfirma
Ta dit ett proffs som reder ut.
Om det är fel fläkt i köket så tänker jag att den tidigare ägaren får stå för att lösa det.
-
Jag hade en liknande lösning i ett tidigare hus.
Det enda vettiga att göra är att dra om kanaler och sätta in en värmeväxlare på tex vinden, och en separat köksfläkt skild från övrig ventilation. (Jag kan skriva en bok om allt strul och skit jag gick igen innan vi tillslut separerade systemen)
-
Sök reda på en erkänt duktig vent firma…
Om köksfläkten blåser in matos i badrummen så kan du ju inte ha bara en fläkt på taket.anntoon skrev:
Efter att ha kommit hem från skärgården så måste jag få revidera eller iaf klargöra: det är en "Spisfläkt Vista Alliance" som enligt beskrivningen har möjlighet till våtrumsventilation. Det står också att "Centralfläkten går alltid på grundläge för allmän- och våtrumsventilation"
Och man kan även dra på ökad allmän och våtrumsventilation som drar igång centralfläkten på max i 60 min.
Men problematiken kvarstår, den står och blåser in matos i samtliga rum när man lagar mat och när jag drog igång "ökad våtrumsventilation" hände inget i där heller, inget toapapper fastnade i ventilationen och det känns ingenting heller.
Det låter som att du har fel typ av köksfläkt i köket.
I köket skall du endast ha en kåpa med ett spjäll och ett reglage som styr fläkten på taket.
Det är dags att du tar lite bilder.
Ta bort kryddhyllan och ta kort på hur det ser ut ovanför köksfläkten osv.
Så ser vi direkt vad som är fel.
Dolt fel innebär inte att tidigare ägare står för alla fel huset har. Dolt fel innebär i korthet att tidigare ägare kan ha ett ansvar om felet inte har gått att upptäcka genom noggrann undersökning. Att provköra en köksfläkt och se vad som händer känns som något som absolut är görbart för en köpare att göra innan köp.C Christofe skrev:Om du nyligen köpt huset bör du väll kunna kräva att det fungerar som det ska. Annars är det väll ett dolt fel.
Ta dit ett proffs som reder ut.
Om det är fel fläkt i köket så tänker jag att den tidigare ägaren får stå för att lösa det.
-
Jag hade en liknande lösning i ett tidigare hus.
Det enda vettiga att göra är att dra om kanaler och sätta in en värmeväxlare på tex vinden, och en separat köksfläkt skild från övrig ventilation. (Jag kan skriva en bok om allt strul och skit jag gick igen innan vi tillslut separerade systemen)
-
Sök reda på en erkänt duktig vent firma…
Så här ser fläkten utE EyEr0n skrev:Om köksfläkten blåser in matos i badrummen så kan du ju inte ha bara en fläkt på taket.
Det låter som att du har fel typ av köksfläkt i köket.
I köket skall du endast ha en kåpa med ett spjäll och ett reglage som styr fläkten på taket.
Det är dags att du tar lite bilder.
Ta bort kryddhyllan och ta kort på hur det ser ut ovanför köksfläkten osv.
Så ser vi direkt vad som är fel.
Du skriver att du har en trafo för styrning av takfläkten....
I ett alliance system så ska takfläkten styras från köksfläkten och den ska även varva upp när du sätter på köksfläkten.
Kolla om den gör detta, annars tror jag problemet ligger i att det är felkopplat
I ett alliance system så ska takfläkten styras från köksfläkten och den ska även varva upp när du sätter på köksfläkten.
Kolla om den gör detta, annars tror jag problemet ligger i att det är felkopplat
Camilo_Keskikallio
Bannad
· Västerås
· 4 inlägg
Camilo_Keskikallio
Bannad
- Västerås
- 4 inlägg
Hej! Låter som du har ett klassiskt undertrycksproblem – alltså att frånluftsfläkten inte skapar tillräckligt drag, eller att tilluften inte kommer in på rätt sätt.anntoon skrev:
Hej! Har nyss köpt ett hus 1 och en halvplansvilla från 76 med mekanisk frånluft. Har två badrum, en på nedervåningen och en på övervåningen. Huvudbadrummet på nedervåningen har bara en tilluftsventil i taket och ett också öppningsbart fönster. På övervåningen, badrummet har en bastu och där finns det en Paxfläkt installerad. I tvättstugan finns det också en tilluftsventil.
I samtliga sovrum på nedervåningen finns det tilluftsventiler.
Nu till problemet, ventilationerna i badrum och tvättstuga suger ingenting, inget toapapper fastnar i en låga står i princip still om jag håller upp den. Detta gör att det blir lite fuktigt och typ unket i de rummen, påminner om badrum på ett charter hotell.
Om jag drar igång köksfläkten så börjar ventilationen i badrummen (nere och uppe) samt tvättstuga, blåsa in luft från köket då det börjar stinka matos.
Vad jag har gjort:
Har kollat på fläkten uppe på taket, den är igång och blåser ut.
Har testat med att ha mer tilluft i form av fönster och dörrar öppna utan resultat.
Vet inte vad jag ska göra härnäst någon som har något bra tips eller liknande erfarenheter? Tänkte jag frågar här innan jag ringer ventilationsfirma
Det att toapappret inte sugs in (eller att lågan inte rör sig) är ett tydligt tecken på för svagt flöde. Och när du drar igång köksfläkten och det istället börjar blåsa in matos i badrummet, då vet man att ventilationen är i rejäl obalans – ofta pga att för mycket luft sugs ut på ett ställe (köket), men inte ersätts tillräckligt via tilluft.
Några saker att kolla/testa innan du ringer ventilationsfirma:
✅ Hur gammal är frånluftsfläkten?
Även om den snurrar så kan den ha tappat kapacitet (slitna lager, gammal motor). Det är rätt vanligt på 70-talsvillor med originalfläktar som sitter kvar på taket. Låter den högt? Vobblar den?
✅ Har du testat att rengöra frånluftsdonen och kanalerna?
Ibland sitter det damm eller fett i donen eller rören som stryper luftflödet. Det räcker med några mm beläggning för att flödet ska halveras (!).
✅ Hur ser tilluften ut i praktiken?
Även om det finns tilluftsventiler i sovrummen, funkar de som de ska? Är filtren rena? Ibland sitter det dolda spjäll i ventilerna som är stängda från fabrik.
✅ Fungerar Paxfläkten som den ska?
Vissa modeller har fuktsensorer eller timerfunktioner som kan vara felinställda – eller ha gått sönder. Testa att dra igång den manuellt och se om den gör något.
💡 Tips från jobbet:
Jag jobbar med ventilation (mest FTX), och vi springer ofta på det här när hus med mekanisk frånluft börjar få dålig effekt. Det kan bero på en kombination av gammal fläkt, skitiga kanaler och för dålig tilluft – ibland hjälper det att byta fläkt och injustera om hela systemet så att det får rätt flöden.
👍 Sammanfattning:
Du har gjort helt rätt som börjar felsöka innan du ringer in hjälp. Men om det luktar unket, matos sprids och ingenting suger – då är det värt att få det mätt ordentligt. Det behöver inte bli en dyr affär – men rätt inställt system gör stor skillnad för både komfort och fukt.
Hör av dig om du vill bolla fler detaljer – eller om du vill få tips på hur ett FTX-system skulle kunna fungera i ett sånt här hus också! 😊
