Hej, jag har en köksfläkt från Electrolux där utloppet är 150 mm i diameter. Det spirorör och den flexslang jag använder är däremot 125 mm.

Vad det verkar finns det en vit plastadapter som minskar rördiametern till 115. Den saknar dock gummipackning/gummilist vilket gör att den inte sluter tätt mot fläktens 150 utgång. Är det meningen att det ska sluta tätt (och jag får täta med silikon eller liknande) eller ska adaptern bara ligga ovanpå fläkten 150 utgång så att säga?

• Vit plastadapter för köksfläktens utlopp, utan gummipackning, visas ovanpå utloppet som ska anslutas till spirorör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit plastadapter för köksfläkt hålles över en öppning. Adaptern saknar gummipackning och är avsedd för en utgång med 150 mm i diameter.
    Skapa konto
  • Vit plastadapter för köksfläkt, saknar gummipackning, på en 150 mm utgång. Adaptern minskar rördiametern till 115 mm, ses ovanifrån i ett skåp.
    Skapa konto
Redigerat:
Det är ju bättre om det är tätt så klart, så blir det mindre stekfett i skåpet med tiden.

Kan vara svårt att hitta någon tätgucka som fäster på plasten, funkar inte silikon så kan tec7 vara ett alternativ.

Aluminiumtejp brukar användas för att täta ventilation. Sen finns ju rätt storlek för en ganska billig peng om du googlar "övergång 150 till 125".

• Gilla
Herr Klocka och 2 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Aluminiumtejp brukar användas för att täta ventilation. Sen finns ju rätt storlek för en ganska billig peng om du googlar "övergång 150 till 125".
Tack. Jag har givit fel mått på utgången jag kallar 150. Den är egentligen 145 i diameter så jag tror inte vanliga övergångar passar tyvärr.. det verkar liksom inte som att Electrolux använt standardmåtten utan något mindre mått

Möjligt att en rörmuff 150 skulle kunna funka men då blir det väl samma problem? Att den inte sluter tätt?

Claes Sörmland
Köp en o-ring, de kostar nästan inget och finns i alla diametrar och tjocklekar. Exempel som kanske passar om du nu har 145 mm slätände ut från fläkten och 150 mm innerdiameter på din adapter:

O-ring 144,3x5,7 mm NBR 70, pris 61 kr, köpknapp.
Skapa konto

https://www.kullagret.com/product/1443-x-57-o-ring-nbr

Passar inte denna så finns en uppsjö som är någon mm större/mindre och tjockare/smalare.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp en o-ring, de kostar nästan inget och finns i alla diametrar och tjocklekar. Exempel som kanske passar om du nu har 145 mm slätände ut från fläkten och 150 mm innerdiameter på din adapter:

[bild]

[länk]

Passar inte denna så finns en uppsjö som är någon mm större/mindre och tjockare/smalare.
Bra idé! Tack 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.