L Laurentiusson skrev:
Dolt fel innebär inte att tidigare ägare står för alla fel huset har. Dolt fel innebär i korthet att tidigare ägare kan ha ett ansvar om felet inte har gått att upptäcka genom noggrann undersökning. Att provköra en köksfläkt och se vad som händer känns som något som absolut är görbart för en köpare att göra innan köp.
Absolut, så är det. Men säljaren har också upplysnings ansvar.
Värt att ta diskussionen tycker jag.

C Christofe skrev:
Absolut, så är det. Men säljaren har också upplysnings ansvar.
Värt att ta diskussionen tycker jag.
Kan vara så att säljaren inte har någon som helst koll och gjort fel, men helt rätt av dig. Man kan alltid diskutera och hoppas på det bästa!

Camilo_Keskikallio Camilo_Keskikallio skrev:
Hej! Låter som du har ett klassiskt undertrycksproblem – alltså att frånluftsfläkten inte skapar tillräckligt drag, eller att tilluften inte kommer in på rätt sätt.

Det att toapappret inte sugs in (eller att lågan inte rör sig) är ett tydligt tecken på för svagt flöde. Och när du drar igång köksfläkten och det istället börjar blåsa in matos i badrummet, då vet man att ventilationen är i rejäl obalans – ofta pga att för mycket luft sugs ut på ett ställe (köket), men inte ersätts tillräckligt via tilluft.

Några saker att kolla/testa innan du ringer ventilationsfirma:

Hur gammal är frånluftsfläkten?
Även om den snurrar så kan den ha tappat kapacitet (slitna lager, gammal motor). Det är rätt vanligt på 70-talsvillor med originalfläktar som sitter kvar på taket. Låter den högt? Vobblar den?

Har du testat att rengöra frånluftsdonen och kanalerna?
Ibland sitter det damm eller fett i donen eller rören som stryper luftflödet. Det räcker med några mm beläggning för att flödet ska halveras (!).

Hur ser tilluften ut i praktiken?
Även om det finns tilluftsventiler i sovrummen, funkar de som de ska? Är filtren rena? Ibland sitter det dolda spjäll i ventilerna som är stängda från fabrik.

Fungerar Paxfläkten som den ska?
Vissa modeller har fuktsensorer eller timerfunktioner som kan vara felinställda – eller ha gått sönder. Testa att dra igång den manuellt och se om den gör något.

💡 Tips från jobbet:
Jag jobbar med ventilation (mest FTX), och vi springer ofta på det här när hus med mekanisk frånluft börjar få dålig effekt. Det kan bero på en kombination av gammal fläkt, skitiga kanaler och för dålig tilluft – ibland hjälper det att byta fläkt och injustera om hela systemet så att det får rätt flöden.

👍 Sammanfattning:
Du har gjort helt rätt som börjar felsöka innan du ringer in hjälp. Men om det luktar unket, matos sprids och ingenting suger – då är det värt att få det mätt ordentligt. Det behöver inte bli en dyr affär – men rätt inställt system gör stor skillnad för både komfort och fukt.

Hör av dig om du vill bolla fler detaljer – eller om du vill få tips på hur ett FTX-system skulle kunna fungera i ett sånt här hus också! 😊
Hej!

Tack för ditt inlägg!

Jag har idag utforskat lite mer och har kollat med min endoskopikamera i ventilationen och tycker det ser luddigt ut. Se bilder.

Har även varit uppe på taket och lyssnar när man slår igång fläkten och den varvar upp. Det är inga missljud heller, men har inte öppnat upp och kollat vad den har fö effekt, tänkte ta det imorgon.

Tilluftsventilerna i sovrummen är öppna och rena.

Ny information:
Jag har heeelt glömt att jag har en öppen spis på övervåningen med möjlighet att skjuta ner varmluft till nedervåningen så tar två tilluftsventiler i kök och vardagsrum. Vet ej om det är något där jag måste göra.

Sen i badrummet är det en spalt mellan tak och ventilation, alltså ett undertak där man har infällda spotlights. Se bild.

• Ventilationsöppning med dammigt och luddigt kanalsystem synligt, undersökt med endoskopikamera för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild från en endoskopikamera som visar insidan av en ventilationskanal med luddiga, dammiga ytor. Tidsstämpel syns längst ner.
    Skapa konto
  • Endoskopisk vy av ventilation med luddiga ytor och mörkt centrum.
    Skapa konto
Nu har jag varit på taket och rensat fläkten och det var SMUTSIGT! Så efter rengöringen så började ventilationen att fungera mycket bättre, det blåser inte in luft från köksfläkten i våtutrymmen längre och ett toapapper fastnar när man drar på fläkten i badrummet!

• En smutsig ventilationsfläkt före rengöring, med damm och smuts täckande bladen och ramen, från ett tak.
    Skapa konto
  • Smutsig köksfläkt före rengöring, med täckt fläktkåpa och dammiga blad.
    Skapa konto
  • Gilla
Camilo_Keskikallio och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.