Hej.
Borohus 200m2 med ovanstående installerat 1990.
Vi har efter detta för ca 5 år sedan installerat fjv och golvärme i nedre plan förutom groventre, wc, tvätt.

Som ni kanske förstår är jag inte helt kunnig :-) och tagit vissa bitar i fel ordning.
Till detta garage på 68m2 me el element som sällan är på

ACF/ACJ Är körda och den gyllene frågan vad är bästa alt.
Förbrukning idag ca 15000 kWh el och lika mycket fjv hushållsel inkluderat.

Pratat med flera och alt enl.följande
1.Ersätta med Swegon Combiwin (ACJ) med vattenbatteri mot fjv och typ Casa R5 som ersätter 2st ACF
2.Installera bergvärme och dra upp vatten på övervån, fix kvar eller inte?
3.Samma som 2 men luftvärmepump

Sedan en fundering till kan jag sätta en pax på bef vent eller skall ftx sköta allt, badrum uppe fungerar dåligt.

Tacksam om ni kan ge en novis vägledning

Blev lite märklig text och osäker på vilken tråd så jag la in den under värme också...
Hej.
Borohus 200m2 med ovanstående installerat 1990.
Fjärrvärmepump och golvärme i nedre plan förutom groventre, wc, tvätt installerat för ca 5 år sedan

Som ni kanske förstår är jag inte helt kunnig :-) och borde väl tänkt över helhet från start.
Till detta garage på 68m2 med el element som sällan är på

FTX (2 st ACF/1 st ACJ) Är körda och den gyllene frågan vad är bästa alternativ.Både ekonomiskt och ur komfortsynpunkt.
Förbrukning idag ca 15000 kWh el och lika mycket fjv (hushållsel inkluderat).

Pratat med flera och alt enl.följande
1.Ersätta med Swegon Combiwin (ACJ) med vattenbatteri mot fjv och typ Casa R5 som ersätter 2st ACF
2.Installera bergvärme och dra upp vatten på övervån, ftx kvar eller inte?
3.Samma som 1 men frånluftluftvärmepump

Tacksam om ni kan ge en novis vägledning

Vi har samma system, Borohus 160m2 och installerat på 90-talet. 2x Bacho Minivent ACF och 1x Bacho ACJ. Jag är intresserad av vad det kostar att köpa och installera 2st Swego Casa R2 Comfort och 1st Swego Casa CombiWin.
En annan sak, vet någon vad som är felet när vi har hela sommarn haft 23-27 grader inomhus fast det har varit 10-15 grader på nätterna och 17-22 grader på dagana? Värmen har inte sjunkit fast ibland har det varit under 15 grader utomhus på dagana. Bacho ACJ är på läge 2 och värmen har skruvats på läge minimum(?) alltså så mycket moturs som det går...

verkar vara helt normalt. Huset i sig självt alstrar värme genom kompressor,disk,matlagning,strålningsvärme från fönster
o fläktvärme så nån kyleffekt kan inte bli märkbar med de temperaturskillnader och luftmängder det är frågan om även om värmeväxlingen i ventaggregatet skulle bypassas. ACJ är en luftvärmefläkt som cirkulerar luften som oftast tas vid golvet i hallen och blåser tillbaka den i husets övriga rum och kan självklart inte kyla något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.