Jag håller på med en badrumsrenovering (se min andra tråd här: https://www.byggahus.se/forum/badrum/260510-min-forsta-badrumsrenovering.html) och jag funderar nu på vad man kan göra med vatten och ventilationsrören för att få till det på ett bra och säkert sätt.

Vattenrören som kommer upp från badrummet under går bakom avluftningsröret och är isolerade, har inte kollat om det finns någon skarv under isoleringen. Jag är rädd att rören ska bli för korta, har sett att en del tätskiktssystem säger att rören ska sticka ut 10 cm och jag funderar därför på om ett alternativ kan var att minska dimensionen på dels ventilationsrören och dels avluftningsrören för att på så vis kunna bygga en mindre trumma och spara ett par centimeter?

Finns det kanske bättre lösningar? Måste man kanske dra helt nya rör från badrummet under där avstängningsventilerna sitter? Har tänkt göra badrummet under senare så det skulle inte vara omöjligt men känns olämpligt att öppna upp ventilationstrummen där under ett par månader med risk för att släppa in fukt?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det inte går att bygga badrummet enligt gällande normer (dessa 10 cm) så kan man göra det ändå och så skriver rörfirman en avvikelse. Där är alltid fastighetsägaren som står för säkerheten ändå.

Intressant, vet du om detsamma gäller om jag skulle skarva rören istället?

Har lekt med tanken att man skarvar rören inne i trumman och monterar ett vattenlarm kopplat till hemlarmet samt sätter dit en inspektionslucka. Om en sån lösning är lika illa som att inte göra ordentliga rörgenomföringar regelmässigt så skulle jag åtminstone kunna styra placeringen av rören bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.