Moving
Frun klagade just att det är varmare uppe än nere, i förra huset var det 3 våningar och graderingar, trots radiatortermostater. Jag sa att det kan gå med att dra på mer nere och ska strypas uppe med termostater. Går det?

Mer aktuellt att hon rev ur en friskluftsventil nere och spikade för hålet så barnens kläder inte ska bli kalla! Jag påpekade att golvet där ruttnat förut och fick bytas så det varit ventilerat. Vi har krypkällare med en avfuktare och ett utlopp, det är allt nu men kanske räcker?

Hur ventileras utrymmet över utan kyla, eller kanske räcker med avfuktaren under om man inte håller helt tätt golv?

Redigerat:
Moving skrev:
Frun klagade just att det är varmare uppe än nere, i förra huset var det 3 våningar och graderingar, trots radiatortermostater. Jag sa att det kan gå med att dra på mer nere och ska strypas uppe med termostater. Går det?

Mer aktuellt att hon rev ur en friskluftsventil nere och spikade för hålet så barnens kläder inte ska bli kalla! Jag påpekade att golvet där ruttnat förut och fick bytas så det varit ventilerat. Vi har krypkällare med en avfuktare och ett utlopp, det är allt nu men kanske räcker?

Hur ventileras utrymmet över utan kyla, eller kanske räcker med avfuktaren under om man inte håller helt tätt golv?
Du får säga till henne att du kan mycket men tyvärr inte styra termodynamikens lagar =)
Har du värme på i Juli ? Ja då kan du väl strypa på raddarna på lämpliga våningsplan, är det inte den värmen hon menar så är det svårt med flervåningshus. Värmen stiger och varmast blir det ofta tyvärr i s-rum på 2a våningen. Har du dessutom dåligt självdrag system så hjälper det inte till.
Tycker inte du ska spika igen friskluftsventiler, de behövs för att det ska komma in tillräckligt med luft i huset någonstans som sedan sugs ut i exvis badrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.