Ventilation
FrittDrag_II: Internt kopplingsschema har jag aldrig sett på en sådan transformator, tyvärr ... hoppas du får ihop det.
fidde_heke: Hej, Jag tänkte förhöra mig om jag tänker rätt i min källare när jag ska byta från vedpanna till jordvärme. Valet står mellan en IVT Geo 313 och en Nibe F1255 4-16kW. Vilken som är bäst och lämpar sig i Skåne kan jag nog hitta andra trådar om, främst är frågan om ventilation/värmen i källaren. Installatören tyckte det räcker med en fläktkonvektor (Eveco 3,1 kW) men jag
Vent_montör: Detta är en byggteknisk fråga. Vänd dig till byggare. Att dra i bjälklag är annars ok, men att tulla på reglar det vette tusan. Lycka till
Vent_montör: Kör man för lågtflöde och det är kallt ute kan överhettningsskyddet lösa ut då eftervärme batteriet går. Hände på ett heru 130 som gick på minläge som var ställt på 20 procent.
Modigs: Har man en tryckande fläkt i badrum tex pax monterat på en pipa som är ansluten till skorsten så kan jag nästan garantera att den inte orkar trycka ut den fuktiga luften. I detta fall är det bäst att montera en fläkt på taket som drar ut luften. Då kommer den övriga sk själv dags ventilationen att fungera på ett bra sätt.
fuktanders: Och sen är den helt onödigt att köra igång den vid en RF på 65
thomas33: Luftkonditionering avfuktar, så det är väl det optimala. Jag tänker på ett luft/luft aggregat som vi i Sverige använder för uppvärmning, men som också avfuktar och kyler.
cpalm: [citat] Med kallrasskydd kommer du inte att få något drag alls (den vägen) när fläkten inte går. Det är det Pax menar.
pozz2: Nu har jag iaf beställt ett 2 pack intellivent. Ska skriva en recension när dom är uppe.
Jonatan79: Perfekt, då är det "bara" att koppla på fläktsr där så är du klar :)
Kjellstrand: Köp en väggventil antingen i dim. 100mm eller 80mm med kallrasskydd, mät hur tjock väggen är, köp ett signalborr med rätt längd och ändamål, kolla utvändigt var du placerar den mest väderskyddande, synka placeringen av kåpan med fasaden så den sitter snyggt och mät till fönstret för en referens och hitta läget invändigt, kolla så att ventilen inte hamnar jämte en regel, och
Lane: ja när den är på. tänkte mer som skillnad mot alliancefläktar som har ett ventilationsläge.
Ahlin: Hej Forumet. Är den någon som kan tipsa om var man kan hyra en luftflödesmätare, typ SwemaFlow 234 i Stockholm? Hittar bara en del e-bolag med onlineuthyrning, men det är inte min grej. Jag vill till en depå och åka hem fixa det jag ska och sedan lämna tillbaka. Plättlätt, eller?
Peter2400: En sådan här köpte jag till vårt uterum, tyst energisnål och lätt att varvtalsstyra. https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec160/p-2684.htm
Chris983: Den typen finns säkert hos andra byggnadsvårdsföretag också. Man kan ju alltid prova i några fönster
Dahla: Kondensdrasut låter optimalt för ditt behov. Färdigisolerad slang. Finns dock endast som 1,2m lång. Men det kanske räcker för dig? http://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Kondensdrasut.pdf Finns hos de flesta vent. grossister.
sblixten: Borde fungera att dreva från insidan med lite pillande. På frågan om det är ett dolt fel, så har jag ingen aning. Jag gissar att det är dolt, men frågan är om det är ett fel. Energideklaration kanske finns och stämmer, om det nu inverkar.
Kallebo: Jag vill ju att flödet ska ligga på ok nivå vid väldigt låg effekt så att fläkten i princip aldrig behöver gå speciellt långt över det lägsta läget. Alternativet är fjärrvärme med en Heru S 130, som ger 38 l/s på lägsta effekten och hela 158 l/s vid full effekt (om man skulle ha stor fest nån gång.) Med tjocka väggar är uppvärmningsbehovet minimalt och därför funderade
NetNut: Jag har gamla tilluftsventiler av gjutgärn i min bostadsrätt och trots de är öppna året runt så har jag inga problem med kondens, kan bero på att ventilhuset är 12 cm långt och är fastgjutet i väggen vilket gör att gallret får värme ifrån väggen. Borde ju gå att göra likadant hos dig om det nu är ventilhuset som gör skillnad och om det går att få tag på nya sådana.
camaro1969: [citat] tror det jag med, men kan tyvärr inte ändra på det.
Matstj: Rummet är dålig ventilerat helt enkelt. En Pax fläkt skulle passa bra, den omsätter ca 95 m3 per timme o ljud nivån ligger runt 20db. Du kan förstås reglera flödet efter behov. Du har ju två ventiler då ena kan bli frånluft (vid fönstret) o andra tillluft.
Satsuki: Köpte faktiskt pollenfilter när jag ändå köpte donen, men tänkte spara dem till våren när det är pollen i luften...
osiris: Ah, detta blir (som allt med hus) värre och värre ju mer man lär sig...
Andreas Lindblad: Ska absolut titta på det, bra dokument. Det är någon av VVX-400/500/700 TF /S2 modellerna /A
osiris: Behöver bättra på självdraget och ska byta trasiga frånluftsfläktar i badrum och toaletter (en av fyra funkar just nu och har manuell strömbrytare). Men då återstår köket... Såhär ser det ut nu: [bild] Köksfläkten går på kolfilter, hålet till vänster om den är frånluftskanal (skorstenspipa) med visst självdrag. Så här kommer frågorna: - Hur vet man om det är tilluft
Thomas_Blekinge: Jag har själv gjort såhär: avlägsnat allt skräp och löst. Stoppat in ett ventilationsrör i plast 100mm. Sågat av i längd, fixerat i läge och fyllt mellanrummet runtom med fogskum i flera omgångar för att undvika hoptryckning. Skurit av överflödet och täckt med putsbruk. Blev kanonbra!!
cpalm: [citat] Har du undertrycksventilation? Annars, OK om du inte får en optimal brasa och kanske får glänta på en dörr eller fönster innan du fått upp draget, men det skall väldigt mycket till om det inte går att elda pga dålig tilluft. Då finns det nog orsaker att se över tilluften för det allmänna inomhusklimatets skull.
slacker: [citat] Har samma - Supernöjd! Köpte däremot en Woods innan som redan efter ett par dagar fick åka på retur. Högljudd som få och inget jag rekommenderar att ha ens i närheten av sovrummet. Vår stod i källaren och gjorde att det inte ens gick att sova om nätterna.