Du behöver inte aktivera sommarkyla på heru för att den skall återvinna kyla. Den gör det automatiskt under rätt förutsättningar. Är det 30 grader ute och du har ett börvärde på 20 grader på tilluften och t.ex. 25 C frånluft så kommer aggregatet att köra värmeväxlaren för att kyla tilluften.

Ja, precis, det är därför jag inte orkar sätta på sommarläget, sänker bara börvärdet till 15grC.

Jag har inte fattat vitsen med sommarläget, vad skiljer?

Tja, det heter egentligen inte sommarläge på heru, utan "nattkyla". Det innebär att aggregatet kliver upp till ett högre luftflöde när utetemperaturen (oftast på natten) sjunker under ett givet värde, då forcerar aggregatet in svalare luft för att kyla ner huset.

Ok, ja, lite ihopblandning av namnen där så blir det rätt, det står "Sommarkyla" i min fjärkontroll till aggregatet.
Men, de dagar då det faktiskt är riktigt varmt brukar jag slå på forceringen, "snabbknappen" till vänster på fjärrkontrollen.

Jaja.. det blir nog bra....

Fast när det är riktigt varmt ute så borde du snarare slå på "bortaläge" för lägre fläkthastighet för att inte skjuta in den jättevarma luften, inte tvärtom :-)

Ja, fast jag menade att jag gör det på kvällen..
Fast jag skrev ju inte riktigt så...

"De dagarna som det är riktigt varmt brukar jag slå på forcering på kvällen när det blivit svalare"
Så borde jag ha skrivit...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.