Hej, bor i ett enplans Skanska/Optimalhus från 1991, inneluftsventilerad grund (Riksgrunden) och mekanisk frånluft. Mina friskluftsdon verkar ta luften från ett mellanlager strax ovanför takgipsen som mynnar ut längs hela fasaden.

Jag har fotat lite och undrar om ni sett liknande innan, jag skulle gärna vilja bli av med lösningen men fegar.

De första två bilderna är när jag plockat bort donet i taket och fotar in, en armerad plastduk hålls uppe av korslagda läkt, jag ser inget slut så jag misstänker att det är öppet så här överallt ovanför rummen.

Det känns som någon tidig variant på uppvärmd tilluft eftersom det inte ligger någon isolering mellan utrymmet och gipsen, tanken är väl att luften som sugs in ska hinna bli ljummen.

På sista bilden ser ni fasaden och den inre spalten där jag tror att friskluften kommer in till detta utrymme.

Vad kan man göra åt denna lösningen ifall jag sätter ventiler på väggen istället? Det kommer ju fortfarande att vara öppet ut mot naturen men stängt inne så luftflödet kommer vara mycket mindre.

Och om det nu trots allt blir drag i utrymmet så kommer ju värmen i vinter gå till spillo eftersom den uppvärmda luften aldrig sugs in i huset.

IMG_15-08-09_D5758357-8068-4A9C-83E8-E55D2A55B18D.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_15-08-09_E3F234E4-2CEA-4BA5-8446-3A50FB7A0E7E.jpg
Skapa konto

IMG_15-08-09_498798E8-6966-48B1-9C49-CE36378D029A.jpg
Skapa konto

• Gilla
ibkcad
  • Laddar…
Jag har stött på en liknande lösning, men det var mellan våningarna på 1,5 plans hus och plasten fanns ej.
Då var det bara att "täta" utvändigt.
I ditt fall är det risk att det blir fukt mellan gips och plast om du gör samma.
Är det lätt att få bort plasten och hur ser det ut ovanför?
Ser du några problem med nuvarande lösning(t.ex. hög fukthalt) eller varför vill du bygga bot den?

sblixten skrev:
Jag har stött på en liknande lösning, men det var mellan våningarna på 1,5 plans hus och plasten fanns ej.
Då var det bara att "täta" utvändigt.
I ditt fall är det risk att det blir fukt mellan gips och plast om du gör samma.
Är det lätt att få bort plasten och hur ser det ut ovanför?
Ser du några problem med nuvarande lösning(t.ex. hög fukthalt) eller varför vill du bygga bot den?
Hej, tackar för svar.
Vet tyvärr inte hur det ser ut ovanför.
Jag vill mest bygga bort för att få mer kontroll på friskluften och få möjlighet att sätta filter på ventilerna. Kan även tycka ibland när huset stått ensamt och varmt att det luktar lite "vindsutrymme" hemma. Insekter mm kryper enkelt in eftersom takfotsnätet är ganska grovmaskigt (plus att skatorna gjort sitt för att sabotera när de plockar insekter som fastnat).

Du kan ju alltid sätta igen ventilerna och ersätta med andra monterade i vägg, men takisoleringen lär inte bli optimal.
Å andra sidan är den inte det idag heller ;)

Mesta luften som värms idag kommer ju in i huset iallafall pga den mekaniska frånluften och gör lite nytta på vintern istället för att vädras bort.

emkay skrev:
Mesta luften som värms idag kommer ju in i huset iallafall pga den mekaniska frånluften och gör lite nytta på vintern istället för att vädras bort.
Jag är inte riktigt med.....har du frånluftsvärmepump eller menar du tilluften genom spalten du har?

Menade att det är ett konstant bra blås in från alla friskluftsdon, så luften som värms på väg in kommer alltid in i huset. Stänger jag dessa befintliga ventiler kommer jag genom innertaket att värma luft som aldrig kommer in i huset istället.

emkay skrev:
Menade att det är ett konstant bra blås in från alla friskluftsdon, så luften som värms på väg in kommer alltid in i huset. Stänger jag dessa befintliga ventiler kommer jag genom innertaket att värma luft som aldrig kommer in i huset istället.
Ja, då var jag med ändå ;)

Så länge du har bra ventilation(vilket du verkar ha), så kommer det att fungera att sätta igen där takfotsnätet sitter med isolering och vindpapp och sen se till att det finns isolering ovanför plasten också.
Förmodligen försvinner en del värme genom den nuvarande konstruktionen(speciellt om det blåser ute) så det finns nog några kronor att spara dessutom.
Håll lite koll på fuktighet i utrymmet första två åren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.