Hej

Jag har ett fritidshus som är byggt för självdrag med hjälp av en öppen spis.
Vi tillbringar bara lite tid där på somrarna och annars står det tomt o kallt.
Stugan luktar en hel del vilket jag förmodar är pga fukt och stillastående luft.
Frågan är om jag kan bli av med lukten bara genom att ventilera stugan med en mekanisk frånluftsfläkt som går hela året? Finns det risk att jag drar in mer fukt med en fläkt och då förvärrar klimatet istället?

Tacksam för tips!

Sommaren och tidig höst är väl den fuktigaste tiden på året.
Resten av året är hyfsat torra. Att då ventilera in lite luft kan knappast skada.

Jag hade gjort det på enklast möjliga vis och monterat en fresh-fläkt (eller liknande).

Från Fresh Intellivents produktbeskrivning:
Intellivent® 2.0 har en funktion som innebär att om fläkten varit inaktiv i 26 timmar kör den ett vädringsprogram under 60 minuter för att vädra ut och byta luften i badrummet. Funktionen gör att du slipper instängd, unken lukt i badrummet när du har varit borta under en längre tid.

Detta låter som en perfekt funktion för en sommarstuga som står oanvänd under vintern.

Vi monterade en Solarventi för 2 år sedan, har aldrig haft så torr och fräsch luft, använder stugan Mars-Oktober, byggde stugan 1989.

Solarvent tror jag inte fungerar, har liksom ingen perfekt "solsida".

Tanken var att låta en liten fläkt stå på kontinuerligt i princip året runt. Men tror ni att det gör klimatet värre under de fuktiga månaderna?

Ja, om du drar in varm luft i slutet på sommaren/tidig höst kommer den relativa luftfuktigheten att öka inne i stugan, såvida du inte har värmen påslagen. Detta eftersom mättnadsånghalten är högre på varm utomhusluft, jämfört med den svalare luften inne i stugan.

Det kommer naturligtvis att jämna ut sig över året. D.v.s. det blir bättre när det blir kallare utomhus. Du kanske kan starta fläkten i samband med att du gör stugan klar för vintern (stänger av vatten, osv)?

eviljava skrev:
Ja, om du drar in varm luft i slutet på sommaren/tidig höst kommer den relativa luftfuktigheten att öka inne i stugan, såvida du inte har värmen påslagen. Detta eftersom mättnadsånghalten är högre på varm utomhusluft, jämfört med den svalare luften inne i stugan.

Det kommer naturligtvis att jämna ut sig över året. D.v.s. det blir bättre när det blir kallare utomhus. Du kanske kan starta fläkten i samband med att du gör stugan klar för vintern (stänger av vatten, osv)?
Ja det kanske är den bästa lösningen ändå om man inte vill lägga mycket pengar för att värma upp stugan under vintern också.

På sommaren då, hur ska jag bättra på ventilationen då, komplettera med en avfuktare eller nåt?

Om det behövs kan du installera en luftavfuktare, annars är det ju lite onödigt. D.v.s. om den relativa luftfuktigheten inne i stugan ligger på över 70% under längre perioder kan det ju vara läge att fundera på en sådan. (vid 75% börjar mögel att trivas)

När man är på plats brukar ju ventilationen lösa sig av sig självt. Man öppnar och stänger dörrar, man använder köksfläkt, man sover med öppna fönster, osv.

När man inte är på plats (sommartid) kan man ju eventuellt lämna någon ventil öppen? Men under den fuktigaste och varmaste tiden på bör man helst inte ventilera in luft (givet att värmen är avstängd och att det däremed är svalare inomhus). Håller stugan värmen över hela dygnet är det ju naturligtvis en helt annan sak.

Jag säger inte att jag sitter på hela sanningen, men så här hade jag nog gjort (ta det för vad det är, d.v.s. råd från en lekman):

* Installerat en luftfuktighetsmätare för att kunna hålla koll på den relativa luftfutkigheten i stugan. Gärna med min/max-funktion
* På sensommaren hade jag låtit någon ventil stå öppen för att få lite luftbyte. Dock inte suga in mängder med luft m.h.a. en fläkt.
* På senhösten hade jag satt igång en eller flera fläktar (typ fresh intellivent) på vädringsfunktion, samt tillsett att tilluftsdonen var öppna (annars gör inte fläktarna någon nytta).
* På våren hade jag undersökt om åtgärderna varit tillräckliga, d.v.s. att stugan inte luktar fukt. Om de inte är tillräckliga hade jag ökat på krutet så att säga, t.ex.:
- Installera sorptionsavfuktare.
- Ha en liten underhållsvärme igång under vintern.
- Installerat en solarventi (enligt tidigare förslag). På vintern tror jag att dessa gör stor nytta.

Allt beror ju på hur mycket pengar du vill lägga på "problemet"? Men en enkel badrumsfläkt inställd på vädringsläge torde vara en av de billigare åtgärderna, sedan kan du ju öka insatsen hur mycket du vill.

Hur gammalt är huset? Sätter sig lukten i kläder och tyger också? Det finns en s.k ozon-renare som hjälper om det är kraftig lukt.

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Hur gammalt är huset? Sätter sig lukten i kläder och tyger också? Det finns en s.k ozon-renare som hjälper om det är kraftig lukt.
Huset är från 1960 typ och ja, lukten sätter sig rejält i kläderna. Allt tyg luktar mycket efter en dag i stugan.

Tack för tipsen eviljava. Vi kommer nog köra på något enligt vad du föreslår.

Ok, anade nästan det. Se till att ha lite underhållsvärme också tillsammans med andra föreslagna lösningar så kan det mesta försvinna. Räkna inte med allt för det sitter säkert i väggar och möbler m.m. :(

En luft/luftfrånluftsvärmepump kan göra nytta för er också. Då kan man dessutom hålla sig på plusgrader hela vintern. Vi har en som ger +8 grader året runt. På sommaren kan man köra kyla från den också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.