Jag har tänkt att montera 6 stycken fresh tl80-f/db i vårt hus, 2 stycken i vardagsrum/lekrum på bottenvåningen nära den ena luftvärmepumpen, och övriga 4 i sovrum på övervåningen.
Det jag funderar på är om jag ska sätta ventilerna bredvid fönster på bottenvåningen eller intill luftvärmepumpen (kanske ett helt idiotiskt förslag, men då får någon gärna skrika idiot åt mig redan nu). Det bästa vore väl hur som helst om luften från tilluftsventilerna får lite hjälp att spridas genom luftvärmepumpen i den öppna planlösningen (se ritning nedan).
Tilläggas är även att den bullrigaste sidan av huset självklart är den som fönsterna ligger mot från vardagsrummet och lekrummet (TV-rum enligt bilden).
Det jag funderar på är om jag ska sätta ventilerna bredvid fönster på bottenvåningen eller intill luftvärmepumpen (kanske ett helt idiotiskt förslag, men då får någon gärna skrika idiot åt mig redan nu). Det bästa vore väl hur som helst om luften från tilluftsventilerna får lite hjälp att spridas genom luftvärmepumpen i den öppna planlösningen (se ritning nedan).
Tilläggas är även att den bullrigaste sidan av huset självklart är den som fönsterna ligger mot från vardagsrummet och lekrummet (TV-rum enligt bilden).
Redigerat:
Klicka här för att svara
