1 026 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Flytta Bahco minidator FTX till vinden
Jag vill flytta mitt FTX-aggregat till vinden och undrar om någon har erfarenhet av detta? Den är ju inte gjord för detta och min oro är framförallt kondensvattnet och frysrisken. Duger det att isolera det med frigolit? Min magkänsla säger att det kommer att bli isbildning oavsett..
Jag får väl vända på det och fråga hur mycket behöver jag isolera? Men jag kan ju köra dubbla eller trippla skivor av tjockaste möjliga. Men de duger det ens med isolering om tilluften är -25C, värmer husets frånluft så pass att det inte fryser i växlaren redan? Sen sitter det ju en elpatron men det är ju på husets tilluft så den här väl begränsad effekt på just detta (om den ens Fungerar). När växlaren sitter inomhus så värms ju hela aggregatet av inomhustemperaturen.
Vad gäller avledningen av kondensvattnet så vet jag inte vad som blir smidigast. Kanske behöver man dra det under isoleringen för att få uppvärmning från huset? Men det blir nog svårt för jag behöver väl fortfarande ha fall på det så det rinner ur ut ordentligt. Jag har 2 meter till väggen där den sitter idag och drar jag den genom taket kan den gå längs väggen i överskåpen och på den gamla slangen som går till avloppet. Givetvis byter jag den till en hel utan skarv.
Vad är avloppsavluftning för något?
Vad gäller avledningen av kondensvattnet så vet jag inte vad som blir smidigast. Kanske behöver man dra det under isoleringen för att få uppvärmning från huset? Men det blir nog svårt för jag behöver väl fortfarande ha fall på det så det rinner ur ut ordentligt. Jag har 2 meter till väggen där den sitter idag och drar jag den genom taket kan den gå längs väggen i överskåpen och på den gamla slangen som går till avloppet. Givetvis byter jag den till en hel utan skarv.
Vad är avloppsavluftning för något?
Klicka här för att svara