Hej! Har idag hus med frånluftventilation med huv på taket där det sitter en motor . Frånluft från 2 badrum, en tvättstuga går i ett rör upp innan motor i huv . Sitter ett till rör från spiskåpan som bara har ett spjäll också. Vill ta bort motorn och dra om rör i huven till spiskåpan så jag kan byta till en vanlig köksfläkt med egen motor. Andra röret från bad o tvättstuga tänkte jag koppla på till en fläktmotor som ska gå kontinuerligt ,modell mindre om det går. Huset är ca 120 kvm och har 2,4 m i takhöjd.
Detta ska vara en lösning i 2-3 år.

Funkar det med någon billig fläkt som ex denna eller missar jag massor med tryck etc.?

Ex på fläkt:http://www.conrad.se/Axialfl%E4kt-%...nrad-swe&pi=189492&ci=SHOP_AREA_27806_0205070

Testa att byta fläktkåpan utan att göra något annat. Fläktkåpan har förmodligen helt separat rör/slang ända upp till takhuven, och jag tvivlar på att den nya fläktkåpans fläkt orkar blåsa så mycket att matoset trycks ner i badrummet.
Du har förmodligen en hastighetsreglering på din takhuv (ett reglage på den gamla fläkthuven?).
Om det behövs får du se till att takhuven går på max när ni använder den nya fläktkåpan.

Se till att inte slänga den gamla fläktkåpan om hastighetsregleringen för takhuven sitter där!
Det finns andra sätt att reglera hastigheten på takhuven, men lös i så fall det problemet innan du slänger de gamla prylarna.

Den föreslagna fläkten orkar tyvärr inte. Bra kapacitet friblåsande, men inte bra på att hantera tryckfall från ett kanalsystem.

Kan du ta några bilder? Så blir det lättare att komma med ett förslag

Tack för era svar.Anledningen till att jag vill ta bort nuvarande fläkt är att spjället är paj i spiskåpan och att det är obalans i motorn så att typ hela huset vibrerar,den har ju gått oavbrutet sen 1975. Knepigt med bild just, men iaf så kommer båda 2 rören upp i huven och ovanför 20-30cm ligger fläktmotorn som ett lock och blir "hatten" på huven. Men om vi säger så här då: om jag bara vill köra frånluft och koppla bort spiskåpan ,dvs ventilera bara huset från bad/tvättstuga. Då borde denna modell fungera iaf. om man bygger ett nytt lock eller modifierar det gamla:(?) http://www.luftbutiken.se/takflakt/571-ostberg-takflakt-tkc-300b-svart.html

Jag hade obalans i min takhuv och det berodde på att fläkthjulet i plast hade spruckit. Det gick att köpa ett nytt fläkthjul, så den snurrar fortfarande. Byggt 1979.

per-o skrev:
Tack för era svar.Anledningen till att jag vill ta bort nuvarande fläkt är att spjället är paj i spiskåpan och att det är obalans i motorn så att typ hela huset vibrerar,den har ju gått oavbrutet sen 1975. Knepigt med bild just, men iaf så kommer båda 2 rören upp i huven och ovanför 20-30cm ligger fläktmotorn som ett lock och blir "hatten" på huven. Men om vi säger så här då: om jag bara vill köra frånluft och koppla bort spiskåpan ,dvs ventilera bara huset från bad/tvättstuga. Då borde denna modell fungera iaf. om man bygger ett nytt lock eller modifierar det gamla:(?) [länk]
Liknande fläkt finns även med rektangulär anslutning ifall det passar bättre på befintlig låda. Brukar vara standardmått även på äldre fläktar så du ska inte behöva bygga om särskilt mycket.

Om du har 20-30 cm utrymme kanske du kan sätta en böj på imkanalen och dra ut i sidan på takgenomföringen?

Hej, jo planen var typ att dra en böj ut i sidan . Vad jag minns så var huven 40x40cm .Det finns ju sådana som borde passa direkt nästan,men alla 40x40 har mycket hög kapacitet,men det kanske löser sig med varvtalsstyrning och strypning av don, så man inte har orkan i huset...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.