Hej alla glada,
Nyligen så byggde jag ett garage på cirka 50m2 i lättbetong (Ytong).
Takets insida har jag isolerat med gullfiber.
I torsdags så kom då slutligen garageporten som vi hade väntat på i alltför
många veckor. Rätt så omgående så blev det tydligt att ventilationen i garaget lämnar
övrigt att önska. Inte så konstigt i och för sig då det i nuläget inte finns någon ventilation.
Med en platta som vi gjöt i somras och Ytong-stenar som är blott några månader gamla så
är det ju en hel del fukt som skall komma ut.

Om jag nu ska ta tag i ventilationsdetajlen så funderar jag på vad det finns för lösningar om
man inte bara vill ha hål genom väggen rätt ut i kylan, utan vill kunna ta vara på den värme som
kommer att finnas i garaget. Vad finns det?

Tacksam för bra tips!

/P

Normalt skulle man väl installera ett FTX-system om man vill återvinna värme från den uppvärmda luften. Dock bruar FTX vara ganska dåliga på att inte också återvinna fukt. Så om mycket fukt ska ut, måste nog luften också ut, en fuktstyrd frånluftsfläkt fixar det.

Timell installerade någon form av passiv värmeväxlar-ventilation för ett par program sedan. (värmeväxlaren var passiv, däremot drevs det hela av en växlande fläkt som alternerade mellan sugande och tryckande läge). Kanske kan fungera, även om jag trots allt tror att fuktstyrd frånluft duger rätt bra.

kika på ett Mitsubishi Lossnay återvinningsaggregat.
Det är ett litet ventilationsaggregat med effektiv värmeväxlare men som saknar eftervärmare.
Du återvinner värmen lika effektivt som med ett fullfjädrat FTX-aggregat men vintertid kan tilluften kännas lite kalldragig pga avsaknaden av eftervärmare.
Komplettera med radiatorer för värmen.
I ett garage skulle det vara en enkel, ekonomisk och bra lösning för att ordna god luftväxling.

Den här Lossnay-manicken, är den utrustad med hygrostat så att den kickar igång när
luftfuktigheten överstiger inställd nivå?

Njä, det tror jag inte. Det är rätt simpel styrning av typen hel, halvfart eller avstängd.
Den är väl mest tänkt för kontinuerlig drift men det kanske du inte behöver.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.