Hej
Jag skulle vilja ha någon oberoende som går igenom ventilationen i min villa, noterar brister och rekommenderar åtgärder. Är det en OVK jag bör göra? Vem kan jag vända mig till?
Med vänlig hälsning,
Peter
Jag skulle vilja ha någon oberoende som går igenom ventilationen i min villa, noterar brister och rekommenderar åtgärder. Är det en OVK jag bör göra? Vem kan jag vända mig till?
Med vänlig hälsning,
Peter
Återkommande Ovk görs ej i enfamiljshus. Däremot kan du anlita en besiktningsman med Ovk-behörighet för en besiktning av systemet.
Att tänka på är att besiktningen utförs mot det regelverk som gällde då anläggningen byggdes.
Bör inte ta mer än 2-3 timmar att gå igenom hela systemet, priset varierar beroende på ort. Allt från 500-1200/timme.
Vad har du för system? Ålder på systemet? Något speciellt du tycker funkar dåligt eftersom du vill ha en besiktning?
Skriv gärna mer info, jobbar med OVK besiktningar så kan säkert ge dig lite tips.
Att tänka på är att besiktningen utförs mot det regelverk som gällde då anläggningen byggdes.
Bör inte ta mer än 2-3 timmar att gå igenom hela systemet, priset varierar beroende på ort. Allt från 500-1200/timme.
Vad har du för system? Ålder på systemet? Något speciellt du tycker funkar dåligt eftersom du vill ha en besiktning?
Skriv gärna mer info, jobbar med OVK besiktningar så kan säkert ge dig lite tips.
Jag har en fläkt på utsidan av taket: en systemair TFSR160. Jag bor i ett hus med källare, entre- och övervåning där varje våning är cirka 80 kvm. Till TFSR160 går två kanaler, en från ventilationen och en annan från köket där det sitter en Franke F240 kökskåpa (med hjälpfläkt).
Det finns ett badrum på ovanvåningen som har en separat kanal till skorstenen, där sitter en hjälpfläkt som blåser ut luften från badrummet (se bild).
Jag tycker att badrumsventilen i källaren har dåligt drag. Jag skulle också vilja att nägon kontrollerar om ventilationen är bra och om så inte är fallet berätta vad jag bör göra.
Det finns ett badrum på ovanvåningen som har en separat kanal till skorstenen, där sitter en hjälpfläkt som blåser ut luften från badrummet (se bild).
Jag tycker att badrumsventilen i källaren har dåligt drag. Jag skulle också vilja att nägon kontrollerar om ventilationen är bra och om så inte är fallet berätta vad jag bör göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Takfläkten ska klara ventilera den ytan, om du inte har orimligt höga tryckfall.peter_sweden skrev:Jag har en fläkt på utsidan av taket: en systemair TFSR160. Jag bor i ett hus med källare, entre- och övervåning där varje våning är cirka 80 kvm. Till TFSR160 går två kanaler, en från ventilationen och en annan från köket där det sitter en Franke F240 kökskåpa (med hjälpfläkt).
[bild]
Däremot behöver fläkten gå på fullvarv för att klara allmänventilation. Det ger ingen extrakapacitet för att klara av att skapa tillräckligt undertryck i övriga kanalsystemet när köksfläkten starta. Risken då är att matoset trycks bakvägen ut i övriga ventiler.
Paxfläkten på ovanvåningen, går den kontinuerligt? Den bör gå iaf på lågvarv så länge takfläkten är igång.
Att det är dåligt drag i källaren beror på att det är längst från fläkten, detta åtgärdas genom injustering.
Ventiler nära fläkten stryps och långt bort öppnas(kortfattat).
Kan vara väldigt stora strypningar i kanalsystemet med. Är dragningen till källaren gjord med mycket böjar eller mindre dimension?
Hur har du det med friskluftsventiler?
Köksfläkten är en alliancefläkt som styr takfläkten om jag förstått det rätt. Ju högre varv på köksfläkten desto högre effekt på takfläkten.
Köksfläkten har även läget forcerad ventilation. Om jag förstått rätt går då takfläkten på maxeffekt. Ska köksfläkten stå i det läget hela tiden eller bara efter dusch i badrummet i källaren?
Jag får återkomma ang rördimensioner men det är en del böjar.
Det finns ingen friskluftsventil i badrummet.
Köksfläkten har även läget forcerad ventilation. Om jag förstått rätt går då takfläkten på maxeffekt. Ska köksfläkten stå i det läget hela tiden eller bara efter dusch i badrummet i källaren?
Det stämmer bra med alliancefläkten.peter_sweden skrev:Köksfläkten är en alliancefläkt som styr takfläkten om jag förstått det rätt. Ju högre varv på köksfläkten desto högre effekt på takfläkten.
Jag utgick från 0,35 l/s/m2 gånger boytan(inkl.källare)
Detta flödet klarar din takfläkt på maxfart vid 150pa tryckfall. Tryckfallet beror på hur kanlsystemet är byggt, du kan ha lägre eller högre.
Jag tycker du provar att köra köksfläkten forcerad efter dusch, i övrigt i läge normal.
Har du något protokoll över luftflöden?
Känns inomhusklimatet bra eller känns det instängt och dålig luft?
Friskluftsventiler ska sitta i "rena" rum som sov och vardagsrum. Ej i bad/kök
Men det bästa är förstås om du kan få dit en ventilationstekniker som kan mäta och justera luftflöden samt se över anläggningen.
på ett så litet F-system ska det ta Max 2 timmar + ev resor så ska inte bli särskilt dyrt.
TFSR160 är lite för liten/klen fläkt för ditt hus när man kör den på lågfarten.
Det går att ändra varvtalet/spänningen i Alliance-kåpan för lägsta läget på fläkten, men det borde varit en TFSR200 fläkt istället.
Det går att ändra varvtalet/spänningen i Alliance-kåpan för lägsta läget på fläkten, men det borde varit en TFSR200 fläkt istället.
Vi lät göra en genomgång av vår ventilation i våras, egentligen inte så mycket för att vi tyckte det verkade vara något fel på den, utan snarare för att vi (med rätta visade det sig) misstänkte att den aldrig var rengjord sedan huset byggdes 1976....
Det var centimetertjockt med damm och annat skräp i rören, vilket helt klart minskade ventilationens effektivitet, och efter rengörning justerade han in utsugen - det visade sig att tallriksventilerna i badrummet och toaletten var helt fel inställda så det sögs in för lite luft via dem, och majoriteten av luften sögs ut via alliancefläkten i köket.
Märkte en avsevärd förändring efteråt, trots att vi inte hade problem innan, det blev friskare luft i badrummet och det immar igen mindre.
Det var centimetertjockt med damm och annat skräp i rören, vilket helt klart minskade ventilationens effektivitet, och efter rengörning justerade han in utsugen - det visade sig att tallriksventilerna i badrummet och toaletten var helt fel inställda så det sögs in för lite luft via dem, och majoriteten av luften sögs ut via alliancefläkten i köket.
Märkte en avsevärd förändring efteråt, trots att vi inte hade problem innan, det blev friskare luft i badrummet och det immar igen mindre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden