11 362 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Förslag på ventilation i större garage,
Det var rätt finurligt Tobbe! Jag vill ha något som sköter sig helt själv, utan knappar osv.
Kommer också ha rörelsedeckare till belysningen och en badrumsfläkt eller ännu hellre en sån där "miniFTX" kunde ju gå när belysningen går..
Såhär kommer det se ut ungefär. Rummet i garaget är ett förråd/pannrum som blir ca. 250cm högt så det får plats kompressor osv. ovanpå. Hur skulle ni placerat ventiler och eventuellt aggregat?
Uppåt och åt vänster på ritningen är mot baksidan av tomten och där vore det ju såklart bäst om fula skyddshuvar osv. hamnade. Åt höger på ritningen går det med.

Kommer också ha rörelsedeckare till belysningen och en badrumsfläkt eller ännu hellre en sån där "miniFTX" kunde ju gå när belysningen går..
Såhär kommer det se ut ungefär. Rummet i garaget är ett förråd/pannrum som blir ca. 250cm högt så det får plats kompressor osv. ovanpå. Hur skulle ni placerat ventiler och eventuellt aggregat?
Uppåt och åt vänster på ritningen är mot baksidan av tomten och där vore det ju såklart bäst om fula skyddshuvar osv. hamnade. Åt höger på ritningen går det med.

Nu när du säger det, jag håller med, det ska inte behövas någon knapp.
I mitt fall vill jag egentligen bara ventilera bort avgaser samt när det är jättemycket fukt. Jag skulle kunna sätta en rörelsesensor som bara ser garageportarna så går den igång då.
Jag vill nog inte ventilera bara för att jag är i garaget, men vill jag ha extra för att jag är där och mecar så kan jag väl gå och vinka åt rörelsesensorn som sitter i taket någonstans så går den väl i 10 min eller nåt.
Jag tror, om man är energinörd att man ska vara försiktig med att planera in kontinuerlig ventilation i utrymmen som "inte används".
Jag har inga bra tips på placering, annat än att jag tror att frånluften ska vara hellre nära bilarna än i andra änden.
I mitt fall vill jag egentligen bara ventilera bort avgaser samt när det är jättemycket fukt. Jag skulle kunna sätta en rörelsesensor som bara ser garageportarna så går den igång då.
Jag tror, om man är energinörd att man ska vara försiktig med att planera in kontinuerlig ventilation i utrymmen som "inte används".
Jag har inga bra tips på placering, annat än att jag tror att frånluften ska vara hellre nära bilarna än i andra änden.
Vad för tillufts ch frånluftventiler skall man köpa då tro? det är ju en djungel även dehär
Skulle behöva få dit det snart, det skulle garaget må bra av.
http://www.bauhaus.se/fresh-s100ht-timer-fuktstyrnin.html#full-description Kunde vara något kanske?
http://www.bauhaus.se/fresh-s100ht-timer-fuktstyrnin.html#full-description Kunde vara något kanske?
Redigerat:
Jag skulle köra en Munters avfuktare. Då behöver du inte ha så varmt i garaget och ändå utan fuktproblem. Ring Munters och bolla idén med dem ,de är kunniga på detta område.lycka till
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden