Det var rätt finurligt Tobbe! Jag vill ha något som sköter sig helt själv, utan knappar osv.
Kommer också ha rörelsedeckare till belysningen och en badrumsfläkt eller ännu hellre en sån där "miniFTX" kunde ju gå när belysningen går..

Såhär kommer det se ut ungefär. Rummet i garaget är ett förråd/pannrum som blir ca. 250cm högt så det får plats kompressor osv. ovanpå. Hur skulle ni placerat ventiler och eventuellt aggregat?
Uppåt och åt vänster på ritningen är mot baksidan av tomten och där vore det ju såklart bäst om fula skyddshuvar osv. hamnade. Åt höger på ritningen går det med.
garage%20tom_zpsl9ruivsp.jpg

Nu när du säger det, jag håller med, det ska inte behövas någon knapp.
I mitt fall vill jag egentligen bara ventilera bort avgaser samt när det är jättemycket fukt. Jag skulle kunna sätta en rörelsesensor som bara ser garageportarna så går den igång då. :) Jag vill nog inte ventilera bara för att jag är i garaget, men vill jag ha extra för att jag är där och mecar så kan jag väl gå och vinka åt rörelsesensorn som sitter i taket någonstans så går den väl i 10 min eller nåt.

Jag tror, om man är energinörd att man ska vara försiktig med att planera in kontinuerlig ventilation i utrymmen som "inte används".

Jag har inga bra tips på placering, annat än att jag tror att frånluften ska vara hellre nära bilarna än i andra änden.

• Gilla
TheoT
  • Laddar…
Tilluft in i pannrummet "lågt vänster", med överluft till garaget, och sedan avluft till höger, innersta hörnet.
Det tror jag på...

Jo det borde ju vara ett enkelt sätt att få med "pannrummet" på samma gång.

Mini FTXen då, vart sätter jag den bäst? Mitt på långsidan mitt mot portarna tänker jag, men det är kanske dumt..

TheoT skrev:
Jo det borde ju vara ett enkelt sätt att få med "pannrummet" på samma gång.

Mini FTXen då, vart sätter jag den bäst? Mitt på långsidan mitt mot portarna tänker jag, men det är kanske dumt..
Mitt på långsidan låter förträffligt för ITX:en, bra blandning av luften...

Jag skulle köra en Munters avfuktare. Då behöver du inte ha så varmt i garaget och ändå utan fuktproblem. Ring Munters och bolla idén med dem ,de är kunniga på detta område.lycka till

B
Hur har det gått?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.