Hej

Jag har under våren/sommaren byggt ett lösvirkesgarage. Det börjar ta sig och just nu är det plastat och isolerat i väggar och tak, inga skivor är satta än. Ventilationen är ett stort frågetecken men jag tänkte att här kanske hjälp finns att få.

Lite specar..

Betongplatta på mark med golvvärme 13x10m, så lite mindre än 130 kvadrat inuti alltså.
Stomme 195x45
350cm takhöjd inne
195mm isolering i väggar
400mm lösull i taket
Thermia Bergvärmepump i garaget, kulvert till hus.
totalt 6 st 10x13 fönster
Planen är att hålla 10-18 grader vintertid, det kommer att svetsas osv. i garaget och en separat utsugsfläkt kommer att finnas.

Men som sagt typ av ventilation har jag inte klart för mig. Hur lång återbetalningstid kan det bli på en enkel FTX anläggning?

Alla förslag är välkomna!

MVH Theo

Trevligt garage du har på gång, 3,5 i tak, 130 kvm och svets...
Travers?

Jag antar att du inte arbetar där kontinuerligt, utan mer nån kväll i veckan samt nåt ryck på helgen.

Jag skulle satsa på självdrag, lågt placerad tilluft en ena änden och högt placerad frånluft i andra.
Förmodligen två ventiler av vardera pga storleken.

Ingen travers, men annars prickade du in användningen helt rätt.

Ja det är ju en ruskigt enkel lösning förstås.
Jag har nog snöat in lite väl i att göra allt så effektivt som möjligt, men känns dumt på något vis att fixa sviindyr (investeringen) uppvärmning av huset + ftx och sen bara kasta ut värmen i garaget:)

Jag var inne på samma tankegångar när jag funderade över mitt FTX-system (som iof inte är realiserat än). Jag satt och funderade över brandspjäll och liknande innan jag nyktrade till.

I huset har du FTX pga det stora ventilationsbehovet i bostaden.
Dit räknas ju inte garaget, så där kommer du inte heller ha i närheten av samma flöde med självdrag (du tänker ju dessutom inte ha full inomhustemp, vilket bidrar till långsamt flöde).
Alltså blir inte heller energiförlusten så värst allvarlig.

Skulle du uppleva att luften blir dålig i garaget efter en långhelg med dygnetruntmeckande går det ju att sätta in frånluftsfläktar på frånluftsventilerna i framtiden. Väljer du fuktstyrda går det bra att tina av en bil eller två på vintern utan att få problem med fukt.

Kan vara idé att förbereda el för såna fläktar redan nu...

• Gilla
TheoT och 1 till
  • Laddar…
Låter väldigt vettigt det du skriver. Det är hög tid nu att förbereda el till det i så fall. Är ju ett jäkligt billigt alternativ att börja med och funkar det dåligt av någon anledning så är det väldigt lätt att bygga dit något annat. Tack för förslagen.

Edit. Är det 2+2 100mm ventiler du tänker dig som lagom i det här fallet?

Någon som tycker något annat?

Redigerat:
Vill inte frugan ha dej inne ;-) hur lyckades du motivera kostnaden för det garaget *lol*

Billigast är helt klart självdrag...
Men ett litet kryddhylleaggrgat kostar inte speciellt mycket..
Jag skulle ta en plattis växlade av mot eller körs typ, inte roterande då dom e meckiga att rengöra (även om man kör med filter så....)
Ska du ha ett nytt aggregat går det på 18-25k plus ventrör..... men ja vad säger kraven? Inte mycket faktiskt...

Jag hade nog kör på enkel lösning med typ Panasonic vl-100 för runt 6-7k då återvinner man 70-80%
Men man får passa sig lite med fukten om det är för kallt...

• Gilla
TheoT
  • Laddar…
1,8 l/s/m2 om det är en arbetsplats/offentligt garage tydligen.
http://senseair.se/wp-content/uploads/2011/08/S-TN-021.pdf
Cirka halva det vilket beräkningen ovan kom fram till är nog inte helt fel, kanske i överkant.

Kan man tänka så här kanske: 1,8 l/s/m2 är lämpligt riktvärde för forcerad ventilation (fallet med frånluftsfläktarna). Den körs då personer vistas längre tid i rummet. För generell ventilation över tid (då ingen person är i rummet och fordon är avslagna) kan kanske 1,8/4=0,45 l/s/m2 vara lämpligt riktvärde.

Nu svamlar jag dock långt utanför mitt kompetensområde, någon ventingenjör/entrepenör som läser?

Japp, läser :-)
För bostad är grund 0,35l/s m2 (när man är där)och det är inte tal om offentligt garage / arbetsplats vad jag läst mej till.
För att bara hålla en grundventilation när man inte är där räcker det med halva grundflöden...

Så en lösning som tex självdrag och en närvaro styrd fläkt eller typ aggregatet tidigare jämt räcker..

• Gilla
GeBe
  • Laddar…
Rigor skrev:
Japp, läser :-)
:D
Jag vimsade ihop 1,8 till att grundflöde i en bostad skulle vara 3,5.
1,8 är ju ORDENTLIGT mer än 0,35, vilket betyder att min förra länk är helt ovidkommande!

Mitsubishi Electric VL100U5-E var ju en trevlig manick fanns för 5400kr såg jag, Och den kommer räcka till?

Vart placerar man en sån lämpligast? mitt på ena långsidan kanske`?

Intressant detta:)

Den ger 29,44 l/s på hög inställning, vilket innebär 0,23 l/s/m2, vilket är 65% av normen i bostadsyta, så rimligen ja, den räcker.
Inställning låg då ingen är i garaget och inställning hög när man arbetar kanske.
Låg innebär 0,13 l/s/m2, 37% av normen för bostad.

• Gilla
TheoT
  • Laddar…
Eller så kör man den via belysningen(närvaro) och tar självdrag på resten... Dock skulle man kunna sätta en fuktstyrning på den med.. är luften bara ok (fukt och emissioner) ska man helst inte ventilera alls om man ser ur kostnadsperspektiv..

• Gilla
GeBe
  • Laddar…
Rigor skrev:
Eller så kör man den via belysningen(närvaro) och tar självdrag på resten... Dock skulle man kunna sätta en fuktstyrning på den med.. är luften bara ok (fukt och emissioner) ska man helst inte ventilera alls om man ser ur kostnadsperspektiv..
Självdrag för grund och miniFTX på belysning och fuktstyrning låter kanon tycker jag.
Skulle säga att du kan gå ner på 1*125 (en till, en från) för självdragsventilationen om du forcerar på detta sätt.

Jag bygger såhär i mitt garage, som är 8.7 x 12.5m, vilket är ungefär 100m2.

Vid garageportarna sätter jag en 100mm -ventil med en badrumsfläkt, med lite varierade inställningar. Planen är att den ska gå igång när man tänder lampan, men bara nästan, jag kommer dit snart.

I diagonala hörnet i rummet sätter jag en lika stor tilluftsventil. Så luften sugs diagonalt genom rummet och UT vid portarna, då jag tror att det är blötast där och att fukten sugs ut så nära som möjligt där den kom in, istället för att i onödan dras igenom hela rummet.

Jag kommer inte vara i garaget särskilt regelbundet. När jag inte använder bilen så gissar jag att det ofta går flera dagar emellan att jag tittar in där. Därför ser jag ingen poäng i ventilation som går hela tiden.

Så, jag tänker styra fläkten så att den går igång via en strömbrytare med återfjädring (tänk dimmer där knappen fjädrar tillbaka). Fläkten är inställd på att starta med belysningen, vilket vi alltså simulerar med den återfjädrande brytaren, som absolut inte styr belysningen i garaget, för det gör en rörelsesensor. Badrumsfläktar har normalt inställningen att de går i några minuter efter att man har släckt lampan, så planen är att man trycker till denna knapp som sitter bredvid entrén, varje gång man kliver i och ur bilen, så ventileras avgaserna och lite sånt bort.

Det är just nu min plan, men garaget är under uppbyggnad. :)
Troligen är fläkten också inställd på att gå igång vid hög fuktnivå.

Den får inte kopplas ihop med FTX:en, det förbjuder ventilationsfirman tydligt. Olika brandceller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.