Hej om man skall bygga ett litet utrymme för FTX aggregatet så man slipper krypa på vind osv för att byta filter, dvs att det skall vara lättarbetat, hur stort utrymme behöver man i så fall?

Kan detta utrymme vara i ett toalettutrymme?
 
N Nygge72 skrev:
Hej om man skall bygga ett litet utrymme för FTX aggregatet så man slipper krypa på vind osv för att byta filter, dvs att det skall vara lättarbetat, hur stort utrymme behöver man i så fall?

Kan detta utrymme vara i ett toalettutrymme?
FTX med roterande trumma skulle jag nog inte sätta på toa. Risken finns för lukt överslag på tilluften, skulle inte chansa i alla fall.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
FTX med roterande trumma skulle jag nog inte sätta på toa. Risken finns för lukt överslag på tilluften, skulle inte chansa i alla fall.
Förklara gärna närmare.
Bör man kanske även ge fan i frånluft från toaletter?
Är du på korståg igen?
 
  • Haha
Nygge72
  • Laddar…
Klart du kan ha det på toa om du vill, har plats, inte störs av ljudet och inte bryter mot några el-regler. Men du behöver kondensisolera de kalla kanalerna om du har aggregatet i varmt utrymme. Är toautrymmet även ett duschutrymme kan det ju bli lite extra känsligt med fukt. Se ut ett aggregat och kolla i installatörsmanualen hur stor plats du behöver för installation och service.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Anser att placeringen är olämplig finns ett antal virus som kan spridas via ventilation om det finns läckor i aggregat eller anslutningar ex. vinterkräksjukan
 
N Nygge72 skrev:
Hej om man skall bygga ett litet utrymme för FTX aggregatet så man slipper krypa på vind osv för att byta filter, dvs att det skall vara lättarbetat, hur stort utrymme behöver man i så fall?

Kan detta utrymme vara i ett toalettutrymme?
Du behöver kunna öppna dörrarna (skruva av om du har väldigt ont om plats) och sen behöver du ungefär en meter ryggningsavstånd för att kunna serva aggregatet. En meter är inte bekvämt, men det går.

Du kan använda toaletten om du vill och har plats. Ingen direkt skillnad mot andra utrymmen inomhus.

H Håbbe01 skrev:
Anser att placeringen är olämplig finns ett antal virus som kan spridas via ventilation om det finns läckor i aggregat eller anslutningar ex. vinterkräksjukan
Frånluftsdonet i badrummet drar in långt mycket mer luft än vad otätheter i kanalsystem eller aggregat gör, så jag förstår inte riktigt vad problemet skulle vara där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Antemoo och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Anser att placeringen är olämplig finns ett antal virus som kan spridas via ventilation om det finns läckor i aggregat eller anslutningar ex. vinterkräksjukan
Hermetiskt täta badrum utan ventilation är kanske grejen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.