P nildan skrev:
Gammal tråd, men hittade du bra butylgummi på tub? Planerar ett liknande jobb.
Jag tömde Rustas lager och Julas har jag för mig. Det enda viktiga är att det fäster på fet plast (åldersbeständig plast). Men i princip kan du köpa vadsomhelst i butylgummiväg

N Niclas33 skrev:
Har läst tråden med stort intresse, bra jobbat! Har resultatet hållit i sig?

Vi är i en lite liknande situation, fastän mildare. Vi har egentligen betongplatta på mark (oisolerad) men under garaget som är på våningsplan ca 0,5 är det en oventilerad krypgrund. och har en hel del markradon. I källaren 200-800 i vintras (mätt med airthings view) men i boytor mkt lägre: 30-100 i princip. Vi har FTX och dränerat i höstas.

Jag har nu (tror jag) identifierat krypgrunden som den största radonkällan. Har uppmätt uppemot 6000 becquerel i ett oventilerat garderobsutrymmet just intill, och med en lucka till, krypgrunden. Jag har inte mätt i själva krypgrunden ännu. Det finns också en lättare "källardoft" i källaren som i mkt kommer från krypgrunden. Fukten är inte katastrof i teknikrummet, kring 65 RF%.

Fnular nu på 4 alternativ.

1) Täta mot marken med plast. Det är betongplatta även i krypgrunden men jag antar att den läcker mer. Får då ner fukt och radon i luften i krypgrunden. Enda nackdel jag kommer på är ev ökad fuktbelastning i plattan, som kanske kan vandra? Efter dräneringen är det inga direkta fuktproblem i källaren.

2) Öppna upp så krypgrunden är ventilerad.

3) Sätta frånluftsfläkt på dräneringens inspektionsrör (såg att någon annan gjort så) för att ventilera ut markradon under plattan.

4) Skita i krypgrunden utan bara isolera mot huset så gott det går. Fogskum och tätningslister.

Någon annan som varit i liknande situation som har några kloka idéer?
Ja, det har hållit i sig. Ligger på snitt 60 i år. Fåtal tillfällen kan det gå upp över 100 men det är sällan och väldigt tillfälligt. Jag kollar 1-2 ggr per år genom att gå ner och inspektera. Kollar ändå vattenläckage och annat så det är lika bra. Har givetvis radonmätaren som visar värden också.

I ditt fall hade jag bara satt en simpel fläkt och fläktat ut luft från dräneringen för att testa. Täta uppåt mot hus är väl aldrig fel men de hade jag inte börjat med. Även om det är kul att leka med fogskum finns det ännu roligare saker att dona med.

Ibland tror man att radonkällan är enorm bara för att värdet är högt men så behöver det inte vara. Det räcker ju med luft som inte byts ut.

Jag tror inte fukten i plattan skulle vandra på det sättet men det är alltid bra att undvika åtgärder som löser ett problem och ev. Skapar ett annat.

Enda problemet jag fått är att putsen på utsidan av krypgrunden släppt runt fläktventilerna som pumpar ut luft. Det blir kondens och sätter sig i putsen på vägen ut. Jag ska byta till plast och dra ut utblåsen en liten bit så kondens och fuktig luft inte släpps iväg exakt på putsen. Det är metall idag.

Alternativ 4 bör du undvika. Doften skulle bli rätt jobbig efter några veckor... ;).

/nöden har ingen lag

Edit: om inte fläkten i dräneringen biter hade jag satt den i krypgrunden och ventilerat ut luft där. Skapat ett litet undertryck helt enkelt.

Redigerat:
  • Gilla
Niclas33
  • Laddar…
N
Tack!! Återkommer när jag kommit igång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.