Tittar just nu på protokollet från senaste funktionskontrollen av ventilationssystemet gjord år 2020 i vår brf.

Lärde mig att de som gör OVK mäter frånluftsflöde.
I protokollet står ett cirkavärde av frånluftsflöde i liter&/sekund i kök, badrum etc. Där luften går ut. Markerat med ⭕️på planritningen nedan.

Ett rum hos oss har frånluftsventil på väggen då det varit ett kök. Återfinns även en ventil ovanför dörren till det rummet.

Vad säger siffrorna? Bra? Dåligt?

Om man jämför en grannes och min lgh så hade t ex:
Köket hos grannen siffran 16.
Köket här hade -12.

Hoppas på svar.

Mvh Annelie
 
  • Protokoll för luftflödeskontroll från 2020-10-27, med siffror för kök, badrum och sovrum i lägenheter, inklusive noteringar om ventilationsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av lägenhet med markerade frånluftsventiler i sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Siffrorna ska jämföras med projekterat flöde, det ska alltså finns en ventilationsritning som anger vad flödet ska vara vid varje ventil. Det är bra om det ligger nära projekterat flöde och dåligt och det inte gör det. Om det ligger långt ifrån projekterat flöde så ska det anmärkas på det i OVK.

Projekterat flöde brukar vara ungefär samma i de flesta hus eftersom det finns en gemensam referenslitteratur för ventilationsbranchen: 0,35l/s/m2. Har du t ex en lägenhet på 60 kvm borde således flödet vara minst 21 l/s. Men jag har för mig att det finns standardflöden för enskilda kök, badrum, förråd, rum o s v som man projekterar efter.

Om det är ett äldre hus så rör det sig ofta om självdrag som frånluft. Luftflödet varierar med årstiden, vindsriktning och temperaturen ute. T ex kan det stå nästan helt stilla i kanalerna sommar och höst medan det kan dra på bra om det blir -25 grader C ute p g a temperaturdifferentialen. Av det skälet brukar man glöra OVK när det är kallt ute och det är egentligen ingen större idé att mäta luftflödet vid kontrollen eftersom det varierar så. Istället kollar man bara att kanalen inte är blockerad eller igengeggat.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men jag har för mig att det finns standardflöden för enskilda kök, badrum, förråd, rum o s v som man projekterar efter.
15 l/s badrum
10 l/s kök, tvättstuga, toalett
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Köket här hade -12.
Jag vet inte alls. Men kan det betyda att flödet går åt fel håll?
Alltså att det är tilluft i köket i stället för frånluft.

I sovrum ska det vara tilluft och inte frånluft.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det inte en "tilde" i protokollet alltså ett tecken för ungefär 12 l/s?

Tecknet "~12" mot gul bakgrund, där "~" symboliserar cirka 12.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte en "tilde" i protokollet alltså ett tecken för ungefär 12 l/s?

[bild]
Hej
Inte vad jag ser.
Första gången jag ser ett sådant protokoll.
Kan skicka pdf-en?

Ska det stå ett datum där det är rödmarkerat eller inte ett måste? Ny bild.
 
  • Besiktningsprotokoll med datum för besiktning, undertecknat. Förra besiktningen rödmarkerad, nästa besiktning ljusmarkerad med datum 2026-10-27.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är nog så att det företag föreningen har köpt tjänsten att göra en OVK av inte vet när förra OVKn skedde. Därav inget ifyllt vid "Förra besiktn"
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Huset är byggt 1960.
 
  • Ett aggregatprotokoll med detaljer om fläkt och motordata, inklusive driftinformation och specifikationer, signerat Krister Johansson den 27 oktober 2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett aggregatprotokoll för ett ventilationssystem med specifikationer och tekniska data från en inspektion daterad 2020-10-27.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Aggregatprotokoll för ventilation med data om fläkttyp, varvtal, motorstyrka och filter; daterat 2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll för ventilationskontroll från 2019, med systemdetaljer och besiktningsdatum 2020 och 2026.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll för ett hus byggt 1960, med ventilationskontroll och anmärkningar om saknade ritningar och ventiler bakom inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll för ventilationssystem i byggnad med byggår 1960, inklusive besiktningsresultat och allmänt omdöme från Svenska ventilationsgruppen AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Här kan du läsa att det saknas ritningar och projekteringsunderlag för ventilationen. D v s föreningen har inte försett OVK-firman med detta nödvändiga material så de famlar i blindo - de har inget att jämföra med.

Tabell visar olika handlingar där "Ritningar" och "Proj. värden/utförandeprotokoll" saknas, relaterat till ventilationsprojekt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här kan du läsa att det saknas ritningar och projekteringsunderlag för ventilationen. D v s föreningen har inte försett OVK-firman med detta nödvändiga material så de famlar i blindo - de har inget att jämföra med.

[bild]
Någonting är jätteskumt?

Det finns årsredovisningar från 2011 på bostadsrättsföreningens hemsida.

Där står det att OVK gjorts 2012/2013 följt av 2019/2000 och säkert var sjätte år därefter. Inte kollat längre än så.

Protokollen ska skickas in till Stadsbyggnadskontoret. Kontaktade dem.

De har ett enda protokoll.

Det första.

Från 1997.
 
Claes Sörmland
Företagen som är aktiva på OVK-sidan i Stockholm är lite hej svejs. Jag vet från egen erfarenhet att de inte alltid skickar in protokollet till Stadsbyggnadskontoret. Om då BRFens styrelse inte inser att de måste göra det jobbet så försvinner protokollet i någon styrelseledamots emailinbox.
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om då BRFens styrelse inte inser att de måste göra det jobbet så försvinner protokollet i någon styrelseledamots emailinbox.
Enligt plan- och byggförordningen skall utföraren skicka in protokollet, så det är ju inte heller fastighetsägarens jobb.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Superbra att få veta det!
Intressant! Tack för all lärdom du delar med dig. Tacksam.

Går det att få tag i ventilationritningar?
Får skriva till Styrelsen och be få se protokollet för 2016 för att få tag i Projekteringsunderlag. De kommer svara: ”Vad ska du med det till?”
Hoppas de sparat dem. Det måste de väl?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog så att det företag föreningen har köpt tjänsten att göra en OVK av inte vet när förra OVKn skedde. Därav inget ifyllt vid "Förra besiktn"
Det finns väl hos kommun dit prokoll också skall skickas. Lag sedan 1991
Vår första besiktning är gjord 2017-10-10. Finns inga tidigare protokoll. Upplever att många struntar i beskrivningen. Inget händer ju
 
Claes Sörmland
Piffy Piffy skrev:
Det finns väl hos kommun dit prokoll också skall skickas. Lag sedan 1991
Vår första besiktning är gjord 2017-10-10. Finns inga tidigare protokoll. Upplever att många struntar i beskrivningen. Inget händer ju
Min erfarenhet från Stockholm stad är att OVK-firmorna inte skickar in protokollet till kommunen som de ska. De hittar istället på en massa anmärkningar och försöker sälja ventilationsarbete. Deras försäljningstrick är att lura fastighetsägaren att protokollet ska vara rent när det skickas in. Men det är falskt.

T ex Stockholm stad har ingen aktiv tillsyn avseende OVK vet vi här på BH. Och det kanske inte är så konstigt med tanke på att varje hus har anmärkningar från stort till framförallt smått, inte minst p g a anala regler och en oseriös OVK-bransch.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet från Stockholm stad är att OVK-firmorna inte skickar in protokollet till kommunen som de ska. De hittar istället på en massa anmärkningar och försöker sälja ventilationsarbete. Deras försäljningstrick är att lura fastighetsägaren att protokollet ska vara rent när det skickas in. Men det är falskt.

T ex Stockholm stad har ingen aktiv tillsyn avseende OVK vet vi här på BH. Och det kanske inte är så konstigt med tanke på att varje hus har anmärkningar från stort till framförallt smått, inte minst p g a anala regler och en oseriös OVK-bransch.
Att OVK-branschen är oseriös håller jag med om.
Hos oss 2017-10-10 blev 53 lgh godkända. Sista som blev gjord 2024-12-11 då fick 51 lgh att man hade fel ventilationsdon i badrum. Alla med fel ventilationsdon fick själva bekosta att rätt blev monterat. Kommunerna tycks inte bry sig hellre om OVK besiktning sköts rätt... Verkar vara samma när det gäller Radonmätning. I vår fastighet från 1959 finns inga gjorda mätningar. 2024.09 fick man uppmaning att gör en. Tror man gör den under 2 månaderna. Bör göras mellan okt----mars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.