Tittar just nu på protokollet från senaste funktionskontrollen av ventilationssystemet gjord år 2020 i vår brf.
Lärde mig att de som gör OVK mäter frånluftsflöde.
I protokollet står ett cirkavärde av frånluftsflöde i liter&/sekund i kök, badrum etc. Där luften går ut. Markerat med ⭕️på planritningen nedan.
Ett rum hos oss har frånluftsventil på väggen då det varit ett kök. Återfinns även en ventil ovanför dörren till det rummet.
Vad säger siffrorna? Bra? Dåligt?
Om man jämför en grannes och min lgh så hade t ex:
Köket hos grannen siffran 16.
Köket här hade -12.
Hoppas på svar.
Mvh Annelie
Lärde mig att de som gör OVK mäter frånluftsflöde.
I protokollet står ett cirkavärde av frånluftsflöde i liter&/sekund i kök, badrum etc. Där luften går ut. Markerat med ⭕️på planritningen nedan.
Ett rum hos oss har frånluftsventil på väggen då det varit ett kök. Återfinns även en ventil ovanför dörren till det rummet.
Vad säger siffrorna? Bra? Dåligt?
Om man jämför en grannes och min lgh så hade t ex:
Köket hos grannen siffran 16.
Köket här hade -12.
Hoppas på svar.
Mvh Annelie
Redigerat:
Siffrorna ska jämföras med projekterat flöde, det ska alltså finns en ventilationsritning som anger vad flödet ska vara vid varje ventil. Det är bra om det ligger nära projekterat flöde och dåligt och det inte gör det. Om det ligger långt ifrån projekterat flöde så ska det anmärkas på det i OVK.
Projekterat flöde brukar vara ungefär samma i de flesta hus eftersom det finns en gemensam referenslitteratur för ventilationsbranchen: 0,35l/s/m2. Har du t ex en lägenhet på 60 kvm borde således flödet vara minst 21 l/s. Men jag har för mig att det finns standardflöden för enskilda kök, badrum, förråd, rum o s v som man projekterar efter.
Om det är ett äldre hus så rör det sig ofta om självdrag som frånluft. Luftflödet varierar med årstiden, vindsriktning och temperaturen ute. T ex kan det stå nästan helt stilla i kanalerna sommar och höst medan det kan dra på bra om det blir -25 grader C ute p g a temperaturdifferentialen. Av det skälet brukar man glöra OVK när det är kallt ute och det är egentligen ingen större idé att mäta luftflödet vid kontrollen eftersom det varierar så. Istället kollar man bara att kanalen inte är blockerad eller igengeggat.
Projekterat flöde brukar vara ungefär samma i de flesta hus eftersom det finns en gemensam referenslitteratur för ventilationsbranchen: 0,35l/s/m2. Har du t ex en lägenhet på 60 kvm borde således flödet vara minst 21 l/s. Men jag har för mig att det finns standardflöden för enskilda kök, badrum, förråd, rum o s v som man projekterar efter.
Om det är ett äldre hus så rör det sig ofta om självdrag som frånluft. Luftflödet varierar med årstiden, vindsriktning och temperaturen ute. T ex kan det stå nästan helt stilla i kanalerna sommar och höst medan det kan dra på bra om det blir -25 grader C ute p g a temperaturdifferentialen. Av det skälet brukar man glöra OVK när det är kallt ute och det är egentligen ingen större idé att mäta luftflödet vid kontrollen eftersom det varierar så. Istället kollar man bara att kanalen inte är blockerad eller igengeggat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
15 l/s badrumClaes Sörmland skrev:
10 l/s kök, tvättstuga, toalett
Jag vet inte alls. Men kan det betyda att flödet går åt fel håll?AvsAnnelie skrev:
Alltså att det är tilluft i köket i stället för frånluft.
I sovrum ska det vara tilluft och inte frånluft.
HejClaes Sörmland skrev:
Inte vad jag ser.
Första gången jag ser ett sådant protokoll.
Kan skicka pdf-en?
Ska det stå ett datum där det är rödmarkerat eller inte ett måste? Ny bild.
Huset är byggt 1960.
Någonting är jätteskumt?Claes Sörmland skrev:
Det finns årsredovisningar från 2011 på bostadsrättsföreningens hemsida.
Där står det att OVK gjorts 2012/2013 följt av 2019/2000 och säkert var sjätte år därefter. Inte kollat längre än så.
Protokollen ska skickas in till Stadsbyggnadskontoret. Kontaktade dem.
De har ett enda protokoll.
Det första.
Från 1997.
Företagen som är aktiva på OVK-sidan i Stockholm är lite hej svejs. Jag vet från egen erfarenhet att de inte alltid skickar in protokollet till Stadsbyggnadskontoret. Om då BRFens styrelse inte inser att de måste göra det jobbet så försvinner protokollet i någon styrelseledamots emailinbox.
Superbra att få veta det!
Intressant! Tack för all lärdom du delar med dig. Tacksam.
Går det att få tag i ventilationritningar?
Får skriva till Styrelsen och be få se protokollet för 2016 för att få tag i Projekteringsunderlag. De kommer svara: ”Vad ska du med det till?”
Hoppas de sparat dem. Det måste de väl?
Intressant! Tack för all lärdom du delar med dig. Tacksam.
Går det att få tag i ventilationritningar?
Får skriva till Styrelsen och be få se protokollet för 2016 för att få tag i Projekteringsunderlag. De kommer svara: ”Vad ska du med det till?”
Hoppas de sparat dem. Det måste de väl?
Det finns väl hos kommun dit prokoll också skall skickas. Lag sedan 1991Claes Sörmland skrev:
Vår första besiktning är gjord 2017-10-10. Finns inga tidigare protokoll. Upplever att många struntar i beskrivningen. Inget händer ju
Min erfarenhet från Stockholm stad är att OVK-firmorna inte skickar in protokollet till kommunen som de ska. De hittar istället på en massa anmärkningar och försöker sälja ventilationsarbete. Deras försäljningstrick är att lura fastighetsägaren att protokollet ska vara rent när det skickas in. Men det är falskt.Piffy skrev:
T ex Stockholm stad har ingen aktiv tillsyn avseende OVK vet vi här på BH. Och det kanske inte är så konstigt med tanke på att varje hus har anmärkningar från stort till framförallt smått, inte minst p g a anala regler och en oseriös OVK-bransch.
Att OVK-branschen är oseriös håller jag med om.Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet från Stockholm stad är att OVK-firmorna inte skickar in protokollet till kommunen som de ska. De hittar istället på en massa anmärkningar och försöker sälja ventilationsarbete. Deras försäljningstrick är att lura fastighetsägaren att protokollet ska vara rent när det skickas in. Men det är falskt.
T ex Stockholm stad har ingen aktiv tillsyn avseende OVK vet vi här på BH. Och det kanske inte är så konstigt med tanke på att varje hus har anmärkningar från stort till framförallt smått, inte minst p g a anala regler och en oseriös OVK-bransch.
Hos oss 2017-10-10 blev 53 lgh godkända. Sista som blev gjord 2024-12-11 då fick 51 lgh att man hade fel ventilationsdon i badrum. Alla med fel ventilationsdon fick själva bekosta att rätt blev monterat. Kommunerna tycks inte bry sig hellre om OVK besiktning sköts rätt... Verkar vara samma när det gäller Radonmätning. I vår fastighet från 1959 finns inga gjorda mätningar. 2024.09 fick man uppmaning att gör en. Tror man gör den under 2 månaderna. Bör göras mellan okt----mars











