I
Hej,

I vår inredda källare har vi ventiler som ser ut såhär :

Ventilationshål i en källarvägg med ett måttband som visar 17x17 cm och korsformat galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet verkar vara i alla fall 17x17 cm vilket ställer till det lite nu när jag planerar sätta filterdel. Rören för filterdelar från Fresh är ju endast 10 cm i diameter, verkar inte finnas något annat, kan jag anta att det räcker i en villa med mekanisk frånluft? Eller behöver jag titta på något annat? Och hur viktigt är det att faktiskt ha ett rör där? Kan det räcka att bara sätta ny innerdel med filter?

Tilluft bör/ska det vara i "bra" rum som tex sovrum, vardagsrum, kontor, gillestuga.

Frånluft bör/ska det vara från "dåliga" rum som tex, kök, badrum, tvättstuga, förråd, klädkammare.

De flesta rum i en källare är normalt "dåliga" rum.

Hur många och vilken storlek på friskluftsdonen som behövs/räcker beror på storleken på bostaden samt vilken frånluftsmängd det är.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
Aha, var kanske otydlig men källaren har full höjd och är inredd, så även om det är en källare så räknar i alla fall vi det som en andra våning även om det rent tekniskt är biarea. Jag skulle anta att de flesta rummen i vår källare räknas som "bra" rum när det kommer till ventilation.

Huset har mekanisk frånluft, så den suger ut luften från bostaden både på entré- och källarplan och skickar sen ut det genom ventilationsrör på taket.

Entré plan har alla 100 mm ventilrör medan i källaren är det endast uthugget i väggarna för ventil och då är de som sagt runt 17x17 cm stora. Men egentligen tänker jag att det inte spelar någon roll om röret jag sätter in är 100 mm eller 150 mm i detta fallet.

Jag tror att på steg 2 som vi oftast kör den på så skickar den ut totalt 65 liter/s vilket är under standard för nybyggda hus men något över den äldre standarden.

Vi hittade filter på fyrkantigt ”ark” som man kan klippa till enligt egna mått. Skulle det gå att stoppa in i befintlig ventil?

Annars tänker jag att de där stora ventilerna kom till på den tiden då det var enbart självdrag, och att mindre kan funka om man har installerat någon sorts mekanisk frånluft. Men det är en ren gissning.

Ett problem med tilluft direkt utifrån i källaren är att man får in mycket fukt sommartid om ventilerna ligger nära marken där luften är som fuktigast.

I Ironside skrev:
Aha, var kanske otydlig men källaren har full höjd och är inredd, så även om det är en källare så räknar i alla fall vi det som en andra våning även om det rent tekniskt är biarea. Jag skulle anta att de flesta rummen i vår källare räknas som "bra" rum när det kommer till ventilation.
Vad används rummen till?
Det är främst det som styr om det "ska" vara tilluft eller frånluft.

Är det rum som man vistas längre tid i så "ska" det vara tilluft. Är det rum som man bara tillfälligt vistas i så "ska" det vara frånluft.

Ventilationen/luftflödena "ska" vara så att luften går från "rent utrymme" till "mindre rent utrymme" till "smutsigast utrymme".
Luften blir smutsig av textiler, gaser, mm. Gaser kan komma från människor, matlagning, byggmaterial (tex blåbetong), marken (tex genom sprickor/genomföringar i plattan).

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/ventilation/

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-byggregler/ventilation/luftkvalitet-inomhus/

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
Aha, får ta och läsa igenom det senare. Som sagt har vi rör som går centralt både vid entrén och i källaren som drar ut luften, så jag har utgått ifrån att alla ventiler i väggarna är tilluftsventiler, men jag kan ha missförstått.

I källaren har vi stängt vissa tilluftsventiler för att luften ska dras från rum som saknar frånluft. Detta är särskilt viktigt eftersom vi har ett visst radonpåslag på vissa platser. Till exempel hade vi en garderob med tilluft men utan frånluft, så där sågade jag upp en ventil i väggen till toaletten där det finns en frånluft och stängde tilluften i väggen på toaletten. På så sätt drar frånluften på toaletten in luft från tilluftsventilen i garderoben, vilket ger en cirkulation även där radonnivån är förhöjd. Man kan visserligen argumentera att radonet då sprids, men eftersom det är mycket flyktigt gör denna lösning att radonhalten sjunker avsevärt.

Det stora "spelsrummet" har ingen frånluft men flera tilluftsventiler. Frånluften finns istället i tre angränsande rum, till exempel tvättstugan, en annan garderob och ibland även toaletten när dörren inte är stängd.

Vi har haft både ventilationsfolk och radonexperter här som gått igenom systemet och justerat luftmängderna, och de menar att systemet är helt korrekt uppsatt. Frånluften drar luften från tilluftsventilerna i väggarna in till mitten av huset där det skickas ut genom taket.

Man får också tänka på att vissa regler som gäller idag inte nödvändigtvis kan tillämpas på äldre hus. Egentligen borde vi ha högre luftomsättning än vi har, men i en sådan konstruktion skulle det leda till rejält kalla inomhusmiljöer och mycket högre uppvärmningskostnader vintertid. Den nivå vi har ligger dock inom rimliga mått, sett till äldre byggnader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.