982 läst ·
8 svar
982 läst
8 svar
Klen luft/luft kyler hela huset.
Hej, tog en chansning trots viss avrådan i forum och köpte en Panasonic CZ25ZKE. Alltså en ganska klen variant. Men innerdelen hade rätt bredd så vi kunde ha den på väldigt strategisk plats. Vi har ett enplanshus på ca 160kvm H-form.
Denna som kallas för svag kyler hela huset. Även under Värmeböljan i Juli. Många stora fönster i söderläge och altandörr som är öppen för ofta med barn som springer.
Det handlar inte om att frysa ner huset till kylbox utan att sänka hög temp, vi har haft max 24C i bortre delen från aggregatet och 21,5 närmast. Det var när det kokade som värst. Andra somrar hade innnertemp här gått upp mot 26-29 grader som stannar över kväll och natt.
Så denna luft-luft kallas för svag på forum och det pratas om att de behöver mycket starkare aggregat för att orka kyla hus. Men vi har ju haft det toppen, bara låta den jobba dag och natt, väldigt tyst och hela huset bra temp trots svårt form att kyla. Så jag undrar varför så många på forum säger att man ska dimensionera större, varför och för vem? Äldre hus är ju sämre isolerade, men har ofta inte heller så stora och många fönster.
Denna som kallas för svag kyler hela huset. Även under Värmeböljan i Juli. Många stora fönster i söderläge och altandörr som är öppen för ofta med barn som springer.
Det handlar inte om att frysa ner huset till kylbox utan att sänka hög temp, vi har haft max 24C i bortre delen från aggregatet och 21,5 närmast. Det var när det kokade som värst. Andra somrar hade innnertemp här gått upp mot 26-29 grader som stannar över kväll och natt.
Så denna luft-luft kallas för svag på forum och det pratas om att de behöver mycket starkare aggregat för att orka kyla hus. Men vi har ju haft det toppen, bara låta den jobba dag och natt, väldigt tyst och hela huset bra temp trots svårt form att kyla. Så jag undrar varför så många på forum säger att man ska dimensionera större, varför och för vem? Äldre hus är ju sämre isolerade, men har ofta inte heller så stora och många fönster.
Bra info! Lägg gärna till mer ang yta, övergripande planlösning och läget för enheten. Vi vill också ha en inför nästa år, men har svårt att hitta alternativ som får plats.
Har också LLVP i 2,5 kW/9000 BTU i designade effektnivån och i jämförelse med portabla AC så de enormt effektiva och man skall inte ens fundera i att jämföra effektsiffrorna som man ser på portabla AC för att bedöma 'hur mycket det kyler' när man har LLVP i AC-drift på motsvarande kylkapacitet på pappret
Som allra varmast så drog anläggningen ca 230 Watt med bra klimat inomhus (ca 25 grader C när det var mer än +30 grader C utomhus och med solinstrålning i fönster, 60 kvadratmeter, öppen plan) och dessa maskiner kan lätt köra över 700 Watt på kompressorn - med andra ord nyttjade jag som mest ungefär halva potentiella märkeffekt i kyla...
Som allra varmast så drog anläggningen ca 230 Watt med bra klimat inomhus (ca 25 grader C när det var mer än +30 grader C utomhus och med solinstrålning i fönster, 60 kvadratmeter, öppen plan) och dessa maskiner kan lätt köra över 700 Watt på kompressorn - med andra ord nyttjade jag som mest ungefär halva potentiella märkeffekt i kyla...
Som det står ovan precis under 160kvm. H-form på huset. Det som ligger längst från och bli minst avkylt är vårt master-bedroom med wc och wic. Men det är allt i norrläge och med dörren öppen mot resterande hus blir det ändå ok klimat. Skulle vi få sommar 2018 och det inte går hålla nere tempen i andra ändan av huset så sover vi några veckor i de mindre sovrummen nära AC. Men som sagt, jag gick mycket på placeringen, i H-huset sitter den så att i princip alla husets rum är i linje. De stora öppna ytorna kyls bra en bit bort och sovrummen som inte ligger i linjen är angränsande till allrummet där den sitter och då fungerar det rätt bra med kylningen fast det inte blåser rakt in i rummen.E emjeysimone skrev:
Har precis samma erfarenhet, men vi låg lite lägre i inomhustemp. Kommer köra den i vinter för att komplettera FLVP och stänga elpatronen. Behöver vara riktigt kallt för att det inte ska fungera då vi även eldar en del.X xxargs skrev:Har också LLVP i 2,5 kW/9000 BTU i designade effektnivån och i jämförelse med portabla AC så de enormt effektiva och man skall inte ens fundera i att jämföra effektsiffrorna som man ser på portabla AC för att bedöma 'hur mycket det kyler' när man har LLVP i AC-drift på motsvarande kylkapacitet på pappret
Ja många räknar på hur många watt som krävs per kvadratmeter. Men vi som har provat vet ju vad som fungerar.
Vi har haft våran Panasonic HZ9 i 8år nu. Den kyler med enkelhet vår nedervåning på 100m². Förbrukningen brukar ligga på 200-300W/h dagtid och under 100W på natten, om det är riktigt varmt alltså.
Den mobila AC vi hade förbrukade ca 900W och kylde knappt sovrummet 😂
Kul med bra grejer! 👍🏻
Vi har haft våran Panasonic HZ9 i 8år nu. Den kyler med enkelhet vår nedervåning på 100m². Förbrukningen brukar ligga på 200-300W/h dagtid och under 100W på natten, om det är riktigt varmt alltså.
Den mobila AC vi hade förbrukade ca 900W och kylde knappt sovrummet 😂
Kul med bra grejer! 👍🏻
Sedan är det också var man sätter ribban i hur kallt man vill ha gentemot utomhustemperatur, 24-25 grader C är komfortzonen för mig, vilket också lindrar kraven i hur mycket kylkapacitet man behöver än om man promt måste ligga på 20 grader C även när det är 33 grader C utanför
Kyla i teknikrum (läs servrar, mobilutrustning och annan teknisk utrustning) brukar oftast vara satt på 20 grader C och alla som suttit i sådana teknikrum med tjutande fläktar från massa cisco-routrar etc. och en stor j*vla inomhusdel på > 10 kW i kylkapacitet som blåser arktiska vindar på en och det går inte att stänga av ens tillfälligt, vet att man håller på att frysa ihjäl i dessa rum... så +20 grader 'kallt', nej tack...
Kyla i teknikrum (läs servrar, mobilutrustning och annan teknisk utrustning) brukar oftast vara satt på 20 grader C och alla som suttit i sådana teknikrum med tjutande fläktar från massa cisco-routrar etc. och en stor j*vla inomhusdel på > 10 kW i kylkapacitet som blåser arktiska vindar på en och det går inte att stänga av ens tillfälligt, vet att man håller på att frysa ihjäl i dessa rum... så +20 grader 'kallt', nej tack...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej det är inte skönt när det är kallt. Det är en av anledningarna till att jag ville ha AC i sovrummet och bara kyla där. Tidigare kylde vi huset alltid lite extra på kvällen och natten så vi fick in den svala luften i sovrummet.X xxargs skrev:Sedan är det också var man sätter ribban i hur kallt man vill ha gentemot utomhustemperatur, 24-25 grader C är komfortzonen för mig, vilket också lindrar kraven i hur mycket kylkapacitet man behöver än om man promt måste ligga på 20 grader C även när det är 33 grader C utanför
Nu kyler vi nästan aldrig huset förutom någon extra varm sommardag och då främst så hundarna ska må bra.
Jag tror vi är många ”vanliga svenskar” som tycker att +24 fungerar inne på sommaren. Någonstans där går ju gränsen för när man kan sova gott, förutsatt att luften också är torr och avfuktad. Men vi hade de mycket varmare än så innan luftvärmepumpen. Vissa dagar behövs den inte alls. Andra dagar är det som ett nytt liv.X xxargs skrev:Sedan är det också var man sätter ribban i hur kallt man vill ha gentemot utomhustemperatur, 24-25 grader C är komfortzonen för mig, vilket också lindrar kraven i hur mycket kylkapacitet man behöver än om man promt måste ligga på 20 grader C även när det är 33 grader C utanför
Men nej jag har inga erfarenheter av att jobba i teknikrum, men låter inte lockande att börja heller 🥶
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden