4
4fun: Hej, Eftermycket om och men har jag kommit fram till att jag har en typ sådan här: Köksfläkt Franke Opal System 762-16 Villa Rostfri 90 cm http://www.golvshop.se/p/kok-tvatt-518/koksflaktar-1150/vaggmonterade-1168/koksflakt-franke-opal-system-762-16-villa-rostfri-90-cm.html [citat] Dock förstår jag inte, är Franke den enda som har det här systemet? Finns det inga konkurrenter som har ett
3 svar · 2,5k läst
·
E
elmont: På min så har jag satt en kåpa som är utan fläkt och bara spjäll och satt en ny varvtalsreglering på kryddhyllan mellan fläktkåpan och nedersta kryddhyllan. Det fungerar ungefär lika nu som innan jag bytte kåpa.
1 svar · 1,8k läst
Ropia
Ropia: Justeringen är viktig. Paxfläktarna måste jobba mot det naturliga självdraget, enligt termiken så vill den varma luften uppåt så tilluftdon på övervåningen kan faktiskt snarare bli frånluftdon, eller så står luften i princip stilla på övervåningen medans all tilluft tar sig in i nedervåningens tilluftventiler och husets otätheter. Så var det för mig när jag hade
10 svar · 3,1k läst
·
Ropia
Ropia: http://www.voltairsystem.com/rakna-med-oss.html Appen är gratis till smartphones och där kan man räkna lite på flöden/diameter/lufthastigheter med mera som kan vara till hjälp. PC-programmet kanske kostar pengar, vet ej, och vet ej vilka funktioner som finns där, men det kanske är intressant att titta närmare på?
1 svar · 5,4k läst
T
TheGame: Jag känner en som hade svart kring vemtilen i taket. Komtaktade hyresvärden, det visade sig inte vara rengjort på många många år.
5 svar · 7,8k läst
P
patrik112: menar du en fuktstyrd paxfläkt då ?
2 svar · 2,4k läst
M
mikewse: Tackar, 1-0 till bara ventiler utåt så här långt alltså! :-)
2 svar · 1,1k läst
Y
yuphin: Vilken typ av fläkt behöver man?
2 svar · 1,2k läst
M
morrekuling: Tack!!
4 svar · 945 läst
M
Patrick E
Patrick E: Hade tidigare en luftrenare. Den cirkulerade bara luften och sög inte in någon luft utifrån. Den hade både ett filter och elektristatisk rening av luften. Vi hade den i sovrummet.
11 svar · 2,0k läst
N
n1zz3: Nått borde falla herrn i smaken https://www.google.se/search?pws=0&biw=1745&bih=868&tbm=isch&sa=1&q=ytterv%C3%A4ggsgaller+125&oq=ytterv%C3%A4ggsgaller+125&gs_l=img.3...7254.9045.0.9153.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.64.img..0.0.0.-pXdUXCUwug
2 svar · 2,0k läst
E
exerg: Har för mig att en paxfläkt redovisade 4 watt för liknande luftflöde
4 svar · 5,3k läst
D
Drövel: Satt fläkt på min skorsten. Funderade också på rör men mest pga ev fukt. Men iom att det inte trycks utan dras ut tänkte jag att det inte blir nåt problem med fukt som trycks ut genom otät pipa. Bra inomhusluft blev det!
5 svar · 4,1k läst
L
LAnsgar: Vad har du för avtal med sotaren? Om du betalat honom för en besiktning av imkanalen så att du kan lämna ett godkänt protokoll så borde han rimligtvis leverera ett godkänt protokoll. Att lämna ett protokoll utan underskrift och datum är ju bara idiotiskt. Sparar du det kan du sälja det vidare till dina kompisar som vill ha ett likadant! ;)
2 svar · 4,4k läst
C
ccf: Tack! Ok, då testar jag. Det var elektrikern som sa att ventilation behövs, men det vore ju toppen om jag slipper :).
2 svar · 3,3k läst
T
thomasx: Det är naturligtvis så att man kan åstadkomma en sådan effekt, givet rätt förutsättningar och parametrar i övrigt, under en kort period, men det är rätt långt att gå därifrån till det generella uttalandet, tycker jag. Och gör man det, ja, då har jag redan nämnt vad jag anser om det ;)
38 svar · 9,0k läst
ANR
ANR: Det är lugnt. Jag har tilluft på lite olika ställen pga olika anledningar och upplever inga problem. I anslutning till (dvs i närheten av) radiator räcker fullgott om du frågar mig.
5 svar · 8,4k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: http://www.ventbutiken.se/skorstenflaktar/injekt-skorstensflaktar Found it :)
11 svar · 4,3k läst
C
Christer Bill: Tjena & tack för svaren! Jo jag har både på inluften och avluften till aggregaten så det är två st filterboxar. Har en rulle armaflex som jag skaffat för annat... tar och isolerar locket med det och resten bullar jag in med den "vanliga" isoleringen... Tar några lager så det blir lite tjocklek på isoleringen :) /C
8 svar · 3,0k läst
·
anders07
anders07: Det är kanalen inne i väggen i så fall som är asbest
11 svar · 5,5k läst
·
M
Magnus Malm: Hej! Lyfter tråden igen då jag har en liknande situation. Håller på att göra om förrådsdelen i garaget till biorum/gäststuga, ca 15 m2. Har isolerat med 70 mm, satt diffusionsspärr samt osb + gips. Nu blir ju väggen till garagedelen helt stängd och därmed försvinner också all ventilation. Har funderat på att köpa en billig luftvärmepump och leda ut frånluften i garaget
5 svar · 9,9k läst
Stefan N
Stefan N: Portabla AC är ju ett jävulskap, hade det förut men när man bytte till luftvärmepump med AC kastade jag den så långt det gick. Det är ju som natt och dag i skillnad. Det är ju inte många 1000-lappar det handlar om för en installation och det är det värt.
9 svar · 9,4k läst
G
Glad Amatör 76: Ok, så jag prövar först med ett tillluft långt ner i mitten på stugan i kombination med två frånluftsventiler nära taket, ett i varje rum. Skulle det behövas antar jag att jag kan konvertera dessa till fläktar för att få mer fart på ventilationen. Tackar för råden!
4 svar · 9,5k läst
Stefan N
Stefan N: Finns ingen anledning att byta det nätet, det är bara extrajobb.
2 svar · 2,7k läst
·
C
Callmenobody: Jo, jag har ett litet udda problem. Vårt hus med självdrag för början av 1900-talet har en källare med originaldränering (dvs inte direkt effektiv). Detta leder till att vi har en luftfuktigthet på ca 70% om vi låter det vara som det är men vi har en liten avfuktare från Woods som vi sätter igång under sommarmånaderna och det löser hela problemet med källaren. Där är allt frid
0 svar · 1,8k läst
·
B
Byggmarodören: Jag tror det blir väldigt tight. Ett hus i den storleken borde behöva motsvarande ett Heru 200 T aggregat, och då är rören in till aggregatet 200 eller 250mm i diameter. Avluft och utluft behöver dessutom kondensisoleras, så de blir ytterligare lite större. Vi håller på och bygger nytt med liknande förutsättningar (aggregatet i källaren, huset är 320kvm) och vi har två schakt på
1 svar · 2,1k läst
Markus Nyholm
Markus Nyholm: Hur ser din planlösning ut? Det finns lite olika åtgärder tex. Extra fläktar på öv, korsdrag, markiser, tillägsisolering av fönster eller tak, Luft/luftsom kan värma på vintern och kyla på sommaren, ftx aggregat kan hjälpa till att kyla. Själv har jag mycket isolering Ftx aggregat och markförlaggd tilluft. Den gjorde att jag fick in +6 grader som kallast i vintras och nu på
32 svar · 12,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Tänkte inte på det..... :D
8 svar · 2,4k läst
·
A
AndersS: [citat] Jo så är det nog att man inte har koll på detta när det gäller att få självdrag att fungera och väljer fläkt med kallrasskydd eller monterar ett skydd i takkanalen.
13 svar · 5,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Kan bara hålla med tommib när det gäller imkanalen, antingen läsa på ordentligt eller lämna över till fackman tex ventilationsfirmor. Själva imkanalen ska bestå av brandskyddsisolerad spirorör, ska vara rensbar i hela dess längd. Imkanalen bör gå upp över hustaket för att vara som mest effektiv. Om man har självdrag bör imkanalen ingå i självdraget och då måste den gå upp
6 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.