9 000 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Långt, nedgrävt tilluftsrör för "förvärmning". Är det en bra idé?
Nej, ingen av de som skrivit i tråden har sagt så, även om någon sa något om att det funkade alldeles utmärkt och fanns besparingsmöjligheter, vilket antagligen kan diskuteras om man ser till installationskostnad samt drift och underhåll. Åsså var det någon som skrev något om att det fungerar precis som bergvärme, vilket ju inte riktigt är fallet.Avemo skrev:
Däremot var det någon som yttrat dessa ord till TS, enligt trådstarten, och det var det jag reagerade på, rejäl förvärmning och stora värmevinster. Och det var också kring dessa uttryck som TS frågeställning är gjord!
Ur trådstarten:
"Sen fick jag höra nåt tänkvärt och även folk som har gjort detta: om man gräver ner ett 30-40m långt tilluftsrör till aggregatet på frostfritt djup så kommer inkommande luft att förvärmas rätt rejält innan den kommer till aggregatet = stora värmevinster. Kan detta stämma? "
Exjobbsrapportens sammanfattning ger en lite annorlunda bild, tycker jag
Detta känns, rent intuitivt, som en bättre lösning i så fall, tycker jag. Här lagrar man energi på sommaren och använder en värmepump för att kunna ta tillvara energin under det kalla halvåret och då fungerar det att plocka ut nyttig energi även ur ett energilager med lägre temperatur och oavsett förhållanden mellan luft och mark etc.
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/277988-sasongslager-av-solvarme-under-husgrund.html
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/277988-sasongslager-av-solvarme-under-husgrund.html
Varifrån kom de siffrorna?exerg skrev:
Vad jag såg i exjobbsrapporten var den största tempdiffen där, i Januari, ca 5 grader.
Hur länge kan man upprätthålla ett effektuttag på 1kw ur marken runt röret?
Detta är vad som står skrivet på väggen bakom samlingsröret i källaren innan det gick in i växlaren. Året var 1984 och anläggningen hade varit igång sedan jul. Rören finns kvar men används idag endast som luftintag till källaren
Är det någon som har nedtecknat sin glädjekalkyl på väggen?exerg skrev:
Det är naturligtvis så att man kan åstadkomma en sådan effekt, givet rätt förutsättningar och parametrar i övrigt, under en kort period, men det är rätt långt att gå därifrån till det generella uttalandet, tycker jag. Och gör man det, ja, då har jag redan nämnt vad jag anser om det 
Klicka här för att svara